יוג'ין קספרסקי: "אציל את העולם ממתקפת סייבר"

מייסד ונשיא קספרסקי אומר שהסיכוי שנדע בקרוב מי עומד מאחורי הווירוס "פליים" קלוש, וקורא להנהיג אמנה בינלאומית נגד מתקפות סייבר

"אני רוצה להציל את העולם ממתקפת סייבר", כך מצהיר בפשטות האיש שחשף את וירוס הלהבה, שמטריד גורמים רבים ברחבי העולם. תקראו לו נאיבי ואולי גאון בשיווק, אבל הענף שהוא וחבריו עוסקים בו בימים אלה לוהט ולו בגלל הלהבה - "פליים" - וירוס התולעת שאסף מידע ממחשבים ברחבי העולם, ובעיקר ממערכות באיראן.

יוג'ין קספרסקי, מנכ"ל ענקית אבטחת המידע שקרויה על שמו, עדיין חוקר את הווירוס. "עדיין אין לנו את כל המרכיבים ואני חושש שלעולם לא יהיה בידינו את כל המידע", אמר היום בריאיון שערכנו עמו במסגרת כנס הסייבר הבינלאומי שהתקיים היום באוניברסיטת תל אביב. "אני חושש שלעולם לא נשיג את כולם, כי זה כל כך מורכב".

"לרוע המזל, ואולי למרבה המזל, כנראה שלעולם לא נדע לזהות מי עשה זאת, כיוון שאין טביעות אצבע או חתימות כמו בדרכון", מסביר קספרסקי.

באשר לאפשרות שישראל עומדת מאחורי הווירוס התוקפני, קספרסקי לא שולל את האפשרות. "האמת שאין הרבה מדינות שיש להן מספיק מומחים ומהדסים שיכולים ליצור כזה וירוס".

למרות שאותם וירוסים הם מקור הפרנסה שלו, בכל הזדמנות הוא מטיף למדינות העולם לאמץ אמנה בינלאומית, שתמנע ממדינות להשתמש בנשק הסייבר. אם לא, מדינות מסתכנות במתקפת סייבר שתוצאותיה עלולות להיות הרסניות.

"בוא נאמר שלא יהיה חשמל ולא תופעל תחבורה באמצעות מחשבים לכן אולי הרכבות לא יפעלו ולא נמלי תעופה. הבנקים לא יפעלו, טלפונים סלולרים יושבתו ולא יהיה אינטרנט", טוען קספרסקי. "לדעתי הדרך היחידה להגן על העולם היא אמנת בינלאומית נגד נשק סייבר".