התנגד להסכם גז עם תמר - ולא להסכם עם EMG

דורון אהרון, חבר מליאת רשות החשמל, שהזהיר כי המחיר שהסכימה החברה לשלם מופרז, לא התנגד להסכמי גז במחירים גבוהים יותר שנחתמו עם ספקית הגז המצרי

ביום חמישי שעבר אישרה רשות החשמל את הסכמי הגז של "תמר" עם חברת החשמל ויצרנים פרטיים בכפוף לשורת תנאים. ערב הישיבה נחשף מכתב חריג ששיגר אהרון, חבר מליאה מטעם משרד האנרגיה והמים, ובו הזהיר כי המחיר שהסכימה חברת החשמל לשלם גבוה בעשרות אחוזים מהמחיר הראוי ואישור ההסכם יביא להשתת עלויות יתר של 30 מיליארד שקל על צרכני החשמל.

אהרון ביסס עמדתו על חוו"ד של יועץ חיצוני, משרד הלוי-דוויק, שבדק את סוגיית הטלת פיקוח על מחירי הגז. הרשות החליטה לאשר את מתווה ההסכם בכפוף לתנאים ברוב של שלושה חברים נגד שניים - אהרון ונציג הציבור רו"ח אופיר בוחניק.

רשות החשמל בחרה שלא להגיב למכתבו של אהרון באופן פומבי, אך פרקש-הכהן הגיבה עליהם בישיבה עצמה. ל"גלובס" נודע כי פרקש-הכהן העירה לאהרון כי סוגיית מחיר הגז לא הפריעה לו בהסכמי גז של חברת החשמל ויצרנית החשמל הפרטית דוראד עם המצרים. אהרון השיב כי גיבש עמדתו בכל מקרה לגופו.

כזכור, ב-2009 הודיעה חברת החשמל כי היא נאלצת להעלות את מחיר הגז שתרכוש מ-EMG בכ-40% עקב דרישת החברה המצרית. גם דוראד, שהייתה חתומה על הסכם עם EMG מ-2007, העלתה את המחיר בשיעור דומה. לאחר ההעלאה הגיע מחיר הגז בהסכם חברת החשמל עם EMG ל-4.7 דולרים ליחידת חום בעוד שבהסכם עם דוראד הגיע ל-5.1-5.5 דולרים ליחידת חום. מחיר הגז ההתחלתי בהסכם חברת החשמל עם תמר עומד על כ-5.3 דולר ליחידת חום בתחילת ההזרמה. בשנתיים האחרונות התייקרו מחירי הגז בכל ההסכמים שבהם הוצמד מחיר הגז למחירי הנפט או הפחם.

התנגדותו של אהרון עוררה שאלות גם ביחס לעמדת משרד האנרגיה והמים - האם קביעתו כי המחיר מופרז מבטאת גם את דעתו המקצועית של המשרד. בתשובה לשאלת "גלובס" מסרה היום דוברת המשרד כי "המשרד רואה חשיבות רבה ביצירת התנאים שיאפשרו הזרמת גז טבעי מתמר בהקדם האפשרי, לטובת כלל צרכני הגז הטבעי. חברי מליאת הרשות לשירותים ציבוריים - חשמל מחויבים בשיקול דעת עצמאי. עמדת החבר במליאה אינה משקפת בהכרח את דעת המשרד". מרשות החשמל נמסר כי "אהרון מונה כחבר מליאה ב-2010. הרשות אינה מתייחסת לתוכן הדיונים. לא דומה הסכם חברת החשמל עם EMG להסכם המונח לפנינו".