ספרד תקבל חבילת חילוץ של עד 100 מיליארד אירו לבנקים

(עדכון) שרי האוצר של גוש האירו אישרו את הענקת חבילת הסיוע למדינה ■ על פי רויטרס, שרי האוצר לא ביקשו מספרד לעמוד בתנאים נוספים מעבר למה שדרוש ממנה כיום ■ קרן המטבע קבעה אתמול: הבנקים בספרד צריכים 40 מיליארד אירו

שרי האוצר של גוש האירו קיימו הערב דיונים באפשרויות השונות העומדים לרשותם לסיוע למערכת הבנקאות הספרדית. על פי דיווח בעיתון "הפיננשל טיימס", שמאוחר יותר גם אושר על ידי שרי האוצר של גוש האירו, במהלך השיחה הסכימה ממשלת ספרד לפנות למוסדות הבינלאומיים לקבלת סיוע. בתמורה, הסכימו שרי האוצר של גוש האירו לא להעמיד בפני ספרד תנאים נוספים לקבלת חבילת הסיוע, חוץ מעמידה ביעדי הגירעון שנקבעו מוקדם יותר השנה על ידי האיחוד האירופי. שר האוצר הספרדי לואיס דה-גווינדוס קיים הערב מסיבת עיתונאים בה הוא מסר את פרטי ההסכם.

"הממשלה הספרדית מודיעה באופן רשמי על כוונתה לפנות למוסדות אירופאים על מנת לעזור לה בהזרמת כספים לבנקים המקומיים", אמר דה-גווינדוס במהלך מסיבת העיתונאים. בהודעה שהוציא פורום שרי האוצר של גוש האירו נכתב ש"הסכום שואשר יבטיח לבנקים עמידה בדרישות ההון של האיחוד האירופי עם מרווח ביטחון נוסף".

לפני כחודשיים קבע ראחוי באופן חד-צדדי יעד גירעון תקציבי של 5.8% מהתמ"ג ל-2012 , ואמר שהחלטה זו היא עניין של ריבונות לאומית. אך זמן קצר לאחר מכן הוא נסוג מעמדתו, ונכנע ללחץ האיחוד האירופי לקבוע את יעד הגירעון ברמה של 5.3% מהתמ"ג.

ברויטרס מדווחים שבמהלך שיחת הועידה לא נקט שר האוצר הספרדי בסכום מדויק שהם צריכים עד שלא תסתיים בדיקת שני מבקרים חיצוניים בנוגע לסכום הכסף שמערכת הבנקאות צריכה, ושאמורים להגיש את מסקנותיהם עד ה-21 ביוני. הדוח השלישי שספרד חיכתה לו היה הדוח של קרן המטבע הבינלאומית שהתפרסם אתמול.

סגנית ראש הממשלה של ספרד סוראיה דה-סנטהריה אמרה אתמול, לאחר הקדמת פרסום דוח קרן המטבע הבינלאמוית לאתמול שקבע שלמדינה צריך 40 מיליארד אירו לפחות לטיפול בבעיות של הבנקים בספרד, כי המדינה מחכה לדוחות של 3 גופים שונים לפני שתחליט על המשך צעדיה. אחד הדוחות הינו של קרן המטבע הבינלאומית, שכבר פורסם, ועוד שניים אחרים של מבקרים עצמאיים.

דוברו של ראש ממשלת לוקסמבורג ג'אן-קלוד יאנקר, שמנהל את שיחת הועידה, אישר שמשתתפי השיחה דנים במצב המשבר באירופה ומנסים למצוא דרכים לטפל בו. מוקדם יותר פורסמו דבריו של נגיד הבנק הגרמני בראיון שהעניק לעיתון מקומי ובו הוא דחק בספרד לפנות למוסדות בינלאמויים לקבל סיוע. לדבריו הצטרף אתמול גם נשיא ארצות הברית ברק אובמה שטען שפני מנהיגי אירופה עומדות מספר אפשרויות לטיפול במשבר באירופה בין היתר קיימת האפשרות להזרמת כספים לבנקים ביבשת.

גורם רשמי באיחוד האירופי אמר אתמול לסוכנות הידיעות רויטרס ששרי האוצר צפויים לפרסם הודעה משותפת אחרי שיחת הועידה ובה הם צפויים לפרסם את תוצאות הדיונים. על פי אותו גורם, השרים יכולים להודיע על הענקת חבילת סיוע של כ-100 מיליארד אירו עבור ספרד.

צריך לציין שעד עכשיו, ספרד עדיין לא הגישה באופן רשמי בקשה לסיוע שכזה מצד האיחוד האירופי והבנק המרכזי. העמדה הרשמית של ספרד הייתה עד לפני שבוע כי הכל נמצא תחת שליטה ושאין צורך בסיוע חיצוני לבנקים במדינה. אולם הטון של הספרדים השתנה בשבוע אחרון כשהשר האחראי על התקציבים אמר במהלך השבוע בראיון לתחנת רדיו מקומית שהממשלה שוקלת פנייה למוסדות הבינלאומיים לסיוע.