תסריט האימים: מכליות יתדלקו את רידינג במזוט

כנראה לא ניתן יהיה להזרים את המזוט בצנרת הימית הקיימת ■ חברת החשמל: "הנושא בבדיקה"

חברת החשמל שוקלת לתדלק את תחנת הכוח רידינג בתל אביב באמצעות מאות מכליות כביש, במסגרת הפעלת התחנה במזוט.

הממשלה אישרה לפני שבועיים לחברה הליך אישורים מקוצר שנועד לאפשר לה להשמיש מחדש את רידינג להפעלה במזוט מזהם, זאת כחלק משורת צעדים להיערכות למחסור הצפוי בחשמל. רידינג, מתחנות הכוח הוותיקות של חברת החשמל, עברה הסבה לגז טבעי ב-2006. יו"ר חברת החשמל יפתח רון טל דרש להשמיש אותה להפעלה במזוט לאחר שהתברר כי לא יהיה די גז להפעלתה בגז. התחנה כוללת שתי יחידות ייצור זהות בעלות הספק כולל של כ-400 מגה-ואט, שהם כ-4% מכושר ייצור החשמל של המשק.

מנכ"ל חברת החשמל אלי גליקמן הורה להשמיש יחידה אחת לייצור במזוט עד אמצע החודש הבא ואת היחידה האחרת עד 1 באוגוסט.

ל"גלובס" נודע כי קיים ספק רב אם ניתן יהיה להזרים את המזוט באמצעות הצנרת הימית המיושנת שהזרימה בעבר מזוט לתחנה. בין היתר יש לערוך לצנרת בדיקה מורכבת על מנת לוודא כי אין חשש כי לדליפת דלקים מהצנרת לחופי תל אביב. מדובר בצנרת שלא הופעלה מאז הפסיקה רידינג לייצר חשמל במזוט.

לפיכך החלה חברת החשמל להיערך לאפשרות שתאלץ לתדלק את רידינג באמצעות מכליות כביש. לפי הערכות יהיה צורך במאות מכליות

על מנת למלא את מכלי הדלקים של התחנה. בעיה נוספת היא כמות קטנה מדי של משאיות המותאמות להובלת מזוט. המזוט נחשב לסוג הדלק המלוכלך והכבד ביותר והוא נוטה להפוך למוצק ומשום כך יש צורך לשנע אותו במכליות חימום מיוחדות.

מחברת החשמל נמסר כי "נושא השמשת הצינור הימי להעברת דלקים עדיין בבדיקה ולא התקבלה החלטה אחרת. הצינור ייבדק בבדיקה הידרו-סטטית בהתאם לנהלים ולתקנים כולל אמצעי זהירות של טיפול בדליפה במקרה הצורך. אם יימצא תקין, (הצינור) ישמש להעברת הדלקים. הדבר מותנה באישור המשרד להגנת הסביבה. במקביל אנו נערכים למילוי המכל במזוט באמצעות מכליות כביש".