"אי-אפשר להותיר נחיל של עובדים זרים שלוקחים עבודה"

(עדכון) - כך אמר ד"ר אבי שמחון, מרצה בכיר לכלכלה באוניברסיטה העברית בפאנל "מבנה התעסוקה במשק" ■ הפאנל התקיים בכנס אקונומיקס של "גלובס" ולשכת המסחר ת"א והמרכז

"אי אפשר לכפות על מעסיקים לקבל עובדים בניגוד לרצונם - ממש כמו שאי אפשר לכפות נישואים של גבר לאישה. אפשר לכפות יחסי עובד מעסיק כאשר יש שיקולי ביטחון המדינה, ורק במצב זה. שאר הכפייה לא תעלה על הדעת - מי שהקים את העסק חייב לקבל את ההחלטה, אחרת הוא לא ישרוד", כך פתח את דבריו אוריאל לין, נשיא לשכת המסחר ת"א והמרכז ואיגוד לשכות המסחר.

לין אמר את הדברים בפאנל תחת הכותרת "מבנה התעסוקה במשק - קביעת האיזון הנכון בין העסקה ישירה למיקור חוץ", בכנס אקונומיקס של "גלובס" ולשכת המסחר ת"א והמרכז שמתקיים היום (ג') בת"א.

בפאנל השתתפו סטיב אדלר, נשיא בית הדין הארצי לעבודה לשעבר; ח"כ עמיר פרץ, לשעבר יו"ר ההסתדרות ויו"ר מפלגת העבודה; ד"ר אבי שמחון, מרצה בכיר לכלכלה באוניברסיטה העברית ויו"ר הפורום המייעץ לשר האוצר וחבר ועדת טרכטנברג.

לדברי אדלר, "הרבה מעסיקים מנסים לנצל את מבנה שוק התעסוקה כדי 'להרוויח' על חשבון העובדים שלהם מבחינת תנאי עבודה. יש מקרים מוצדקים לשימוש במיקור חוץ בעסק שלך, אבל מצד שני יש מקרים שנויים במחלוקת שבהם העסק רוצה להתחמק ממשפט העבודה ומהתארגנות עובדים והולך למיקור חוץ באופן לא מוצדק וצריך לחפש את השילוב הנכון בין שני הדברים".

ח"כ עמיר פרץ דיבר בפאנל על הקשר בין העסקים והמעסיקים לצרכן והמשקיע הישראלי. לדבריו, "לכם העסקים והמעסיקים יש אינטרס שמצבו של הציבור והעובדים בישראל ישתפר, וכך הצריכה שלהם תגדל וזה יחזור אליכם. תעלו לו את שכר המינימום, ומחר הוא יקנה את כל הדברים שלא יכל לקנות עד עכשיו - ומאיפה הוא יקנה את זה? מכם העסקים הקטנים".

"אי אפשר להתעלם מיוקר המחיה בישראל", אמר פרץ. "אתם בעסקים הקטנים מרגישים את זה היטב בכמות העסקאות והמכירות. הבעיה היא במדיניות הממשלתי - לא יעלה על הדעת נושא כמו 'תספורת' באג"ח - הרי זו הלוואה שצריך להחזיר, והמדינה נותנת לזה לגיטימציה".

לדברי ד"ר אבי שמחון, "הממשלה הנוכחית עשתה צעד משמעותי לטובת העובדים בישראל, במיוחד בסוגיית עובדי הקבלן. השאלה הוא מהו האיזון ומהו המחיר שייגבה מהכלכלה כולה. אז הממשלה באה ופיצתה את עובדי הקבלן ושיפרה להם את התנאים, וגם לקחה אחריות על יחסי העבודה".

לין התייחס גם הוא לנושא מיקור החוץ ועובדי הקבלן, ולמרות שהוא מייצג את העסקים והארגונים, הוא אמר שהוא כן בעד שיפור הזכויות והתנאים של העובדים. "אנחנו פועלים לשיפור זכויות העובדים, אבל חייבים לעשות את זה במקביל לזכויות המעסיק - וזה יטפל בכל הקשור לצדק חברתי".

לגבי מהגרי העבודה הזרים, שמחון אמר כי "אם נמשיך להכניס אותם לישראל מצב העובדים והשכר שלהם לא ישתפר, אבל יש אינטרס עליון כאן - אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו נחיל אדיר של עובדים זרים שיתפסו חלק ממקומות העבודה של הישראלים".

לדברי לין, "אנחנו לא יכולים להרשות הגירה בלתי מבוקרת, אבל אם הם כן נכנסים, חייבים לספק להם עבודה ועבודה מסודרת".