משפחת עופר תשלם עוד 7 מ' ש' בשנה לעיריית קריית ביאליק

מחלבת המזומנים של מליסרון בקניון הקריון היא עסק טוב לעיריית קריית ביאליק ■ לאחרונה נאלצה החברה להתמודד עם העלאת הארנונה ושומה גבוהה

שתי מפלות נחלה חברת מליסרון באחרונה, כשניסתה לצמצם מסים הנגבים ממנה בגין מבנה הקריון שבקרית ביאליק. המקרה הראשון נגע בהערכת שווי קרקע שהתכוונה לבקש בה היתר בנייה, והשני לארנונה שהיא משלמת לעירייה. הערכת השווי המחודשת של הקרקע שביקשה לעשות כדי לצמצם את המס למינהל תמורת דמי היתר, הניבה הקפצת שווי בחצי מיליון שקל, דבר שיקפיץ גם דמי ההיתר (ראו מסגרת).

הערעור על תעריפי הארנונה הניב תוספת בסך 7 מיליון שקל. זאת, לאחר שוועדת הערר לענייני ארנונה קבעה שהמעברים בתוך הקריון וחניית הגג יחויבו בסיווג "משרדים, שירותים ומסחר".

מליסרון הגישה ערר על דרישה שהיא קיבלה מהעירייה ב-2010 לשומה מוגדלת על שטחי המעבר הציבוריים ועל שטחי החניון בקריון. לטענת החברה, בשנת 2001, לאחר הליכים משפטיים רבים, נכרת הסכם פשרה בינה ובין העירייה, לפיו כל שטחי החנייה יחויבו בשיעור 50% מסיווג "קרקע תפוסה" ושטחי המעברים הציבוריים יחויבו בשיעור 50% מסיווג "משרדים, שירותים ומסחר".

לטענת מליסרון, עד 2010 חויבו שטחים אלה בהתאם להסכם, אבל אז קיבלה מליסרון הודעה מעיריית קרית ביאליק על השתחררות ממנו ועל שומת ארנונה מתוקנת, שבמסגרתה הוגדל החיוב השנתי של השטחים ל-8.5 מיליון שקל. בנוסף לערר לוועדת הערר, הגישה מליסרון עתירה מינהלית נגד השתחררות העירייה מההסכם. ביהמ"ש אישר את השומה המוגדלת ולכן הגישה מליסרון ערעור לביהמ"ש העליון, שיידון בנובמבר.

בערר לוועדה טענה מליסרון שיש לבטל חיוב השטחים הציבוריים בשל היעדר סיווג מתאים בצו הארנונה, ושיש לחייב את שטחי החנייה הפתוחה על הגג כקרקע תפוסה, ולא כבניין.

ועדת הערר קבעה שיש לסווג את המעברים שבתוך הקריון בתעריף "משרדים, שירותים ומסחר" וכך גם שטחי החנייה המבונים, והחנייה שעל גג הבניין, זאת כי "אין בצו הארנונה סיווג לחניון.... ברור שהגג אינו קרקע ולכן עליו להיות מסווג בהתאם לסיווג המבנה עצמו".

ראש עיריית קריית ביאליק, אלי דוקורסקי, אמר: "לאחר שנים שהעירייה סייעה לקריון להתפתח ולהפוך לאחד הקניונים המובילים והאיכותיים בישראל, מן הצדק שהקריון - עסק פרטי מצליח, ישלם ארנונה על פי שימושיו בפועל, כמו כל עסק אחר בעיר".

ממליסרון נמסר: "זה ניסיון להטיל על העסקים בעיר מיסים בהיקף שאין להם אחר ורע ברשויות אחרות. ועדת הערר, ללא הנמקה ותוך התעלמות ממרבית טענות החברה, ממשיכה במדיניות האבסורדית העירייה, לפיה חניון הפתוח לשימוש הציבור ללא תשלום בלב העיר בכל שעות היום והלילה, יחוייב בתשלום ארנונה כאילו היה חנות. זאת, בעוד שרשויות אחרות פוטרות חניונים כאלה מכל תשלום. שתסביר העירייה לציבור מדוע היא מחייבת אלפי מקומות חנייה בחינם, בתעריף כפול מהתעריף לחניון בתשלום בשדרות רוטשילד בת"א".

עוד הוסיפה מליסרון: "הבקשה לאשר התעריפים האבסורדיים שהוגשה לשרי הפנים והאוצר, היא ניסיון מחטף לפני שהעליון התייחס לכך. לא מתקבל על הדעת ששרי הפנים והאוצר יתנו ידם להתעמרות כזו בעסקים".