"רועי עזים"? היוונים עובדים יותר שעות מכל האירופים

למרות הסטיגמות שדבקו בהם, היוונים עובדים בממוצע 2,017 שעות בשנה, יותר מכל עובד אירופאי אחר ■ הרבה עובדים יוונים עדיין ממשיכים להגיע למקום העבודה שלהם למרות שלא קיבלו משכורות כבר חודשים

אחת הביקורות היותר חריפות שמופנות כלפי יוון בזמן המשבר הכלכלי שפוקד אותה הינה התנאים הסוציאלים המופלגים להם זוכים תושבי המדינה וההאשמות על עצלנות בקרב העובדים היוונים. בשל כך, התעורר אנטגוניזם גדול בקרב המדינות באירופה כלפי תושבי יוון, וזה מתבטא בתוצאות סקר שנערך לאחרונה ממנו עולה שתושבי גרמניה, ספרד, אנגליה, פולין וצ'כיה חושבים שהעובדים היוונים הינם הכי עצלנים ביבשת.

אולם אם בוחנים את העובדות, עולה תמונה שונה לגמרי מהסטיגמה שדבקה בתושבי יוון. העובד היווני עובד בממוצע 2,017 שעות בשנה - יותר מכל עובד אחר ביבשת האירופאית, מספר ימי החופשה השנתיים שמגיע להם הוא נמוך יותר לעומת שאר מדינות אירופה, וגיל הפרישה הממוצע שעומד כיום על 61 שנה עולה כל הזמן בעקבות תוכניות הצנע המונהגות במדינה.

הסיבה לנתונים המפתיעים הללו נעוצה בעובדה שרוב העובדים ביוון הינם עצמאים ובשל כך הם עובדים שעות ארוכות יותר, ומנגד יש מספר נמוך ביותר של עובדים בחצי משרה, שיכולים להוריד את הממוצע. הבעיה ביוון היא במגזר הציבורי, שם מועסקים קרוב לחמישית מאוכלוסיית המדינה, ושם קיים חוסר יעילות משווע.

מה שמפתיע בכל הסיפור הזה, ומנוגד לחלוטין לסטיגמה שדבקה ביוונים, הינה העובדה שקיים מספר רב של עובדים שעדיין ממשיכים להגיע למקום העבודה שלהם למרות שלא קיבלו משכורות כבר מספר חודשים. בבית החולים הנרי דוננט באתונה למשל, העובדים עדיין ממשיכים לעבוד כרגיל למרות שלא קיבלו משכורת כבר 5 חודשים. למרות שההנהלה החדשה של בית החולים ביצעה קיצוץ רוחבי של 15% במשכורות העובדים, בית החולים עדיין לא מצליח לשלם את המשכורות לעובדים בגלל שנגמר הכסף בקרן הצדקה שממנת את בית החולים.

"חלק מהעובדים עדיין ממשיך לעבוד בתקווה שהם יקבלו את המשכורת שלהם בסופו של דבר, אחרים חוששים שלא יצליחו למצוא מקום עבודה אחר. יש גם כאלה שיש להם קשר רגשי למקום העבודה הנוכחי שלהם", אומר קונסטנטינוס מברנטוניס, ראש המחלקה הכירורגית בבית החולים.

דוגמא נוספת למסירות של העובדים ניתן למצוא במערכת העיתון Eleftherotypia, שנחשב לגארדיאן של יוון. למרות שהמערכת נסגרה באופן רשמי בחודש דצמבר, מכיוון שהעסק המשפחתי שתמך בעיתון פשט רגל, והעובדים בה לא קיבלו משכורת מאז חודש אוגוסט, 600 עובדים מתוך 850 עובדים בימים האלה במרץ לקראת הוצאת שתי מהדורות של העיתון לקראת הבחירות הכלליות שייערכו ביוון ביום ראשון הקרוב.

"אנחנו ממשיכים בעבודה שלנו כי תמיד עבדנו במקצוע שנחשב לליברלי, אנחנו אוהבים את הסביבה של העיתון, ואנחנו מאמינים בעיתון שאנחנו עובדים בו", אמרה קטיה אנטוניאדי, אחת העיתונאיות בעיתון.