כלל ביטוח שלחה לבית יו"ר הוועד זימון לשימוע - ב-21:00

עו"ד אלי כהן, המלווה את עובדי כלל: "באותה שעה רק אשתו הייתה בבית והילדים ישנו, והיא צלצלה לומר לו שהיא מפחדת"

האם הנהלת כלל ביטוח פועלת צעד אחר צעד לפי המדריך הבלתי רשמי לשבירת התארגנות עובדים, כפי שמופיע באתרי אינטרנט ופורסם בין היתר ב"גלובס"? בשבוע שעבר יצר מנכ"ל הקבוצה, שי טלמון, דה-לגיטימציה של עצם ההתארגנות ושל ההסתדרות, וכעת נראה שההנהלה נוקטת צעד המזכיר את אחד הסעיפים באותו מדריך: הפחדה לכאורה לא רק של העובדים וראשי ההתארגנות, אלא גם של בני משפחתם: שליח הגיע לביתו של יו"ר ועד הפעולה בשעה 21:00 בלילה לערך, כדי למסור באופן אישי זימון לבירור משמעתי.

"באותה שעה רק אשתו הייתה בבית והילדים ישנו, והיא צלצלה לומר לו שהיא מפחדת", מספר עו"ד אלי כהן ממשרדו של בני כהן, המלווה את עובדי כלל.

מבדיקת "גלובס" עולה כי יו"ר הוועד, עובד ותיק המועסק בקבוצה 19 שנה, הגיע לעבודה באותו יום וגם למחרת. כלומר, ניתן היה לזמן אותו לבירור משמעתי במקום העבודה, בלי להגיע לביתו בשעה כה מאוחרת. בהנהלה מסבירים כי הזימון הוכן רק אחר הצהריים והבירור נקבע כבר ליום שלמחרת, וכי בכל מקרה הדבר נעשה בתום לב.

לפי המדריכים השונים לשבירת התארגנות של עובדים, השימוש בשליח נועד להפעיל לחץ על ראשי ההתארגנות באמצעות ערעור הביטחון של התא המשפחתי. לפי הרציונל הזה, בת זוגו של ראש הוועד אמורה להניא אותו מפעילות בוועד ולהביע חשש למקום עבודתו ולמקור פרנסתם.

עו"ד כהן: החברה עברה על החוק

עצם הזימון לבירור משמעתי מעלה חשש בקרב באי כוחם של העובדים כי מדובר בניסיון הפחדה ללא תוכן אמיתי. יו"ר הוועד מואשם בכך שהוציא קובץ נתונים עם כתובות הדואר האלקטרוני של עובדי כלל והעביר אותם לעורכי דינו. בדרך זו שלח הודעות לכל 4,000 העובדים בדבר הצורך להתאגד. לפי עו"ד כהן, הנהלת כלל היא שעברה על הקבוע בדין, שכן היא ניטרה את תכתובות הדואר האלקטרוני של העובד ונכנסה למעשה לתיבת הדואר שלו. לדבריו, הפסיקה האחרונה של ביה"ד לעבודה אוסרת על צעד כזה אם מדובר בתיבת דואר אלקטרוני "מעורבת" - כזו שניתן לשלוח באמצעותה גם הודעות לכתובות מחוץ למקום העבודה.

במכתב ששיגר הבוקר כהן למנהלת משאבי אנוש בכלל, הוא כותב: "התנהלות זו נועדה להלך על מרשינו אימים, שעה שזה עמד בראש התארגנות עובדים בקבוצת כלל... החתים במו ידיו מאות מעובדי הקבוצה על טופסי הצטרפות להסתדרות ואף מונה לכהן כיו"ר ועד הפעולה". כהן דורש לדחות פעם נוספת את הבירור המשמעתי שתוכנן ליום חמישי שעבר ונדחה להיום, עד שהנהלת כלל תציג את כל הראיות שבידה, לרבות נהלים פנימיים ותקנון משמעת - כדי להיווכח אם בוצעה עבירת משמעת או שהליך השימוע צפוי להיות "טקס ריק מתוכן" כדבריו.

מהנהלת כלל ביטוח נמסר בתגובה: "הנהלת כלל שבה ומדגישה שלעובדים יש זכות להתארגן אך חשוב שיעמדו לראשותם מלוא המידע. העובד שבו מדובר עבר עבירת משמעת ונקרא לבירור בגללה ולא בגלל היותו חבר בוועד הפעולה.

השליח לביתו נשלח משום שמכתב הזמיון הוכן רק בשעות אחר הצהריים, כאשר העובד לא היה במקומו, והיה חשוב לוודא שהוא אכן מקבל את המכתב. מדובר בפעולה בתום לב וכל ניסיון לייחס לה כוונה זדונית אחרת אינו במקום.

בתוך קבוצת כלל מתנהלים כרגע חילופי דעות בין עובדים וחבל שההסתדרות מנסה לחמם מבחוץ את האווירה תוך העלאה שיטתית של טענות קנטניות שאינן מן העניין עצמו".

בעניין ניטור הדואר האלקטרוני נמסר: "בחברה מבוצעות פעולות ניטור שונות כדי להבטיח אבטחת מידע - פעולות שהעובדים מודעים להן - ולא בוצעה כל פעולה ספציפית נגד עובד ספציפי".