חבר מליאת רשות החשמל: "הסכם תמר - אות קין"

מכתב דרמטי של חבר מליאת רשות החשמל, דורון אהרון, מזהיר מאישור מחיר הגז שנקבע בעסקה בין שותפויות "תמר" לחברת החשמל ■ דורון אהרון: יש מקום להפחית את מחיר הגז בעסקה בעשרות אחוזים

חבר מליאת רשות החשמל מזהיר מפני "אות קין" שתוטל ב"מצחה של רשות החשמל" אם זו תאשר את מחיר הגז שנקבע בעסקה בין שותפויות "תמר" לחברת החשמל.

לטענת חבר המליאה, נציג משרד האנרגיה והמים דורון אהרון, יש מקום להפחית את מחיר הגז בעסקה בעשרות אחוזים, המבטאים "עלויות נגזרות". אהרון מסתמך בין היתר על חוו"ד יועצים ישראלים שהמליצה על מחיר גז מפוקח הנמוך ב-50 אחוז מהמחיר שנקבע בהסכם עם "תמר".

מליאת רשות החשמל אמורה להתכנס מחר על-מנת לדון ולאשר את הסכמי הגז של "תמר" עם חברת החשמל ועם יצרני החשמל הפרטיים. מדובר במהלך קריטי לעתיד משק הגז והחשמל הפרטי שכן ללא הסכמי גז מאושרים לא יכולים השותפים הישראלים ב"תמר" לקבל את המימון הבנקאי הדרוש להם להמשף פיתוח הפרויקט. ההסכמים חיוניים גם ליצרני החשמל הפרטיים שזקוקים להם לצורך השגת המימון הבנקאי להקמת תחנות הכוח. מצד שני אם תושג הפחתה משמעותית ממחיר הגז שתשלם חברת החשמל יוכלו צרכני החשמל להנות מהוזלת חשבון החשמל בעשרות שקלים לחודש והמשק כולו ירוויח מעלויות ייצור נמוכות יותר.

מחיר הגז הבסיסי בהסכם "תמר" עם חברת החשמל עומד על 5.04 דולר ליחידת חום והוא צפוי לעלות לכ-5.3 דולר בעת תחילת ההזרמה באמצע 2013. אהרון מגלה כי בידי האוצר, רשות החשמל וגופים נוספים נמצא דו"ח של חברת הייעוץ הלוי דואק שהוכן עבור הוועדה לפיקוח על המחירים ולפיו מחיר הגז המפוקח צריך לעמוד - נכון להיום - על 3 עד 3.5 דולר ליחידת חום (mmbtu). ועדת ששינסקי הניחה בחישוביה מחיר גז של 4.5 דולר ליחידת חום.

על-פי אהרון, ביחס למחירים אלה, מבטא המחיר החוזי בעסקת "תמר" וחברת החשמל עלות עודפת של 500 מיליון דולר לשנה (ביחס למחירי וועדת ששינסקי) ומיליארד דולר בשנה (ביחס למחירי הלוי דוויק). במצטבר מעד 2020 מגיעה העלות העודפת ל-3 מיליארד דולר (ביחס למחיר של וועדת ששינסקי) ול-5.1 מיליארד דולר (ביחס למחיר של דו"ח הלוי דוויק).

בנוסף מציין אהרון כי שני יצרני החשמל הפרטיים דוראד ו-OPC של החברה לישראל אינם חתומים על הסכמי גז עם "תמר" למרות שהם הראשונים מבין היצרנים שייכנסו לפעילות. מדובר, יש להזכיר ביצרנים שחתמו על הסכמים עם יבואנית הגז המצרית EMG - לפני שהמצרים ניתקו את הקשר עימה. לדברי אהרון אם לא יובטחו לדוראד ול-OPC כמויות הגז הדרושות צפויה פגיעה קשה באספקת החשמל ב-2013.