"זה לא הזמן להקטין חשיפה; נטרול הסיכון עלול להיות טעות"

התנודתיות המתמשכת בשווקים מעלה תהיות לגבי המבנה הקלאסי של תיקי המשקיעים ■ בראיון מיוחד ל"גלובס" מסבירה רבקה אלגריסי מפעילים ניהול תיקי השקעות, כיצד להרכיב תיק שמתאים גם לתקופה הנוכחית

חוסר ודאות ותנודתיות גבוהה ממשיכים לאפיין את השווקים בעולם, והרגיעה לא נראית באופק. בין שלל סימני השאלה, ממשיכים משקיעים רבים להתחבט בין הרצון לנצל הזדמנויות, בעיקר באמצעות השקעה במניות ואג"ח קונצרניות, לבין האינסטינקט למזער סיכונים.

תיק ההשקעות הפופולרי ביותר בקרב המשקיעים כולל לרוב הקצאת כ-70% לטובת אג"ח קונצרניות וממשלתיות, וכ-30% לטובת מניות. אך יתכן שהמצב הנוכחי בשווקים מצריך שינוי באופן הקצאת הנכסים בתיק ההשקעות? לתפיסתה של רבקה אלגריסי, מנכ"לית "פעילים ניהול תיקי השקעות", חברת הבת של בנק הפועלים ואחת מחברות ניהול התיקים הגדולות בשוק המקומי, החלוקה הזו עדיין רלוונטית, גם בימים הטרופים הנוכחיים. זאת, תוך שינויים קלים באפיקי הסיכון.

"מניסיון העבר, פוזיציה של 30/70 הוכחה כנכונה לרוב הלקוחות. בדרך כלל מקצים כ-30% מהתיק לטובת האפיק המנייתי, אבל כיום בגלל התנודתיות אנחנו מקצים כ-23% בלבד", אומרת אלגריסי בראיון מיוחד ל"גלובס". "למרות שיש הזדמנויות, הנטייה כרגע היא לטובת נזילות. במקביל, אנחנו ממשיכים להקצות כשני שלישים מהתיק לטובת אג"ח, וכבר כמה שנים שאנו מקצים נתח שווה לממשלתיות ולקונצרניות (35% מהתיק לכל אפיק, ל.א.). אנחנו מאמינים שהריבית תרד בחודשים הקרובים, ולכן השקעה באג"ח ממשלתיות תניב רווחי הון. מתחילת השנה האפיק הזה רשם עלייה של 3%-4%".

ולמרות זאת, לא מעט מנהלי השקעות מקצים נתח גדול יותר מהתיק לאפיק הקונצרני, או מנגד מעל 30% לאפיק המנייתי, בטענה שיש כעת הזדמנויות בשוק.

"אני מסכימה שיש הרבה הזדמנויות, אך בד בבד אנחנו מוטרדים ממספר דברים. כרגע לא נכון להימצא בהחזקה מלאה של מניות, כי מדובר בתקופה משברית שיוצרת תנודות גבוהות בשווקים. לכן, אנו ממליצים על 80% מהפוזיציה. במקביל, מומלץ לצמצם את החשיפה לאפיק האג"ח הקונצרניות, כיוון שעדיין יש בו בעיות. אג"ח רבות נסחרות כעת בתשואות גבוהות, ויהיה קשה ומורכב למחזר את החוב. תספורות והסדרי חוב ימשיכו ללוות אותנו גם בתקופה הקרובה".

* ב-2009, אג"ח קונצרניות הניבו למשקיעים רווחי הון גבוהים. אולי ישיבה על הגדר עלולה להתגלות בדיעבד כפספוס?

"נתוני הפתיחה כיום פחות טובים בהשוואה ל-2009. בשנת 2008 התרחשו מספר תהליכים מהירים שסייעו לאפיק להתאושש. לדוגמה, הגירעון הממשלתי עומד היום על 3.5%, בעוד שב-2009 היה איזון. בנוסף, באותה תקופה משקיעים רבים ברחו לנדל"ן, מה שבהחלט סייע למשק, אך כיום מחירי הנדל"ן הגבוהים לא מאפשרים זאת. למעשה, מה שהציל את השוק הזה באותה התקופה היה הגז, שהכניס את קבוצת דלק לאופוריה. בנוסף, הממשלה הקימה קרנות מנוף, כמו 'בראשית', שהיו אמורות לרכוש חוב".

בהתאם לכך, אלגריסי מעדיפה להישאר בעמדת התגוננות, תוך התמקדות באג"ח בדירוגים גבוהים ובמח"מים לא ארוכים. "אין ספק שהתשואה השוטפת גבוהה, אולם אנחנו עדיין רואים לנגד עינינו את הסיכונים. אנחנו מעדיפים לראות איך יתפתח תהליך הטיפול בחוב, ורק לאחר מכן להגדיל את ההחזקות".

אירופה עוד תהווה הזדמנות

זה למעלה משנתיים שהגופים המוסדיים מסיטים כספים לחו"ל על חשבון השוק המקומי. בהתאם, גם ב'פעילים', המנהלת כ-10.5 מיליארד שקל, ערכו שינוי במדיניות ההשקעה בשווקים שמעבר לים. "אנחנו מקצים כשליש מהאפיק המנייתי לטובת חו"ל, לעומת כ-20% בלבד בעבר, בעיקר בארה"ב", מפרטת אלגריסי. היא מוסיפה כי "לאחרונה פורסם כי הגירעון בישראל הוא הגבוה ביותר במהלך העשור האחרון, וזה בהחלט משפיע לטובה, כי הדולר מתחזק לעומת השקל. בעבר, גם אם השוק היה טוב, פערי המטבע היו פוגעים בתשואות".

* מה לגבי השווקים באירופה - אין שם הזדמנויות השקעה?

אלגריסי שוב זהירה: "כרגע אנחנו מעדיפים להימנע מחשיפה לאזור, אבל כל הזמן בוחנים את הדברים, כי אין ספק שבסופו של דבר באירופה יהיו הרבה הזדמנויות. קל מאוד לטעות, אבל עדיף להיכנס לאחר שנתחיל לראות עליות, על פני לגלות שטעינו. כמו כן, יש חברות אירופאיות ספציפיות שכן אפשר להשקיע בהן, כאלה שפעילותן גלובלית והן פחות מושפעות מהמצב ביבשת".

מהפכת הרגולציה רעה לשוק

אחד הדברים שמטרידים ביותר את אלגריסי הוא הרגולציה. "רמת המחירים הנוכחית בשוק המקומי סבירה, זה לא בהכרח הזמן להקטין חשיפה", היא אומרת. "אפשר להישאר בפוזיציה הנוכחית תוך מעקב אחר ההתפתחויות בשווקים. אבל במשק הישראלי מתפתחים שורה של תהליכים ורפורמות, שמבחינה כלכלית עלולים להמשיך להשפיע לרעה, וזה מצריך זהירות".

* את מתכוונת לרפורמה בענף התקשורת?

"כן, אבל לא רק. גם למחאה החברתית, לוועדת הריכוזיות וכדומה. המהפכה הרגולטורית הזו יוצרת מצב שבו סקטורים שלמים מושפעים כלכלית, מבחינת רווחיות והיכולת לשרת את חוב. מדובר בהשפעה חד כיוונית של הפחתה ברווחיות החברות ופגיעה ביכולת הפיננסית שלהן, וזה משפיע לרעה על כל השוק. ההשלכות ימשיכו לבוא לידי ביטוי גם בעתיד, וזה בהחלט משהו שמבדל את ישראל מיתר השווקים בעולם".

בשורה התחתונה, חוזרת אלגריסי להקצאת הנכסים הקלאסית, ומציינת כי הקצאת 25%-30% מהתיק לטובת הרכיב המנייתי עדיין משקפת סולידיות. "מי שרוצה לעשות היום תשואות, צריך לשלב רכיבי סיכון בתיק", היא מבהירה. "למשקיעים יש נטייה לברוח בירידות, אבל חשוב שלא לחתוך את ההחזקות בתיק, כי ההפחתה תמיד נעשית בשוק יורד, וכשחוזרים - זה מאוחר מדי. נטרול רכיב הסיכון לחלוטין עלול להתברר כטעות קשה".