בנק סיני במגעים למימון חוות טורבינות בגולן ב-25 מיליון דולר

מדובר בפרויקט להקמת חוות טורבינות רוח בהספק של 14 מגה-ואט ברכס עסניה ■ אחת המתעניינות בפרויקט הייתה חברת EDF-EN, חברה-בת של חברת החשמל הלאומית של צרפת

בנק סיני במגעים למימון הקמת חוות טורבינות רוח ברמת הגולן. מדובר בפרויקט להקמת חוות טורבינות רוח בהספק של 14 מגה-ואט ברכס עסניה, שההשקעה הכספית בהקמתו מוערכת בכ-25 מיליון דולר. את הפרויקט יוזמת חברת אנרגיית רוח ירוקה בניהולו של ד"ר צהל הראל, שמפעילה במקום מאז 1992 חוות טורבינות רוח בהספק כולל של 4.8 מגה-ואט.

תקדים משמעותי

קבלת מימון מבנק סיני עשויה להוות תקדים רב משמעות הן עבור פרויקטים באנרגיות מתחדשות והן עבור פרויקטים המוקמים ברמת הגולן. בנקים מערביים נמנעו עד כה ממתן מימון לפרויקטים ברמה, בגלל האי ודאות הפוליטית, וגם בנקים ישראליים נרתעו מכך.

פרויקט טורבינות הרוח של אנרגיית רוח ירוקה נחשב לאחד הבודדים בתחום הרוח שזכו לקבל עד כה אישורים רגולטוריים, ובכלל זה של משרד הביטחון שמקשה מאוד את קבלת האישורים להקמת פרויקטים בתחום הרוח.

במסגרת הפרויקט מתוכננת הקמת 7 טורבינות בעלות הספק של 2 מגה-ואט כל אחת על גבי עמודים בגובה 80 מטר. רשות החשמל הקצתה מכסה של 800 מגה-ואט לטורבינות רוח אך הקשיים הביורוקרטיים מקשים מאוד על היזמים לנצל את המכסה.

53 אגורות לקוט"ש

ליצרני חשמל מרוח מובטח תעריף של 53 אגורות לקוט"ש למשך 20 שנה אם ישלימו את ההליכים לקבלת רישיון ייצור חשמל עד 2013. ב-2014 אמור התעריף לרדת ל-49 אגורות בלבד. יזמי הפרויקט, משפחת הראל מלמד וחיים רמון, מאמינים כי יספיקו לקבל את התעריף המועדף.

ל"גלובס" נודע כי בימים אלה מנהלים היזמים מגעים להכנסת שותף לפרויקטים אחרים של החברה, שהמרכזי בהם הוא תוכנית להקמת חוות טורבינות מצפון לעמק הבכא בצפון רמת הגולן. מדובר בחווה שתהיה בעלת הספק של 155 מגה-ואט ושבהקמתה יושקעו כ-300 מיליון דולר.

היזמים מבקשים למכור חלק ניכר מאחזקותיהם במיזם למשקיע שיסכים לממן את חלק הבעלים בפרויקט המוערך בכ-75 מיליון דולר.

ל"גלובס" נודע כי אחת המתעניינות בפרויקט הייתה חברת EDF-EN, החברת הבת לפיתוח אנרגיות מתחדשות של חברת החשמל הלאומית של צרפת. מ-EDF-EN נמסר בתגובה כי "בשלב זה החברה מתמקדת בקידום ששת המיזמים הסולאריים שלה בדרום הארץ".