המינהל לא האריך תקופת התשלום על קרקע באף מכרז

לאחרונה אמר שר הבינוי והשיכון כי "יזמים זכו במכרזים והחזירו לנו את הקרקע בגלל שלא עמדו בתשלומים", וכי במינהל החליטו ללכת לקראתם ולהאריך את תקופה התשלום מ-60 יום ל-180 יום

החלטת מינהל מקרקעי ישראל להאריך את תקופת התשלום עבור יזמים ברכישת קרקעות, שהתקבלה לפני חצי שנה בעקבות מצוקת האשראי בענף, לא יושמה באף מכרז, כך ע"פ בדיקת "גלובס".

לאחרונה אמר שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס כי "יזמים זכו במכרזים והחזירו לנו את הקרקע בגלל שלא עמדו בתשלומים", וכי במינהל החליטו ללכת לקראתם ולהאריך את תקופה התשלום מ-60 יום ל-180 יום, כדי "שיוכלו להתארגן על עצמם ולעשות שופינג בבנקים". ההחלטה התקבלה בינואר השנה, אולם ממסמכי מכרזים שפורסמו וטרם נסגרו עולה כי הדרישה המקורית לתשלום סכום הזכייה בתוך 60 יום עדיין תקפה.

הארכת המועד היא החלטה זמנית הקצובה בזמן, מינואר השנה ועד ינואר בשנה הבאה. כלומר עברה מחצית מתקופת הזמן שבה היא אמורה להיות תקפה אולם אינה מיושמת.

במינהל מסבירים את היעדרות סעיף הארכת התשלום במכרזים בכשל ביורוקרטי ובהתאמת מערכת קליטת התשלומים לאפשרות החדשה. "בימים אלה המינהל נערך ליישום ההחלטה ולפרסומה בחוברות המכרזים", נמסר.

קבלנים ויזמים טוענים כי הוראת השעה להארכת התשלום אינה בשורה של ממש משום שהמינהל ממשיך לגבות ריבית גבוהה ומשום שבצד התשלום על הקרקע יש תשלום דמי פיתוח, שקצוב גם הוא בזמן אך לגביו אין כל הארכה. לדברי גורמים בענף, לעתים מחיר הפיתוח גבוה יותר מעלות הקרקע עצמה, ואת הסכום הזה יש לשלם במזומן בתוך תקופה קצרה. בסוגיית הפיתוח טוענים כבר תקופה ארוכה קבלנים ויזמים שאין זה ברור מדוע הם נדרשים לשלם את כל הסכום במזומן עם הזכייה וזאת למרות שלעתים מדובר בפיתוח שייעשה מאוחר יותר.

במינהל טוענים כי אין הם אחראים לנושא דמי הפיתוח ולכן הוראת השעה אינה מתייחסת לכך. בנוגע לריבית הגבוהה מסבירים במינהל שע"פ הוראת השעה לא תיגבה ריבית אלא רק הצמדה על התשלום.