גרוניס זימן את אלשיך לבירור; הערכה: יציע להקדים את פרישתה

לפי הערכות, נשיא העליון יציע לאלשיך לפרוש מיוזמתה לפני אוגוסט 2014, כדי להימנע מהעמדה לדין משמעתי או הדחה ■ המשמעות: אלשיך, המצויה בחופשה, לא תשוב לכס השיפוט, וחופשתה תוארך עד לפרישתה הרשמית

השופטת ורדה אלשיך, סגנית נשיאת בית המשפט המחוזי בתל-אביב ומי שנחשבת לשופטת הכלכלית המובילה במערכת בתי המשפט, זומנה לשיחת בירור אצל נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, בעקבות פרשת ה"פרוטוקול המשופץ" שנחשפה ב"גלובס".

על-פי ההערכות במערכת המשפטית, גרוניס מתכוון להציע לאלשיך לקדים את פרישתה לגמלאות, המתוכננת לאוגוסט 2014, ולפרוש מיוזמתה, כדי לסיים את הפרשה בכבוד ולהימנע מנקיטת הליכים פורמליים כגון העמדה לדין משמעתי או הדחה באמצעות הוועדה לבחירת שופטים.

‏דוברת בתי המשפט אישרה היום (ב'), בהודעה רשמית, את הפרסום ב"גלובס" מהשבוע שעבר, ולפיו גרוניס החליט לזמן את אלשיך לשיחה בלשכתו, כמוצא אחרון נוכח קביעותיו החריפות של נציב תלונות הציבור על שופטים, אליעזר גולדברג, ונוכח גל הפרסומים התקשורתי בעניינה של אלשיך.

על-פי הודעת הדוברת, "בעקבות החלטת נציב תלונות הציבור על שופטים, השופט אליעזר גולדברג, זומנה השופטת אלשיך לשיחה עם נשיא בית המשפט העליון, השופט גרוניס, מיד עם שובה ארצה משבתון, במהלך חודש יולי".

‏גורמים במערכת המשפט מאשרים כי בשיחה עם אלשיך, השוהה בימים אלה בתקופת שבתון בארה"ב, סוכם כי אין היא חייבת להקדים את חזרתה ארצה, המתוכננת לאמצע חודש יולי. ואולם, השיחה עם גרוניס תתקיים מיד לאחר שובה ארצה, ללא דיחוי.

מאחר שחזרתה מתוכננת לתקופת פגרת בתי המשפט, אלשיך אינה אמורה לשוב לעבודת שיפוט עד תחילת שנת המשפט הבאה, בתחילת חודש ספטמבר. עם זאת, לפי ההערכות, אלשיך לא תשוב עוד לכס השיפוט, וחופשתה תוארך עד לפרישתה הרשמית.

‎‎נוה מברך את גרוניס

בהחלטתו בעניין התלונות נגד אלשיך בפרשת "הפרוטוקול המשופץ" קבע הנציב גולדברג כי השופטת ביצעה שינויים בפרוטוקול דיון, כדי להביא להחמרת התלונה שהגישה נגד עו"ד רפאל ארגז, שהופיעה בפניה באותו דיון והתעמת עימה. הנציב גולדברג מצא את התלונות מוצדקות - גם התלונה שהגיש ארגז עצמו, לצד תלונת ועד מחוז תל-אביב בלשכת עורכי הדין.

‏יו"ר ועד מחוז תל-אביב של לשכת עורכי הדין, עו"ד אפרים נוה, המוביל את המאבק באלשיך, מסר בתגובה להודעתו של גרוניס: "אני מכבד ומברך את הנשיא גרוניס על התגובה המהירה והקשב הציבורי, ומקווה כי יאמץ את מסקנותיו של הנציב, השופט גולדברג, ואת המסקנה היחידה המתבקשת ממצב הדברים שאליו נקלעה מערכת המשפט. עיני עשרות אלפי עורכי דין נשואות לעבר נשיא בית המשפט העליון, על מנת שיחזק את האמון הציבורי במערכת השיפוט של מדינת ישראל".

‎‎מי פירסם את ההודעה?

‏בד-בבד, פנתה קבוצת שופטים מנציגות השופטים למנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר, בדרישה לבדוק מי אחראי לפרסומה של הודעת דוברת בתי המשפט בשבוע שעבר, בשם הנציגות, שבה נאמר כי "בניגוד לפרסומים שונים, הנציגות הארצית אינה פועלת להדחת השופטת אלשיך מתפקידה כיו"ר הנציגות, והפרסום בעניין זה חסר כל שחר".

יצוין כי הפרסומים שקדמו להודעה זו דיברו על כך ששופטים החברים בנציגות - ולא הנציגות עצמה כגוף - החלו להניע מהלכים לשם סיום תפקידה של אלשיך כיו"ר הנציגות הארצית.

דוברת בתי המשפט מסרבת לפרט את נסיבות פרסום הודעתה זו, שנעשתה בשם הנציגות כולה.

בשיחה בלתי פורמלית נמסר ל"גלובס" כי הודעת הדוברת פורסמה בעקבות פנייה אליה מצד קבוצת שופטים החברים בנציגות, שביקשו להעמיד את העובדות על דיוקן, ואולם פנייה זו נעשתה בלא שהתקבלה החלטה רשמית על כך בגוף של הנציגות עצמה.

הדוברת סירבה לחשוף בכמה שופטים מדובר ומה זהותם, ואולם לדבריה, הן אלשיך עצמה, המכהנת כיו"ר הנציגות, והן השופטת מיכל רובינשטיין, חברתה של אלשיך ומי שמכהנת כממלאת-מקומה בראשות הנציגות, לא היו שותפות למהלך. יצוין כי רובינשטיין התלוותה לאלשיך לפגישת ה"שימוע", שהתקיימה בפני הנציב גולדברג לפני כחודש, בטרם פרסום החלטתו.

‏דוברת בתי המשפט מסרה כי "הודעת נציגות השופטים הארצית מדברת בעד עצמה. בהודעה צוין כי היא באה על רקע פרסומים שונים. ההודעה הופצה מטעם הנציגות הארצית. השופטת אלשיך והשופטת רובינשטיין לא היו מעורבות".

‏עוד יצוין כי בהחלטת נציב התלונות בעניינה של אלשיך, נמתחה גם ביקורת על התנהלות דוברות בתי המשפט, בשל שתי הודעות שפירסמה הדוברת סמוך לתחילת הפרשה, הודעות שהוכתבו על-ידי אלשיך עצמה ושפורסמו בלא בדיקה, תוך הטלת דופי במתלונן נגד אלשיך, עו"ד רפאל ארגז, ותוך ששתי ההודעות אף סותרות זו את זו. ‏‎‎‏