הערכות: שטייניץ יציג את הטבות המס כגלגל הצלה

הפגישה על הקלות המס לתאגידי הענק הסתיימה בהחלטה לקיים פגישה נוספת בנושא ■ הערכות באוצר: לפני קבלת הכרעה, שטייניץ מעוניין בגיבוי מראש הממשלה, והוא כבר החל במסע השכנוע שלו

שר האוצר, יובל שטייניץ, מנסה להכשיר את הטבות המס שתכנן להעניק לתאגידים בינלאומיים שברשותם "רווחים כלואים" לפני הכרעה בנושא - כך נודע ל"גלובס". היום (ב') התקיימה בצהריים פגישה בנושא, ובה הציגו בכירי רשות המסים את מסמך המדיניות שהכינו, הכולל נתונים, ניתוח של מקרי בוחן דומים בחו"ל והצגת החלופות האפשריות. אף שהפגישה הוגדרה מכרעת, לא התקבלה כל הכרעה בסופה וסוכם כי תתקיים פגישה נוספת.

מלשכת שר האוצר נמסר כי "השר טרם קיבל החלטה, ביקש מידע נוסף וממשיך לבדוק".

גורמים שנכחו בפגישה מסרו ל"גלובס" כי "השר היה יכול לקבל החלטה כבר היום, אבל הוא רוצה לחשוב ולקבל עוד מידע, לעשות בדיקות נוספות, וטוב שכך". ההערכה באוצר היא כי שטייניץ כבר השתכנע בנחיצות המהלך וכעת הוא מנסה להכשיר את המהלך ולהרוויח זמן כדי לרכך את התנגדות הציבור.

באוצר מעריכים עוד שהזמן משחק לטובת שטייניץ וכדאי לשר לכרוך את ההחלטה עם חוק ההסדרים לשנת 2013, כדי להציגו כגלגל הצלה למשק. באוצר סבורים כי אם שטייניץ יצליח לשכנע את הציבור ואת ראש הממשלה כי המהלך הזה הוא תחליף לגזירה אחרת, הוא יצליח להעבירו.

נתניהו מתרחק מהדיון

שטייניץ צפוי לגשת כבר בימים הקרובים לראש הממשלה, שמינה עצמו לשר העל לאסטרטגיה כלכלית ומעורב בכל מהלך כלכלי מהותי, כדי לסיים את מסע השכנוע של נתניהו. מבחינת שטייניץ, ההקלות לתאגידים יניבו כספים ודאיים אשר יסייעו לצמצם את הגירעון התקציבי התופח. כמו כן, שטייניץ סברו כי המהלך יעודד את הפעילות של חברות רב-לאומיות בארץ. שטייניץ הכריז על שנת 2012 כשנת ההשקעות במשק, והוא רואה בזינוק החד שלהן (כ-35%) מאז כניסתו לתפקיד אחד מהישגיו העיקריים.

בינתיים, ראש הממשלה בנימין נתניהו מתרחק מהדיון בסוגיה, אך לאור התבטאויותיו האחרונות נראה כי לבסוף יתמוך בשטייניץ. רק בשבוע שעבר הוא התבטא נגד העלאת מסים ואמר כי "אין צורך להטיל מסים גבוהים מדי באופן כזה שלא כדאי לעבוד, לא כדאי להשקיע ולא כדאי להרוויח, ואז לממשלה אין מסים". הוא מתנגד להעלאה נוספת במס החברות, שכבר עלה בשנה שעברה במסגרת המלצות ועדת טרכטנברג, והוא גם יודע שהעלאת המע''מ תפגע בתדמיתו הציבורית, מאחר שהצעד פוגע ביתר שאת בבעלי ההכנסות הנמוכות.

כפי שנחשף ב"גלובס" לפני שבועיים, שר האוצר ומנהל רשות המסים, דורון ארבלי, תכננו להעניק הקלות מס נוספות לחברות רב-לאומיות שקיבלו הטבות מס במסגרת החוק לעידוד השקעות הון ומעוניינות להוציא את רווחיהן לחו"ל. לפי החוק כיום, הוצאת הרווחים הללו נחשבת חלוקת דיבידנד ועליהן לשלם על כך מס.

תוספת של 15 מיליארד שקל

המהלך של שטייניץ אמור להניב באופן מיידי כמעט כ-15 מיליארד שקל, הצפויים לסתום באופן כמעט מלא את הבור שנוצר בצד ההכנסות ב-2012 (הפער בין הגירעון המותר לבין הגירעון החזוי ממשיך לזנק ונאמד כעת על כ-14 מיליארד שקל). "עדיף 15 מיליארד שקל ביד מאשר 100 מיליארד שקל בחוץ", אמר היום בפגישה אחד מבכירי המשרד התומכים במהלך.

מי שמוביל את היוזמה מאחורי הקלעים, לצד מנהל רשות המסים ארבלי, הוא סגן שר האוצר, איציק כהן (ש''ס) - איש אמונו של שטייניץ ובעל השפעה רבה בתחומים של מיסוי ויחסי עבודה.

תומכי המהלך באוצר פוסלים על הסף את הטענה שהמהלך מהווה פגיעה בצדק ובשוויון ומסבירים כי אם לא תהיה הקלה שתגרום לכספים הללו להיכנס באופן מיידי לקופת המדינה, האוצר ייאלץ להעלות מסים אחרים, לרבות מע''מ, הפוגעים בחלשים ביותר, או אף גרוע מכך, ייאלצו לקצץ באופן חד יותר בשירותים החברתיים.

על הטענה כי המהלך יפגע ביציבות הרגולטורית והמיסוית במשק עונים התומכים בהקלות כי בחוק לעידוד השקעות הון החדש בוטלה התניית ההטבות באי-הוצאת כספים מהארץ מאחר שהיא הוכיחה עצמה כלא יעילה, ולכן ניתן להחיל את המדיניות החדשה גם על העבר.

מי שהביעה את העמדה הנחרצת ביותר נגד המהלך הייתה החשבת הכללית במשרד, מיכל עבדאי-בויאנג'ו, הרואה בו פרס לתכנוני מס. מנכ''ל המשרד, דורון כהן, טרם הציג את עמדתו בנושא. ההערכות הן כי הוא יעדיף לשמור על הקלפים קרוב לחזה ולא לחשוף את עמדתו עד רגע האמת, כדי למנוע סכסוך עם השר או עם מי מפקודיו.