רפורמה בשיטת הסלאמי

בשורות טובות ופחות טובות בליסינג: ההנחות לא יבוטלו, אך ההטבות יצטמצמו

מדדי התחרותיות המקובלים מעולם ההגבלים העסקיים מראים ששוק הרכב הישראלי תחרותי במידה סבירה. באוצר אף אומרים שהוא הרבה יותר תחרותי מכמה שוקי מפתח אחרים בישראל (שוק המזון, למשל).

מחקר שבדק בין השאר את מחירי העסקאות בפועל, שבהן נמכרים כלי רכב חדשים בישראל, מצא שלמרות שהרף "הרשמי" מצביע על התכנסות מחירים, בפועל קיימת שונות מהותית בין המחירים בפלחים המרכזיים של הדגמים המתחרים בשוק, שמתבטאת בהנחות משתנות באולמות התצוגה או במבצעים סקטוריאליים.

באוצר אמנם לא מתכחשים לקיומו של "סבסוד צולב" בין מחירי כלי הרכב הנמכרים לחברות הליסינג לבין אלה שנמכרים ללקוחות הפרטיים, אולם מעריכים כי גם אם יבוטלו או יצומצמו מהותית ההנחות לחברות הליסינג באמצעות התערבות חיצונית במתחי השיווק, אין פירוש הדבר שהמחירים ללקוח הפרטי יירדו לרמה שבה נמכרים כלי הרכב לחברות הליסינג - בעיקר לא בפלח המשפחתיות.

סביר להניח שתיווצר נקודת שיווי משקל חדשה וגבוהה ממחירי הליסינג וייתכן אפילו שחלק מההנחות הלא רשמיות ללקוחות הפרטיים יבוטלו.

העמדה הזו, שמגובה בנתוני מחקר סולידיים, מעידה "בין השורות" שאין כוונה להתכופף בכל הנוגע להמלצת הליבה של "פיצול זיכיונות יבוא הרכב". כנראה גם ההמלצה לבצע "פיקוח מחירים" באמצעות הגבלת ההנחות הניתנות לחברות הליסינג לא זוכה לפופולריות, בלשון המעטה, באוצר.

אבל צריך להוסיף כאן סייג: אנחנו לא יודעים מה עמדתה הרשמית של רשות ההגבלים העסקיים בנושא. ככל הידוע לנו המחקר העצמאי על ענף הרכב עדיין לא הסתיים ולרשות יש הרבה השפעה בתחום.

הבשורות הטובות הן שהאוצר סבור ששוק הליסינג נמצא בתחרות פנימית עזה ושהבעלות הצולבת של יבואני הרכב על חברות הליסינג נובעת לרוב ממצב של חוסר ברירה, לאחר שכמה יבואנים מצאו שה"סחורה" שלהם נדחית ע"י חברות הליסינג העצמאיות ולכן החליטו להקים חברות ליסינג כצינור שיווקי חיוני. מעמדת האוצר ניתן להניח שהמלצת ועדת זליכה שיבואני הרכב ימכרו אחזקותיהם בחברות הליסינג, לא תזכה לתמיכת הצוות הבינמשרדי.

חברות הליסינג שמחו גם לדעת שהאוצר עדיין מתנגד ליבוא מסחרי של כלי רכב משומשים, גם במסגרת המוגבלת של יבוא אישי שעליה ממליצה הוועדה, והיא רואה בכך צעד רגרסיבי שפועל לטובת סקטורים מבוססים, מביא להפסד הכנסות למדינה ומאיים להפוך את השוק ל"פח אשפה" של שוק הרכב הבינלאומי.

מנגד, בענף הליסינג לא ישמחו לשמוע שרשות המסים מתכוונת לבטל את תחולת סעיף 96 לפקודת המס על הענף - אותו סעיף שאפשר להן לדחות תשלומי מס על רווחי הון באמצעות שיחלוף כלי רכב ישנים בחדשים. הן שמעו גם שהאוצר מתעקש להקטין את הפחת על רכבי ליסינג. באוצר רואים בצעדים הללו כלים שיסייעו להגיע לאיזון חדש ותחרותי של שוק הליסינג בעתיד, בתוך שנה וחצי-שנתיים, באופן הדרגתי ומתון יותר המלצות ועדת זליכה.

ומה הלאה

נראה כי בסופו של דבר העיסוק הרגולטורי בתחרותיות בשוק הרכב הישראלי יסתיים בסוג של פשרה. חלק נכבד מההמלצות המקוריות של ועדת זליכה (95%, על פי דברי ערן יעקב) יאומצו ויוטמעו - חלקן ישירות על ידי שר התחבורה ועל ידי ועדת הכלכלה וחלקן, יש לשער, באמצעות חוק ההסדרים החדש, שנמצא כיום בגיבוש. מנגד, הסעיפים "הדרמטיים" יותר, שדוגלים בפתרונות בנוסח "להרוס ולבנות מחדש", ייעלמו ברקע. בסופו של דבר הרפורמה בוא תבוא, אבל בשיטת הסלאמי.