קלינטון: ארה"ב מתנגדת למשלוח מסוקים רוסיים לסוריה

אמרה בהופעה עם הנשיא פרס בוושינגטון: "ריכוז כוחות סוריים ליד אלפו עלול להיות אור אדום מבחינת טורקיה" ■ פרס: "עתה, כשיש קואליציה רחבה, הגיע זמן לשלום עם הפלסטינים; מחמוד עבאס הוא אדם רציני"

שרת-החוץ של ארה"ב, הילארי קלינטון, אמרה הערב (ג'), כי רוסיה שולחת לסוריה נשק מתוצרתה, לרבות מסוקי תקיפה, וכי ממשל אובמה הודיע למוסקווה על התנגדותו לכך. קלינטון דיברה בדיון פומבי עם נשיא המדינה, שמעון פרס, במכון ברוקינגס בוושינגטון.

כשהנשיא ישוב לצידה, אמרה שרת החוץ: "התעמתנו עם הרוסים ודרשנו מהם להפסיק משלוחי נשק לסוריה. הם אמרו, בפרקי זמן שונים, שזה לא צריך להדאיג אותנו. הם טענו שכל דבר שהם שולחים לסוריה אינו קשור להתנהלות (של ממשלת סוריה) בענייני פנים. הטענה הזו במופגן אינה נכונה".

"אנו מודאגים מהמידע העדכני שמגיע אלינו שלפיו מסוקי תקיפה עושים עתה דרכם מרוסיה לסוריה, מהלך שיחריף את הסכסוך בסוריה באופן דרמטי", אמרה קלינטון.

היא אמרה עוד, כי סביב העיר אלפו, בצפון סוריה, לא הרחק מהגבול עם טורקיה, אובחנו ריכוזים גדולים של כוחות צבא הנאמנים לבשאר אסד, נשיא סוריה. לדבריה, התלקחות באזור עלולה להיות "אור אדום", מבחינת טורקיה, שלא תהיה מוכנה לקבל עימותים מזויינים סמוך לגבולה.

שרת החוץ אמרה כי תכנית שש הנקודות של קופי אנאן לפתרון המשבר בסוריה אינה מיושמת בגלל היחס המתריס של משטר אסד. אנאן מנסה עתה לגבש קבוצה של כמה מדינות, ובכללן רוסיה, בהסכמת ארה"ב, במאמץ לשרטט מפת דרכים חדשה למציאת פיתרון. היא הדגישה, כי ארה"ב תתנגד לכלול את סוגיית איראן במתווה חדש, כפי שדורשים גורמים ידידותיים לסוריה. צעד כזה יהיה "שגיאה חמורה".

"יש לנו לוח זמנים להצלחת אנאן; מועד היעד שלו יהיה אמצע יולי, המועד שבו תחליט מועצת הביטחון אם לחדש את שליחות השלום שלו", אמרה קלינטון.

פרס אמר כי ישראל תהיה מוכנה לסייע לפתרון בסוריה באמצעות מזון, תרופות ותמיכה מוסרית, אך לא באמצעות התערבות צבאית. לדבריו, גם הרוסים אינם יכולים לעשות הרבה מפני שיאשימו אותם בהתערבות. הפיתרון נמצא רק בידי הליגה הערבית. זו הפעם הראשונה שהליגה יוצאת נגד השלטונות במדינה חברה, הדגיש הנשיא.

על הבעיה הפלסטינית אמר פרס כי עתה, כשממשלת ישראל יכולה להישען כל קואליציה רחבה בכנסת, הגיע הזמן לעשות שלום עם הפלסטינים. "כדי שהיה שלום צריך לבנות מדינה והפלסטינים החלו לבנות מדינה", אמר פרס. יש להם עתה גם כוח צבאי משלהם, עוד סממן ממלכתי. את נשיא הרשות, מחמוד עבאס, הגדיר פרס כ"אדם רציני".

בדברו על האביב הערבי ותנועת הרפורמות, אמר הנשיא: "אני לא ממליץ לאף אחד להיות דיקטטור עתה. זה נגמר. זה מאוד לא נוח".

מנחה הדיון, מרטין אינדיק, שאל את פרס מדוע התנגד להפציץ את הכור הגרעיני בעיראק, ב-1981. הנשיא התעלם במופגן מהשאלה ואמר שהוא מעדיף לדבר על איראן.

על הסוגיה האיראנית אמר פרס כי העולם מתנגד לאיראן לא רק בגלל העובדה שהיא מנסה לפתח נשק גרעיני אלא גם בגלל התנהלותה האימפריאליסטית, שנעשית בשם האיסלאם. איראן היא מדינה מאקייוולית, שבעיניה המטרה מקדשת את האמצעים,הוא אמר. היא מוכנה לעשות כל דבר, לרבות טרור ורצח, כדי לקדם את שאיפותיה האימפריאליסטיות, ולכן נשק גרעיני בידיה יהיה מסוכן, בייחוד כאשר הוא יהיה נתון בידיו של מנהיג דתי שרואה עצמו כסגנו של מוחמד עלי אדמות.

קלינטון אמרה כי אינה יודעת כיצד ינהגו האיראנים בסבב הבא של המו"מ עימם, במוסקווה, אך היא הביעה הערכה לכך שרוסיה וסין מפעילות לחץ על טהראן לקדם את המו"מ, לא רק לבוא למוסקווה ולחזור הביתה.