סטארט-אפ בשבוע: בן 18 שיעזור לכם למכור ולקנות לייקים

מיקי חסלבסקי: "שיווקתי את המוצר ברשתות חברתיות סגורות, וביום הראשון שהמוצר יצא לשוק, כבר הצטרפו אליו אלף אנשים"

רקע: מיקי חסלבסקי, הוא רק בן 18, אך 'המכבסה החברתית' הוא כבר הסטארט-אפ השני שלו. "יום אחד הייתי בפייסבוק", הוא מספר, "ושמתי לב שמגיעות אליי המון הודעות שאומרות 'תעשה לי לייק', 'תעשה לי פולואו'. חשבתי שזה מציק לי בטירוף ושאני רוצה לנקות את זה. החלטתי לתכנת מכונת מסחר שבה אנשים יוכלו לעשות לייק לאחרים, וזה יהפוך למטבע עובר לסוחר, שבאמצעותו הם יוכלו לקנות לייקים למה שהם עצמם רוצים לקדם".

הסטארט-אפ הקודם של חסלבסקי היה מגזין טיולים בשם "הבועה", שעליו הוא הספיק להרצות ב-TEDxYouth בחולון. העבודה על הסטארט-אפ הנוכחי נמשכה לא מעט זמן, יחסית. "לא ישנתי שלושה שבועות ללא הפסקה".

השוק: לייקים בפייסבוק הפכו מזמן למטבע עובר לסוחר, לצד היותם הבעת חיבה כנה. "כאשר אני נכנס לעמוד של פוליטיקאי או מוצר, ואין לו הרבה לייקים, זה נראה לא טוב", אומר חסלבסקי, "לייקים תורמים לחשיפה של מוצרים, שירותים ורעיונות בפני כל קבוצת החברים של המלייקק, ולשיפור הדירוג של דף הפייסבוק במנועי חיפוש".

כבר היום ניתן למצוא ברשת "קבלני לייקים", שמציעים לארגן קבוצת חברים שתקדם מוצר, שירות או אדם. הקבלנים הללו פותחים לעיתים פרופילים פיקטיביים, בניגוד לתקנון של פייסבוק, מהלך שמשפר את המוניטין אך לא באמת חושף את העסק לקהל החדש.

בישראל קיימים מספר מיזמים בתחום הלייקים, למשל 'לייק סטור' שבו לקוחות "משלמים" בלייקים עבור תוכן ייחודי, והלייקים מנותבים בעיקר לקהל העסקי, למשרדי פרסום ויחסי ציבור. מיזם 'לייק פלוס' מציע גם הוא לייקים בתשלום, אך לא חושף כיצד הם מושגים.

המוצר: 'המכבסה החברתית' מאפשרת מפגש בלתי אמצעי בין אנשים שמוכנים לתת לייקים לבין כאלה שזקוקים להם. את עיקר התנועה באתר אמורים לספק אנשים פרטיים, פרילנסרים או עסקים קטנים, שמוכנים להציע לייק תמורת לייק.

"רוב הלקוחות יהיו אנשים אמיתיים שיש להם משהו משלהם לקדם", אומר חסלבסקי. ניתן להשתמש באתר גם כשאתם רק בצד אחד של המשוואה. אם אתם משופעים בזמן ומוכנים לתת ליקיים, אבל אין לכם צורך בהם בחזרה, תוכלו לקבל בתמורה גם מוצרים ממשיים. אם אתם רק רוצים לרכוש לייקים, תוכלו לעשות זאת תמורת תשלום בדרך המקובלת. על עסקאות בתשלום, האתר מקבל עמלה.

בנוסף להחלפת לייקים, ב"מכבסה" ניתן להחליף זמן בכסף או בזמן של מישהו אחר בדרכים נוספות, למשל לצפות בתוכן ולקבל עבורו נקודות באתר, אותן ניתן להמיר ללייקים או למוצרים ממשיים. בנוסף, ניתן להמיר את הנקודות שלכם לא רק בלייקים בפייסבוק אלא גם להביא כך צפיות לסרטון שלכם ביו טיוב, עוקבים בטוויטר, חברים לגוגל פלוס ועוד.

חסלבסקי מציין שהמכבסה היא המיזם היחיד מסוגו בישראל, אך ישנם מיזמים דומים בחו"ל.

- אנשים לא מעדיפים לקבל 'לייק' ממי שבאמת מחבב אותם?

חסלבסקי: "לייק הוא כמו ניוזלטר, זכות להציג תוכן לאדם ולכל חבריו. זו חשיפה".

שלב בפעילות: "שיווקתי את המוצר ברשתות חברתיות סגורות, וביום הראשון שהמוצר יצא לשוק, כבר הצטרפו אליו אלף אנשים", אומר חסלבסקי. "גורמים מסחריים ופרטיים כבר מעורבים בזה. אנחנו עדיין לא מרוויחים, אבל יש לנו הכנסות שבהן אנחנו משתמשים כדי לפרסם את עצמנו".

השלב הבא: "בעתיד, כשיהיו במכבסה משתמשים רבים, ניתן יהיה למקד את הקמפיין בקהלי יעד ספציפיים. ניתן יהיה לשלם תעריף גבוה יותר אם אתה רוצה להיות בראש הרשימה, וחלק מן ההכנסה הזו יגיע אלינו. מבחינה גיאוגרפית אני רוצה להיות עוד חצי שנה-שנה בספרד ובכל המדינות דוברות הספרדית וכן בברזיל ובכל המדינות דוברות הפורטוגזית, כי אלה קהלי ענק.

"כמו כן, אני רוסי ולכן קל לי יחסית לקחת את המוצר לרוסיה. שם יש רק חמישה מיליון משתמשי פייסבוק אבל 100 מיליון משתמשים ברשת חברתית בשם סקונקטה, שהיא ממש חיקוי של פייסבוק.

"נעשה את הפיילוט בישראל ונצא לחו"ל רק כשנבין היטב את הצרכים של המשתמשים. אנחנו לא צריכים כרגע הרבה כסף, אלא רק פוש קטן. אני חושב שהכסף הגדול צריך לבוא כשהמוצר כבר מבוסס".