אומ"ץ לבג"ץ: להורות לוינשטיין לפתוח חקירה פלילית בפרשת הרפז

לדברי העותרים, חלק מהמשיבים בעתירה הביעו את הסכמתם ואף ביקשו מיוזמתם לקיים חקירה פלילית מקיפה בפרשה

שופטי בג"ץ מתבקשים להורות ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, לפתוח בחקירה פלילית בכלל היבטיה של פרשת הרפז - כך עולה מעתירה דחופה שהוגשה הבוקר (ב') לבג"ץ על-ידי תנועת אומ"ץ.

העתירה הוגשה באמצעות עו"ד אבינועם מגן גם נגד שר הביטחון אהוד ברק, הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, בועז הרפז, אל"מ ארז וינר ויועצו של ברק לשעבר יוני קורן, ואולם העותרים מבהירים כי "אין בציון שמם כדי להביע עמדה ולפיה יש לחקור אותם או שיש לראות בהם חשודים".

לדברי העותרים, חלק מהאנשים המופיעים ברשימה זו הביעו את הסכמתם ואף ביקשו מיוזמתם לקיים חקירה פלילית מקיפה בפרשה זו. לעתירה צורפה בקשה לצו ביניים דחוף, המבקש מבג"ץ להורות על פתיחת החקירה הפלילית מיד כדי למנוע את שיבושה, וזאת עד להכרעה בעתירה עצמה.

"זה כשנה וחצי שמטלטלת את מדינת ישראל פרשה חסרת תקדים, העוסקת בין היתר בסיום תפקידו של הרמטכ"ל ה-19 גבי אשכנזי, במערכת היחסים בין לשכת הרמטכ"ל לשעבר ולשכת שר הביטחון, ובביטול מינויו של האלוף יואב גלנט לתפקיד הרמטכ"ל", נכתב בעתירה.

עוד נכתב כי "לאחרונה מפיצים הנוגעים בדבר האשמות חמורות בנוגע לפרשה, בעבירות פליליות חמורות ובהן: השמדת ראיות; מסירת עדויות שקר; מסירת הודעות כוזבות למבקר המדינה; לקיחת שוחד; עירוב שיקולים זרים במינויים בכירים בצה"ל; פגיעה בביטחון המדינה; חשיפת חומר מסווג; שיבוש הליכי חקירה; מירמה; הפרת אמונים; איסוף חומר מכפיש על-ידי עובדי מדינה וקציני צה"ל; זיוף מסמכים; קשירת קשר לשיבוש סדרי שלטון; שימוש במסמך מזויף; שיבוש מהלכי משפט; תיאום עדויות; קשירת קשר לביצוע פשע; עבירות על-פי חוק השיפוט הצבאי; התנהגות בלתי הולמת ועוד".

העותרים מציינים כי חקירת המשטרה שהתקיימה ב-2010 עסקה בשאלה המוגבלת של האם "מסמך גלנט" היה מזויף, ומי אחראי לזיופו. "מבקר המדינה קיבל על עצמו לבדוק היבטים מסוימים של הפרשה. במכתבו של המבקר ליועץ וינשטיין הוא מגולל את הפרשה בפירוט רב, ואף מתאר כיצד בתחילה מוסכם היה כי יש לערוך ביקורת - ורק לאחר מכן לשקול חקירה פלילית, אולם בהמשך, לאור מידע חדש שהתקבל אצלו, הוא הגיע למסקנה כי כעת דין הליך הביקורת להיסוג מפני ההליך הפלילי".

לדברי העותרים, "בין היועץ המשפטי והמבקר ניטשת מחלוקת פומבית בשאלה האם מבקר המדינה פנה ליועץ המשפטי עוד בעבר והצביע על חשש לפלילים. אנו מאמינים כי אין במחלוקת מתוקשרת זו, כדי להשפיע על עמדת היועץ המשפטי לממשלה".

בחודש מארס השנה פנה ליועץ המשפטי הסנגור הצבאי הראשי, המייצג את אל"מ וינר, בדרישה שיורה על חקירה פלילית, הן בשל "הצורך לבחון את היקף פועלו של הרפז, לרבות בחינת השאלה, כיצד ידע הרפז מבעוד מועד על אירועים עתידיים עוד קודם להתרחשותם", והן בשל "היעלמותן המסתורית של הקלטות מלשכת שר הביטחון".

כזכור, סירב היועץ המשפטי וינשטיין לבקשתו של מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, להורות על חקירה פלילית מיידית בפרשה, והודיע כי "אין מניעה שמשרד המבקר ישלים את בדיקת הפרשה ויציג בפני הציבור את ממצאיו בדוח מאת המבקר. לא יהיה כדי לעכב את הבדיקה שתיערך במשרדנו, בשאלה האם יש מקום לפתוח בחקירה פלילית נוספת לאור החומרים שהעביר המבקר.

"יש חיוניות רבה בסיום בדיקת המבקר ובגיבוש ממצאיה הסופיים, לאור הערך הציבורי הרב שבפרישת תמונת הפרשה כולה בפני הציבור. בתועלת הציבורית הרבה בהשלמת עבודת הביקורת עולה על פוטנציאל הפגיעה בחקירת משטרה עתידית כתוצאה ממסירת חומר נוסף למבוקרים".

לדברי אומ"ץ, התנהלות היועץ בפרשה "לוקה בחוסר סבירות קיצוני, העולה כדי הפגנת אדישות נוכח סערה ציבורית עצומה המטלטלת את הפרות הקדושות האחרונות שנותרו למדינת ישראל - הצבא והביטחון".