"ההשקעה בענן וב-Big-Data יכולה להתגלות כהשקעת-סרק"

ערן אלראי, מנכ"ל SPL – Software AG ישראל, חברת-הבת של SAG העולמית: רק תהליך עסקי יעיל יהיה ההגה שיוביל את הארגון להגשמת מטרותיו ולא אל התהום

"ארגונים שלא יאמצו פתרונות לניהול תהליכים עסקיים עלולים לגלות שההשקעות שביצעו בטכנולוגיות מחשוב ענן או ב-Big-Data הן השקעות סרק", כך אומר היום ל"גלובס" ערן אלראי, מנכ"ל SPL - Software AG ישראל, חברת הבת של SAG העולמית המתחרה ראש בראש נגד SAP ורושמת מכירות של מעל למיליארד אירו מדי שנה. ערן אלראי אמר את הדברים לקראת כנס הלקוחות ProcessForum 2012 שיתקיים ב-26 ביוני בתל אביב.

לדברי אלראי, קיים באז תקשורתי גדול סביב ה-Big-Data ומחשוב ענן אשר תפס תאוצה בחמש השנים האחרונות. "לטעמי, קצת משעשע לראות מומחים מטעם עצמם מגדירים את מחשוב הענן כ"דבר הבא" כשלמעשה הענן קיים בעולם עוד משנות ה-60 של המאה הקודמת. אז הפיקו תלושי משכורת באמצעות לשכות שירות מרוחקות ואיש לא קרא לטכנולוגיה המהפכנית הזו מחשוב ענן. גם טכנולוגיות לטיפול וניתוח מידע בהיקף רחב קיימות עוד משנות ה-80 - הרבה לפני עידן האינטרנט, הסלולר והמדיה החברתית".

לדברי אלראי, אין ספק שחשוב שארגון יבנה לעצמו אסטרטגיית ענן בהתאם לצרכיו ויתכנן היכן יהיו משאבי המחשוב והמידע שלו בעוד כמה שנים - על שרתים מקומיים, על ענן פרטי, ציבורי או היברידי. חיוני גם להיערך לטיפול ב-Big-Data בהיבטים של ארגון וניתוח.

היכן טמון הכשל בהשקעה בטכנולוגיות ענן או Big Data?

אלראי: " ההשקעה בענן וב-Big-Data יכולה להתגלות כהשקעת סרק. השקעה של מיליוני דולרים בטכנולוגיה שמארכבת מידע ומנתחת אותה עלולה לרדת לטמיון אם לא תנוצל כראוי באמצעות תהליך עסקי סדור. נניח למשל שמתוך הררי המידע של בנק נתון תצוץ התובנה שמרבית לקוחות הבנק מושכים כסף בשעות הבוקר או מפקידים צ'קים בערב. מדובר כמובן במידע חשוב, בתנאי שהבנק משכיל למנפו כמרכז רווח נוסף. הבנק יכול לנסות למשל, להציע ללקוח לקחת אצלו משכנתא או הלוואה לקניית רכב בתנאים נוחים, באמצעות מידע שיווקי המוזרם דרך הכספומטים בשעות הבוקר".

מה השתנה בשוק שמחייב היערכות עסקית מיוחדת?

אלראי: "הארגונים הגדולים במשק הפנימו את העובדה שכללי המשחק במשק השתנו ומה שהיה נכון עסקית לפני שנה כבר לא רלוונטי כיום. בענף הבנקאות, ובענפים מרכזיים אחרים במשק, הפכו האתגרים העסקיים לסבוכים יותר בתקופה האחרונה. המגזר הבנקאי חש מאותגר על ידי הרגולציה של בנק ישראל וקברניטיו אינם מסתירים את מורת רוחם ממנה. המהלך של אליהו לרכישת חברת מגדל מצביע על כך שסקטור הביטוח הולך לכיוון של קונסולידציה. גם הרפורמות שמיישם שר התקשורת, ובמיוחד פתיחת שוק הסלולר למפעילים חדשים, הכניסו את כל ענף הטלקום לקרב חפירות אכזרי על ליבו של הלקוח.

"הדרך היחידה לשרוד בזירת התחרות במציאות שכזו היא התייעלות עסקית. מילת המפתח היא תהליך עסקי סדור. כדי לקדם קמפיינים חדשים ולתקוף את המתחרים מהאגף, יש צורך בהסטת משאבים וריכוז מאמצים מהיר אותו ניתן לבצע רק באמצעות תהליך עסקי מסודר. תהליך עסקי מסוג זה מתחיל בהרצת מנועים - מיפוי משאבי ה-IT הארגוניים; ממשיך בניווט - ניתוח דרכי הפעולה ומסתיים בביצוע התהליך וניהולו בפועל.

"למעשה, התהליך העסקי המודרני הוא המקום בו נפגשים העסקים עם ה-IT ומתחילים להניע יחדיו את הארגון במלוא הקיטור אל שווקים חדשים או מסיטים אותו הרחק מסכנות ומוקשים עסקיים. בסופו של דבר, מחשוב ענן ו-Big-Data יכולים להוות מנוע ותיבת הילוכים מצוינים להאצת עסקים, אבל רק תהליך עסקי יעיל יהיה ההגה שיוביל את הארגון להגשמת מטרותיו ולא אל התהום".