מניה ספקולטיבית: חברת החזקות שעשויה לזנק ב-60%

מאיר סלייטר מדש ברוקראז': אם אלון רבוע כחול תצליח לבצע מהלכים נכונים בשווקים בהם היא פועלת - היא תחזור לרווחיות הקרובה לזו שהיא הייתה מורגלת אליה לפני שנה

מאיר סלייטר מדש ברוקראז' מאמין כי מניית אלון רבוע כחול , חברת החזקות הפועלת בסקטור הקמעונאי ובענף הנדל"ן, עשויה לזנק בשיעור של כ-60%.

החברה פעילה בתחום הנדל"ן דרך החזקתה ברבוע כחול נדל"ן (78.2%). בסקטור הקמעונאי היא פועלת בתחום הדלקים וחנויות הנוחות באמצעות החזקתה בדור אלון (78.4%), ובתחום המזון על ידי החזקתה במגה קמעונאות (100%).

"אלון רבוע כחול עברה שנה לא קלה", מציינים כלכלני דש. "המחאה והרגולציה בתחום הדלקים השפיעו לשלילה באופן מהותי על תוצאות פעילותה. הפחתת מרווח השיווק של חברות שיווק הדלק פגעה ברווחיותה של דור אלון. במקביל, המחאה העלתה על נס את המודעות הצרכנית והגבירה את התחרות בתחום המזון. במקביל, ביצעה החברה מהלכים אסטרטגיים במגזר הלא מזון, אשר יצרו הוצאות גדולות והעבירו את הפעילות הזו להפסד".

החמרה נוספת בפעילות המזון נראתה ברבעון הראשון של 2012, מסבירים בבית ההשקעות. אך זאת תוך שיפור מסוים בפעילות הלא מזון, אשר הרוויחה לראשונה זה שנה, ושיפור מסוים בפעילות הדלקים. על אף השיפור בחלק מהפעילויות, סיימה החברה את הרבעון בהפסד של 6 מליון שקל, לאחר הפסד של 59 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2011.

כלכלני דש מציינים כי "בנוסף על האתגר הגדול העומד בפני החברה בתחום העסקי והתפעולי, החברה הינה ממונפת מאוד, והיקף החוב ברוטו שלה עומד על 5.1 מיליארד שקל, כשהחוב נטו מסתכם ב- 4.4 מיליארד שקל. לאור היקף החוב הגדול כל שינוי בשווי התפעולי מתבטא בירידה חדה יותר בשווי הכלכלי של החברה. כתוצאה מהתפתחויות אלו שווייה של החברה צנח ב-68% בשנה האחרונה, מתוכם 42% רק מתחילת 2012. אם החברה לא תשכיל לחזור לפסי הרווחיות שאיפיינו אותה בעבר - השווי עלול להמשיך ולרדת ובשיעורים ניכרים".

מצד שני, בבית ההשקעות מעריכים כי "במידה והחברה תצליח לבצע מהלכים נכונים בשווקים בהם היא פועלת, התמונה צפויה להיות שונה. מהלכים אלו יכולים להיות סגירת סניפים מפסידים ופתיחת חנויות מתמחות, כגון מגה בעיר ועדן טבע, במיקומים אסטרטגיים, בהם תחרות המחירים אינה כה אגרסיבית והלקוחות מושפעים ממניעי נוחות וערך מוסף. במקביל על החברה לבצע מהלכי התייעלות משמעותיים אשר יגרמו לירידה ברמת ההוצאות. במידה ומהלכים אלו ימצאו את ביטויים בשיפור הרווחיות התפעולית בתחום קמעונאות המזון, באופן אשר ישיב אותה לרווחיות הקרובה לזו שהיא הייתה מורגלת אליה לפני שנה, 3%, תמונת הרווח של הקבוצה כולה תשתנה. במקביל על החברה לייצב את תחום הלא מזון באופן שיחזור לייצר רווחים, בין היתר על ידי מכירת פעילויות מפסידות אשר אינן בהכרח סינרגטיות לפעילות החברה, כגון דוקטור בייבי. בנוסף, לחברה קיים פוטנציאל בפיתוח פרויקט השוק הסיטונאי, אך הוא יקבל ביטוי בדוחות רק עוד זמן רב".

"במידה והחברה תצליח לבצע מהלכים כגון אלו ולהביא אותם לידי ביטוי בתוצאות, שווייה של החברה עשוי להאמיר, והמנייה עשויה לרשום תשואות גבוהות", מסכמים בדש.