דוראד בדרך להסכם עם "תמר" ב-3 מיליארד דולר

הדרך נסללה לאחר שרשות החשמל ורשות ההגבלים העסקיים החליטו לאשר את הסכמי הגז של תמר עם חברת החשמל החברה לישראל עלולה להיוותר ללא מספיק גז

יזמית החשמל הפרטית דוראד צפויה לחתום בימים הקרובים על הסכם לרכישת גז מתמר בהיקף מוערך של כ-3 מיליארד דולר. דוראד חתמה על הסכם גז עם ספקית הגז המצריEMG ב-2007 אך נאלצה לפנות לתמר בעקבות הפסקת הזרמת הגז ממצרים וביטול ההסכמים של חברות הגז המצריות עם EMG.

בעקבות הידיעות על חתימה קרובה, מניות אבנר, דלק קידוחים וישראמקו, השותפות בקידוח תמר, זינקו היום ב-5%.

שינוי מתכונת ההסכם

הדרך לחתימת ההסכם עם דוראד נפתחה לאחר שרשות החשמל ורשות ההגבלים העסקיים החליטו ביום חמישי האחרון לאשר את הסכמי הגז של תמר עם חברת החשמל בכפוף למילוי תנאים (ראו טבלה מטה). דוראד ניהלה בשבועות האחרונים התמודדות מול החברה לישראל הזקוקה לגז טבעי עבור בזן ועבור תחנת הכוח OPC שהיא מקימה במישור רותם. גם החברה לישראל חתמה על הסכם רכישת גז עם EMG ונותרה למעשה ללא הסכם חתום.

כתוצאה מהחתימה על ההסכם עם דוראד עלולה החברה לישראל להיוותר ללא כמות מספקת של גז טבעי לתקופה מוגבלת מאחר שהצינור המוביל את הגז מתמר אינו יכול לספק כמות גז עבור כל הצרכנים במשק. הרחבת הצינור במסגרת שלב ב' של פיתוח תמר אמורה להסתיים באמצע 2015 אך היא מותנית בבדיקות היתכנות ובקבלת אישורים להפעלת מאגר מארי-B של ים תטיס כמאגר תפעולי. למזלה של החברה לישראל יש לתמר בשלב זה קיבולת פנויה בצינור משום שדליה אנרגיות, יצרנית חשמל פרטית גדולה אחרת שכבר חתמה עמה על הסכם, אינה זקוקה לגז עד לכניסתה לפעילות באמצע 2015.

הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' דיוויד גילה חייב את תמר להקצות את הקיבולת הפנויה שנשמרת עבור דליה אנרגיות לטובת החברה לישראל עד לכניסתה של דליה אנרגיות לשוק. ואולם אם יחולו עיכובים בהשלמת הרחבת הצינור עלולה החברה לישראל להישאר ללא די גז מתמר לתקופת הביניים. בהקשר זה מציינים גורמים ברשות ההגבלים העסקיים כי יזמי תמר התחייבו לנקוט את מירב המאמצים על מנת לספק גם לחברה לישראל את כמות הגז הדרושה לה.

בתמר ידונו בימים הקרובים עם חברת החשמל על שינוי מתכונת ההסכם בהתאם למתווה שהציגו הרשויות. ההערכה היא שלא יהיה צורך לשוב לקבל את אישור דירקטוריון חברת החשמל לעסקה. הסכם תמר וחברת החשמל יוצר למעשה שתי עסקאות: עסקת הבסיס, בהיקף של 10 עד 16 מיליארד דולר, נותרה ללא שינוי, משום שפגיעה בה הייתה עלולה להביא לפגיעה במימון הבנקאי לפיתוח תמר שמגייסים השותפים הישראליים, קבוצת דלק, ישראמקו ודור אלון חיפושי גז.

על מנת לפצות על כך הוכנסו שינויים רבים יותר להסכם האופציה שמאפשר לשותפויות תמר להגדיל את כמויות הרכישה מחברת החשמל עד 98 מיליארד מ"ק (BCM) ואת ההיקף הכספי הכולל של העסקה ל-22 מיליארד דולר.

שני השינויים המרכזיים הם הקטנת חלק המחיר שיוצמד למדד המחירים לצרכן האמריקני (CPI) מ-100% ל-30% בלבד. יתרת המחיר תהיה ללא הצמדה. השינוי השני הוא ביטול מנגנון הריבית הקבועה שמתווספת להצמדה למדד. מנגנון הריבית קובע עלייה של 1% במחיר הגז בכל שנה (נוסף על ההצמדה) עד 2019 וירידה בשיעור זהה משנת 2019 ואילך. לפי ההערכות, יישום השינויים בתנאי תשלום אלה שהנהיגה רשות החשמל יוביל לפגיעה של כמיליארד דולר בהכנסות המשוערות של תמר מעסקת הענק עם חברת החשמל.

בנוסף לשינויים בתנאי המחיר החליטה הרשות לחייב את תמר להכניס להסכם שתי תחנות יציאה שבהן תוכל חברת החשמל להודיע אם בכוונתה לממש את האופציה.

המגמה: להיטיב עם היצרנים הפרטיים

השינויים הבעייתיים יותר מבחינת תמר הוכנסו להסכמים עם היצרנים הפרטיים. בתמר הסתייגו בעיקר מהאופציה המאפשרת לפרטיים להקטין ב-50% את כמות הגז שעליה יחויבו בתשלום. בתמר טענו כי העובדה שהאופציה ניתנה ללא מחיר מימוש, דוגמת העלאה במחיר הגז שישלמו היצרנים, מביאה בהכרח את היזמים לבחור באופציה ומייתרת את האלטרנטיבה של קיצור תקופת ההסכם ל-7 שנים. ברשות ההגבלים דחו גישה זו בנימוק שכל שינוי שאינו בא להיטיב בלבד עם היצרנים הפרטיים עלול להביא לפתיחה מחדש של הסכמי המימון הבנקאי להקמתם.

הממונה על ההגבלים: "לא הושפענו משום לחצים"

"העבודה של רשות ההגבלים העסקיים הייתה מקצועית לחלוטין ולא הושפעה מלחצים כלשהם", כך אומר הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיוויד גילה, כאשר הוא מתייחס למציאות שבה המשק זקוק נואשות לגז ותלוי במידה כמעט מוחלטת בתמר.

לדברי גילה, בין שאר השיקולים הרלוונטיים לעולם דיני התחרות יש להביא בחשבון שתחנות הכוח הפרטיות צריכות להתחיל לפעול כמה שיותר מוקדם, וכן שמחיר העיכוב באספקת הגז מתמר הוא שהצרכנים יפנו למקורות אנרגיה חלופיים יקרים יותר. "עם זאת", מוסיף, "שיקולים אלה לא גרמו לנו לוותר על אף דרישה להסרת חסמי תחרות מחוזי האספקה הללו".

- הטענה המרכזית היא שתמר ניצלה את כוחה המונופוליסטי כדי לסחוט מחיר גז גבוה מדי, שיגולגל על הצרכנים.

"רשות ההגבלים אינה מוסמכת להכתיב מחירים בשוק החשמל, בנושא הזה התערבה רשות החשמל. התחשיבים שלנו מצביעים על הפחתה ממשית של העלות הכוללת של ההסכם לחברת החשמל. ככלל, התערבות במחיר ובכמויות היא צעד חריג, שנעשה בדיעבד ולאחר שבשוק התקבע כבר בנצ'מרק תחרותי ברור. ההתערבות שלנו כעת נועדה בעיקרה להסיר חסמים לתחרות העתידית. הבטחנו שברגע שיקום ספק מתחרה יהיה לו למי למכור את הגז".

- דוח הלוי דוויק מצביע שהעלות השולית של הפקת גז מתמר מאד נמוכה. עד שייכנסו ספקים נוספים תמר תחזיר את ההשקעה ותוכל לשבור את השוק.

"אני מעריך שכשייכנסו ספקי גז חדשים הם יהיו יעילים וידעו להגיע לעלויות נמוכות. אם נזהה חסמים חדשים לא נהסס להתערב גם בהם".

לדברי גילה, בעיית הקיבולת המוגבלת של הצינור מתמר, שבגללה לא יהיה מספיק גז לכל הצרכנים במשק, קיבלה פתרון. "התנאים שהצבנו לתמר מחייבים אותה לחתום עם הלקוחות האחרים בתנאים דומים לאלה של ההסכם שכבר נחתם עם דליה", הוא אומר, "מכיוון שדליה מתחילה לפעול רק כשנתיים אחרי התחנות שלOPC ודוראד, חייבנו את תמר לנצל את הקיבולת הפנויה בצינור עבורן עד לכניסת דליה, ובמקביל אמורה להסתיים הרחבת הקיבולת של הצינור ואז הבעיה תיפתר באופן מוחלט". בינתיים התחייבה תמר כלפי הממונה שלא תעכב את הרחבת הקיבולת.

- מה לגבי הצרכנים הקטנים, מפעלי התעשייה למשל?

"יצרני החשמל הפרטיים יוכלו למכור חלק משמעותי מעודפי הגז שלהם ללקוחות תעשייתיים. הם ישמשו סיטונאי גז שיתחרו ביניהם על השוק המשני של הלקוחות הקטנים יותר".

כיצד ישתנו עסקאות הגז של תמר
 כיצד ישתנו עסקאות הגז של תמר