"אין סיבה להתמקד בישראל, יש אפשרויות השקעה בחו"ל"

אופיר נאור מפסגות מעדיף את שוק המניות בארה"ב, אך סבור כי שוק אג"ח הקונצרניות המקומי הופך איכותי יותר

"התקופה הנוכחית לא מצדיקה יציאה מהשוק, אבל בהחלט כדאי לשמור על סולידיות. התיק צריך להיות הגנתי ולכלול את הנכסים הכי איכותיים שיש. אין מקום לבחירות שגויות. זה לא שאי אפשר לקחת סיכונים, פשוט צריך לדעת איך". כך אומר אופיר נאור, מנהל קופות גמל ופנסיה ומנהל תחום נכסים אלטרנטיביים בפסגות קופות גמל ופנסיה.

לדבריו, הסיכוי למיתון ארוך באירופה אינו מבוטל, וייתכן שנראה פשיטות רגל של מדינות המתקשות למחזר את חובן. עם זאת, הוא מזכיר כי בעבר מדינות יצאו ממצבי מיתון ודשדוש (גם אם התהליך היה איטי וכואב), וכי הכלכלות הצומחות יוכלו לאזן מעט את הקשיים בכלכלה הגלובלית.

תיק ההשקעות של נאור מותאם לטווח של שנתיים. הוא טוען כי רוב הנכסים הנכונים לתיק נמצאים כעת מעבר לים, ולכן הוא ממליץ על חשיפת חסר לשוק הישראלי. כך, מתוך 25% שהוא מקצה לאפיק המנייתי, 15% מופנים לטובת מניות בחו"ל. "אני לא רואה סיבה להתמקד בישראל. יש פה חברות טובות, אבל לא צריך להיות מוטים לטובת השוק המקומי. בייחוד כיום, כשלמוסדיים יש מגוון אפשרויות השקעה בחו"ל".

לדבריו, החברות במדדים המובילים שחשופות לכלכלה הישראלית, כגון תקשורת, בנקים ורשתות קמעונאיות, חוות אי ודאות וקשיים רבים מדי, בעוד שלחלק מהחברות היצואניות ניתן למצוא מקבילות איכותיות לא פחות מעבר לים. עם זאת, נאור מדגיש כי התקופה הנוכחית לא מאפשרת המלצה על סקטורים ספציפיים, וכי נדרשת בחירה פרטנית. מבין החברות המומלצות שלו בישראל נזכיר את נייס ועזריאלי, שבשנה האחרונה עלו ב-33.5% ו-0.3%, בהתאמה, וכן את גזית גלוב וכיל אשר איבדו במהלך התקופה 1.7% ו-17.5%, בהתאמה.

לא חייבים להשקיע במניות בודדות

מבחינת החשיפה למניות חו"ל, מעדיף נאור את השוק האמריקני. שם, לטענתו, תמונת המאקרו טובה יותר, שכן קיים ריכוז של חברות איכותיות ואפשרות לחשיפה עקיפה גם לאירופה ולשווקים המתעוררים. לכך הוא מוסיף שכ-20% מהכנסות החברות במדד ה-S&P500 מקורן בשווקים מתעוררים. "גם בחו"ל חשוב לבחור מניות שחשופות או שנמצאות בתהליך חדירה לשווקים הצומחים ביותר, ואינן מחזוריות", אומר נאור, ומזכיר חברות כגון נייק, מקדונלדס, פרוקטר אנד גמבל וקוקה קולה, שנהנות ממותג חזק, מאזנים בריאים וגמישות תפעולית.

עוד הוא ממליץ על מניות טכנולוגיה בתחומים שצפויים להמשיך להתפתח, כגון בניית תשתית לאגירת נתונים ומידע. "הסיכון גדול יותר, אך הפוטנציאל צפוי לתגמל", הוא מוסיף, "חברות כגון EMC ,NetApp ו- IBM צפויות להמשיך לצמוח, והן מובילות בתחום שנמצא בהתרחבות מתמדת".

למי שאינו מעוניין להשקיע במניות בודדות מציע נאור להשקיע בקרן הסל XLP (העוקבת אחר חברות מוצרי צריכה בסיסיים). בין החזקותיה הגדולות נמצאות פרוקטר אנד גמבל, קוקה קולה, פיליפ מוריס, וול מארט ואלטריה.

נאור, כרבים ממנהלי ההשקעות האחרים שהתארחו במדור, מקצה את החלק הגדול בתיק (35%) לטובת אפיק אג"ח הקונצרניות, כאשר 5% מתוכם הוא מפנה לטובת אג"ח קונצרניות בחו"ל. "ראינו איך שוק אג"ח הקונצרניות גדל ומתנפח, אפילו מהר מדי, אבל באחרונה יש טיוב של ההנפקות. הבנקים נדרשים להעלות את הון הליבה שלהם, מה שגורם להם לצמצם את כמות האשראי הניתן על ידם ולמקדו בקבוצות העסקיות החזקות והאיכותיות ביותר. לכן אני מאמין שתהליך הטיוב יימשך, ושהחברות יהיו מוכנות להנפיק בתנאים טובים יותר".

נאור מעדיף להתמקד באג"ח של הבנקים וחברות הנדל"ן המניב גדולות, כגון פועלים י"ד, בריטיש ג' ואמות ג', הנסחרות בתשואה של 3.2%, 3.8% ו-2.8%, בהתאמה.

הוא ממליץ על מח"מ של 3-4 שנים למעט סקטור הבנקאות, שם אפשר להיחשף לאגרות הארוכות. בנוסף, הוא אינו פוסל אג"ח בסיכון גבוה, אך ממליץ להשקיע רק באג"ח אשר מגובות בבטוחות.

במקביל, נאור מקצה 30% לטובת אפיק אג"ח הממשלתיות. מתוכם 20% לטובת האפיק השקלי ו-10% לטובת הצמוד. לדבריו, הקשיים בצמיחה, האינפלציה הנמוכה והריביות הנמוכות, תומכות בהשקעה באגרות חוב שקליות ארוכות.

"על אף סיכון התנודתיות, במיוחד בחלק הארוך של העקום, נראה כי ההפסד הפוטנציאלי מוגבל. עם זאת, יש לשמור על ערנות מפריצת גבולות תקציב הממשלה - הסיכון הממשי העיקרי - למרות שלאור דחיית הבחירות אני מאמין שהוא מרוסן". עוד מוסיף נאור כי מדובר בהשקעה שמתאימה למשקיעים בעלי טווח בינוני וארוך, וכי הוא מניח שריביות העולם המפותח יישארו נמוכות לפחות בשנתיים הקרובות.

עיקרי המלצות:

15% חשיפה מניתיית לארה"ב, לחברות החשופות לשווקים המתעוררים כמו נייק, מקדונלדס, וקוקה קולה

עדיפות לאג"ח שקליות ארוכות בשל הקשיים בצמיחה, האינפלציה הנמוכה והריביות הנמוכות

30% אג"ח קונצרניות בעיקר של הבנקים וחברות נדל"ן מניב גדולות

הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

ההשקעות המומלצות
 ההשקעות המומלצות

תיק ההשקעות המומלץ
 תיק ההשקעות המומלץ