רוצים להיחשף לכלכלת ברזיל? כך תעשו את זה בצורה נכונה

כלכלת ברזיל מושכת בשנים האחרונות משקיעים רבים שמבקשים ליהנות מהצלחתה הכלכלית, אולם בתקופה האחרונה ניתן לראות כי המשקיעים הזרים התפכחו מהאשליה הברזילאית

בקיץ הנוכחי אירופה היא מוקד תשומת לב של המשקיעים וכמובן של אוהדי הספורט. מצד אחד, משבר החובות המתמשך בגוש האירו, ומצד שני, שני אירועי הספורט הגדולים: האולימפיאדה בלונדון והיורו שיצא לדרך בסוף השבוע האחרון. אבל מבט קצר ביומנים מגלה, כי ב-2014 וגם ב-2016 ברזיל היא זו שתזכה לארח את אירועי הספורט הגדולים בתבל.

מעבר לאתגר הגדול של ההכנות למונדיאל ולאולימפיאדה, כלכלת ברזיל מושכת בשנים האחרונות משקיעים רבים שמבקשים ליהנות מהצלחתה הכלכלית. עם זאת חשוב לסייג ולהדגיש, שהמנוע העיקרי לשגשוגה בעשור האחרון, הוא התמקדותה ביצוא סחורות חקלאיות, נפט ומתכות. אלו הובילו אותה למקום השמיני בטבלת הכלכלות הגדולות בעולם.

אולם בתקופה האחרונה ניתן לראות כי המשקיעים הזרים התפכחו מהאשליה הברזילאית. התערבות רגולטורית אגרסיבית במספר סקטורים במשק, ומאבקם העיקש של הרשויות בבלימת תיסוף הריאל, דחפו את המשקיעים הזרים אל מאחורי הקווים. בין פעולות הממשלה ניתן לציין את שוק האנרגיה המקומי שבו בוצעה רפורמה נרחבת, ענף הבנקאות שחווה הפחתה במרווח האשראי, ובראשן, הצלחת הבנק המרכזי להביא לפיחות בשיעור של 15% בשער הריאל אל מול הדולר. כך, בצירוף הסנטימנט השלילי בעולם, רשם שוק המניות בברזיל ביצועי חסר ביחס לשווקים מתעוררים אחרים.

על פניו, ניתוח ביצועי שוק המניות מתיישרים עם ההרעה בסביבה הכלכלית בברזיל, אולם ניתוח מעמיק מגלה לקח חשוב.

מדד המניות המרכזי בברזיל הוא בווספה, והבא אחריו בחשיבותו הוא MSCI Brazil. כמדינה מוטת סחורות, החברות הגדולות במדד הן מתחום האנרגיה (פטרובראס) וחומרי הגלם (Vale). כחצי מהמדד ממוקד בחברות יצוא, כך שלמעשה מוצריו על IBOV וקרן הסל EWZ (עוקבת אחר מדד MSCI Brazil) מקנים חשיפה חלקית בלבד לצרכן הברזילאי, שמצבו השתפר בשיעור ניכר בשנים האחרונות.

חשיפת היתר במדדים לחברות התלויות בכלכלה העולמית, הייתה בעוכרי המשקיעים במכשירים אלו. לראיה, אם מנטרלים את ביצועי המניות הגדולות, אלו של חברות היצוא ומניות הבנקים שסובלות מהסנטימנט השלילי העולמי, מקבלים תמונה אטרקטיבית יותר של השקעה בברזיל.

לא פחות חשוב מכך, המניות המקומיות שמוכוונות לצמיחה פנימית השיגו את המטרה האמיתית שמשקיעים זרים מחפשים בברזיל - הצמדה לביצועי הכלכלה המקומית והצרכן הברזילאי.

חשיפה אמיתית

אם כך, אלו השקעותיעניקו לנו חשיפה אמיתית לכלכלת ברזיל? לתפיסתנו, שלוש אפשרויות עומדות על הפרק.

ראשונה, השקעה ישירה במניות של חברות ברזילאיות שממוקדות בצרכן המקומי. לדוגמה, חברות בתחום המזון (M Dias Branco), התקשורת (טלפוניקה ברזיל) והקמעונאות (Grupo Pao de Acucar). חברות מסוג זה קמות ונופלות על המצב הכלכלי בברזיל, ומושפעות פחות מהיקף היצוא הברזילאי לסין או לאירופה. נציין כי לא מעט חברות ברזילאיות נסחרות מחוץ לברזיל, כך שניתן לרכוש את מניותיהן בארה"ב ובשווקים נוספים בעולם, וכך להימנע מחשיפה ישירה לריאל.

אפשרות נוספת היא השקעה במוצרי מדד עם גישת השקעות מתאימה לצורך שלנו. למשל, קרן הסל Market Vectors Small-Cap Brazil, אשר נסחרת בארה"ב תחת הסימבול BRF, מתמקדת במניות של חברות קטנות בברזיל והודות לכך משיגה חשיפה גבוהה לצרכן המקומי. ההתפלגות הסקטוריאלית של המדד מלמדת, כי כ-23% ממנו הן חברות צריכה, 11.4% נדל"ן, ושאר המגזרים הבולטים הם קמעונאות, ביטוח, בנייה ומזון.

מוצר מדד נוסף שמתמקד ישירות בצרכן הברזילאי הוא קרן הסל Global X Brazil Consumer ETF, שנסחרת בארה"ב תחת הסימבול BRAQ, ומתחקה אחר מדד מניות הצריכה של ברזיל.

אפשרות אחרונה היא חשיפה דרך שוק האג"ח. אג"ח ממשלת ברזיל הנקובות במטבע מקומי, מציעות תשואה גבוהה משמעותית מאלו הקיימות בשווקים מפותחים, לצד סיכון מט"ח לא מבוטל. לראיה, זרים שהחזיקו בהן מתחילת השנה, רשמו בגינן ירידה חדה בעקבות היחלשות הריאל.

נציין כי כיום כבר לא ניתן להשיג את אותן אג"ח בתשואות של למעלה מ-10%, ואם משקללים בקנייה גם את המיסוי המיוחד שמוטל על משקיעים זרים בשוק האג"ח הברזילאי, מקבלים תשואות לפדיון של 5%-7% בטווחים בינוניים וארוכים. תשואות אג"ח ממשלתיות הולכות לרוב יד ביד עם ביצועי הכלכלה המקומית, כך שאם יימשך השיפור היחסי בסביבה הכלכלית בברזיל, סביר להניח כי תשואות האג"ח ימשיכו לרדת בשנים הקרובות.

חשיפה לשוק הברזילאי
 חשיפה לשוק הברזילאי

*** הכותב הוא מנהל פיתוח עסקי בפסגות קרנות נאמנות. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא וכן אינו מהווה הצעה לרכישת ניירות ערך ו/או יחידות השתתפות בקרנות נאמנות