יום הולדת שמח: הסבירות שאתם עומדים למות גבוהה ב-14%

מחקר שוויצרי חדש מצביע על כך שהסבירות למות דווקא ביום המאושר גבוהה ב-14% מאשר כל יום אחר בשנה ■ לפי המחקר, בימי הולדת חלה עלייה של 34.9% במקרי ההתאבדויות בקרב גברים ועלייה של 28.5% בקרב הנשים

יום ההולדת שלכם מתקרב? היזהרו, כנראה שאתם עומדים למות. מחקר שוויצרי חדש מצביע על כך שהסבירות למות דווקא ביום המאושר גבוהה ב-14% מאשר כל יום אחר, כאשר בקרב אנשים מעל גיל 60 וחולים במחלות כרוניות, הסיכויים למות ביום ההולדת עולים ל-18%.

עורכי המחקר, שתוצאותיו פורסמו בכתב-העת הרפואי Annals of Epidemiology, עקבו אחר מיליוני מיתות במשך פרק זמן של כ-40 שנים והגיעו למסקנה כי תופעת "דיכאון היום הולדת" יכולה להיות קטלנית עבור אותם האנשים שאינם מרוצים כל כך שחלפה לה עוד שנה.

החוקרים, שעקבו אחר כמויות עצומות של נתונים ומידע, השוו את מקרי המוות שהתרחשו בימי ההולדת, למקרים אחרים שהתרחשו בימים רגילים, ומצאו כי 13.8% מכל מקרי המוות שהם בחנו התרחשו דווקא ביום שאמור להיות השמח ביותר בשנה.

תוצאות המחקר מצביעים על כך שהסיכון למות ביום ההולדת גובר, ככל שהגיל עולה, כך שהסבירות למות ביום ההולדת בקרב אנשים מעל גיל 60 גבוהה ב-18%, ואילו בקרב אנשים עם מחלות כרוניות הסבירות גבוהה ב-18.6%. החוקרים גילו גם שהסבירות למות משבץ ביום ההולדת גבוהה ב-21.5% יותר מאשר כל יום אחר בשנה.

בנוסף, לפי המחקר, בימי הולדת חלה עלייה של 34.9% במקרי ההתאבדויות בקרב גברים ועלייה של 28.5% בקרב הנשים. כמו כן, החוקרים גילו כי בימי הולדת חלה עלייה של 44% בתאונות מוזרות שעלולות לגרום לפציעה חמורה.

החוקרים משוויץ חלוקים בדעתם לגבי הסיבות המרכזיות לעלייה בסיכוי למות דווקא ביום ההולדת, אך אחת הטענות גורסת שהתרגשות היתר והלחץ שאנשים חשים בזמן יום ההולדת, עלולה לסכן את חייהם ולגרום להם לעלייה בלחץ הדם ולמקרים של התקפי לב או שבץ מוחי. טענה אחרת גורסת שאנשים רבים חשים דווקא דיכדוך שמעלה את הרצון לסיים את חייהם.

בקרב אנשים חולים, החוקרים גילו כי ככל הנראה מדובר ב"תיאוריית ההשהיה", לפיה הם "דוחים" את המוות שלהם (בתת מודע) ליום ההולדת, כדי להגיע לעוד אבן דרך בחיים.