ועדת האתיקה בחנה ריבוי ההיעדרויות של ח"כים מהמליאה

לשר החוץ אביגדור ליברמן הורד שכר של 4 ימים לאחר שנעדר מ-38 מתוך 61 הישבות שהתקיימו במושב הנוכחי ■ גם יו"ר קדימה שאול מופז, ח"כ מירי רגב וחיים כץ ברשימה ה"מכובדת"

‎‎ועדת האתיקה של הכנסת ציינה היום (ג') לשלילה את שר החוץ אביגדור ליברמן, יו"ר קדימה שאול מופז, ח"כ מירי רגב (ליכוד), ח"כ חיים כץ (ליכוד) וח"כ נינו אבסדזה (קדימה) על ריבוי היעדרויותיהם מישיבות הכנסת במושבה האחרון, בין אוקטובר 2011 למארס 2012. משר החוץ ליברמן אף נשללו ארבעה ימי שכר בשל היעדרותו מ-38 ישיבות מליאה מתוך 61 ישיבות שהתקיימו בסך הכל במושב החורף.

‏בסמכות ועדת האתיקה לשפוט ח"כים שחרגו‎ ‎ממכסת‎ ‎ההיעדרות‎ ‎המותרת‎ ‎שלא‎ ‎מסיבות‎ ‎מוצדקות. בפרוטוקול הוועדה מפורטים הסבריהם של חברי הכנסת להיעדרויות. כך, מתרץ יו"ר קדימה את היעדרותו מלא פחות מ-25 ישיבות כנסת בעיסוקו בפריימריז של מפלגתו. בדומה לו, גם שר החוץ הסביר את נפקדותו מישיבות המליאה בפעילות כשר החוץ. הוועדה לא התרשמה מההסברים, וקבעה כי "פעילות‏‎ ‎פוליטית‎, ‎כגון‎ ‎השתתפות‎ ‎בפריימריז,‏‎ ‎אינה‎ ‎יכולה‎ ‎להוות הצדקה‎ ‎להיעדרות".

‏ח"כ מירי רגב נעדרה מיותר משליש מהישיבות (22 היעדרויות לא מוצדקות), ותירצה זאת בטיפולים רפואיים שלה ושל אמה. הוועדה לא התרשמה מהתירוץ. הוועדה דחתה גם את הסבריה של ח"כ אבסדזה ל-22 ההיעדרויות שלה בפעילות חוץ-פרלמנטרית, ולא קיבלה את הסבריו של ח"כ כץ כי 21 היעדרויותיו נבעו מאשפוז ממושך של אביו. ‏

עונשים סלחניים

‏על אף דחיית התירוצים, בחרה הוועדה שלא להטיל על מופז, רגב, אבסדזה וכץ כל סנקציה, בשל העובדה שזו להם הפעם הראשונה ברשימה המפוקפקת. עם זאת, שר החוץ ננזף בעבר על היעדרויותיו המרובות מישיבות מושב הקיץ, ולכן הפעם נענש בניכוי ארבעה ימי שכר.

‏חוק‎ ‎החסינות,‏‎ ‎המעגן‎ ‎את‎ ‎סוגיית‎ ‎היעדרותם‎ ‎של‎ ‎חברי‎ ‎הכנסת‎ ‎מישיבות‎ ‎הכנסת,‏‎ ‎מאפשר לח"כים להיעדר‎ ‎מפעם‎ ‎לפעם‎ ‎מישיבות המליאה,‏‎ ‎וועדת‎ ‎האתיקה דנה‎ ‎רק‎ ‎בהיעדרות‎ ‎של‎ ‎ח"כים מלמעלה משליש מהישיבות, בהיעדרות של סגני שרים מיותר מ-40%‏‎ ‎מהישיבות‎ ‎ומהיעדרות של שרים מיותר מ-50% מהישיבות‏‎.‎‏

‏"היעדרות‎ ‎חברי‎ ‎הכנסת‎ ‎מעבר‎ ‎למכסה‎ ‎הקבועה‎ ‎בחוק החסינות‎ ‎יוצרת‎ ‎מצג‎ ‎של‎ ‎זלזול‎ ‎הנבחרים‎ ‎הן‎ ‎כלפי‎ ‎הציבור‎ ‎והן‎ ‎כלפי‎ ‎הכנסת", סיכמה הוועדה,‏‎ ‎‏"התנהגות‎ ‎כזו‎ ‎עלולה לפגוע‎ ‎במעמד‎ ‎הכנסת‎ ‎ובאמון‎ ‎הציבור‎ ‎כלפיה". ‏‎‎‏

‏ועדת האתיקה: "היעדרות‎ ‎חברי‎ ‎הכנסת‎ ‎מעבר‎ ‎למכסה‎ ‎הקבועה‎ ‎בחוק החסינות‎ ‎יוצרת‎ ‎מצג‎ ‎של‎ ‎זלזול‎ ‎הנבחרים‎ ‎הן‎ ‎כלפי‎ ‎הציבור‎ ‎והן‎ ‎כלפי‎ ‎הכנסת. התנהגות‎ ‎כזו‎ ‎עלולה לפגוע‎ ‎במעמד‎ ‎הכנסת‎ ‎ובאמון‎ ‎הציבור‎ ‎כלפיה".