מניית סיוה נפלה 40% לאור הצרות בנוקיה; הזדמנות קנייה?

עדות לנוכחות המשמעותית של סיוה בעולם הסמארטפונים התקבלה לפני כמה שבועות, עם השקת הגלקסי 3 שהחברה נמנית עם ספקיו

"אנחנו מאמינים באמת ובתמים כי משקיעים סבלניים יבואו על גמולם". במילים אלו בחרו בבנק ההשקעות Cantor Fitzgerald לסיים את ההקדמה לדוח שהוציאו לפני שבועיים בנוגע לספקית טכנולוגיות עיבוד האותות הדיגיטליים סיוה (Ceva). הסבלנות, במקרה של סיוה, אכן נדרשת. מחיר המניה צנח ביותר מ-40% בחודשים פברואר-מאי, ל-17 דולר כיום, מה שמשקף לחברה שווי של כ-410 מיליון דולר. זאת לעומת מחיר מטרה של 35 דולר למניה - יותר מפי שניים - על פי בנק ההשקעות.

הציפיות הגדולות מסיוה לא מגיעות מ-Cantor Fitzgerald בלבד. למרות הירידה בשווי החברה בוול סטריט בחודשים האחרונים, רוב האנליסטים שמסקרים את סיוה ממשיכים להחזיק בהמלצת "קנייה", או לפחות "החזק", והסיבה לכך ניכרת כאשר בוחנים את שוק הטלפונים הניידים. סיוה, שרוב הכנסותיה מגיעות מהכניסה של הטכנולוגיה שפיתחה לחלק ניכר מהמודמים בטלפונים ניידים (כ-45% מהשוק), נהנתה מאז תחילת 2010 מהגאות בתחום, והמניה שלה טיפסה בהתאם.

סיוה היא חלק מ"הזנב הארוך" של עולם הסמארטפונים בכלל (שוק נישה שנהנה מגידול אדיר בביקושים למכשירי קצה עם ממשק משתמש מתוחכם, יכולות עיבוד ותקשורת שקרובות יותר למחשב אישי מאשר לטלפון, ומולטימדיה מוגברת), ושל סמסונג ואפל בפרט. 1.71 מיליארד טלפונים סלולריים יימכרו השנה, כך מעריכה חברת המחקר גרטנר, מתוכם קרוב ל-700 מיליון יהיו מה שמוגדר טלפונים חכמים.

סיוה מוכרת את הקניין הרוחני שהיא מפתחת לספקיות השבבים שנמצאים בחלק גדול ממוצרי האלקטרוניקה הצרכנית, כגון ברודקום, אינטל וחברת השבבים הסינית Spreadtrum, ודרכן היא מגיעה לטלפונים של נוקיה, אפל, סמסונג, HTC ואחרות.

הפגיעה במניית החברה, בעקבות שני הדוחות הכספיים האחרונים שסיפקה, הייתה בעקבות הבעיות שעליהן דיווחו חלק מיצרניות הטלפונים הניידים, ובעיקר נוקיה, שהתקשתה למנף את ההובלה המסורתית שלה בשוק הסלולר לצמיחה גם בעולם הטלפונים החכמים.

עם הזנב בין הרגליים

המרחק בין יצרנית טכנולוגיה כגון סיוה לבין הצרכן הסופי, שבסופו של דבר מכתיב את המגמה בשוק, הוא כל אורכה של שרשרת המזון של הטלפונים הניידים: טכנולוגיה, פיתוח, ייצור וצריכה - מה שמביא לתנודתיות גבוהה במחירי המניה. כך, אותו זנב ארוך ש"סחב" את מניית סיוה כלפי מעלה בין תחילת 2010 לסוף 2011, פגע בה באופן ניכר כאשר חלק מן החברות האלו מסרו דיווחים שליליים.

עדות לכך שסיוה עשויה בקרוב לחזור וליהנות מהצד החיובי של הזנב הארוך התקבלה לפני כמה שבועות, עם השקת מכשיר הטלפון החדש של סמסונג - הגלקסי 3. סיוה, התברר, היא אחת הספקיות של סמסונג בטלפון החדש. לא מדובר רק בעניין תדמיתי. סמסונג הפכה אשתקד לספקית הטלפונים הניידים המובילה, תוך שהיא נהנית מההידרדרות של נוקיה ושל RIM. את השנה היא אמורה לסיים עם נתח שוק של כ-23%, ומכירות של כ-400 מיליון טלפונים, יותר ממחצית מהם מוגדרים כטלפונים חכמים.

אמנם הגילוי של הנוכחות בתוך הגלקסי 3 לא הזיז הרבה למניה, אבל לטווח הארוך זה יכול להיות משמעותי מאוד. על פי מודל ההכנסות של סיוה מתחלקות המכירות התקופתיות בין מכירת רישיונות לשימוש במוצרים חדשים, שהיוו 30%-40% מההכנסות בשנתיים האחרונות, לבין תמלוגים של 5-15 סנט מכל יחידה שנמכרת ושמכילה את הקניין הרוחני שפותח בחברה. כך, ככל שהטלפונים החכמים נדרשים יותר, כגון הגלקסי החדש, מכירות החברה ייהנו מהגידול הצפוי.

המצב הבעייתי של נוקיה הביא את סיוה להפחית ציפיות לשנה כולה, והיא מצפה להכנסות של 57.2-61.2 מיליון דולר, ולרווח נקי של 87-99 סנט למניה. ברבעון השני מצפה החברה להכנסות של 13-14 מיליון דולר, ולרווח נקי של 15-17 סנט למניה.

כרגע, לפני שחברות השבבים החלו לדווח על הביצועים ברבעון השני ועל הצפי להמשך השנה, ההערכות הן שהמחצית השנייה של השנה תהיה מוצלחת יותר. לפחות על פי הערכות האנליסטים, אין הרבה ברירה. זה רק עניין של זמן עד שסיוה תחזור לדהור כלפי מעלה.

סיוה
 סיוה