יו"ר הבורסה: "אם לא יהיה שוק הון בעוד 5 שנים - כולנו בצרה"

(עדכון) - סם ברונפלד, יו"ר הבורסה, מזהיר מהקשחת הרגולציה: "בשנים האחרונות קרו דברים שמסכנים את התהליכים שהביאו להתפתחות השוק" ■ דוד ברוך: "אם אקסלנס ירצה למכור 1% מתיק האג"ח הקונצרניות שלו - ייקח לו שבועות לעשות זאת"

סם ברונפלד, יו"ר הבורסה, מבקר היום (ג') את הרגולציה הכבדה בשוק ההון ומזהיר כי אם הקו הנוכחי יימשך, ייתכן שבעוד 5 שנים לא יהיה שוק הון בישראל. ברונפלד אמר את הדברים בפורום שוק החוב של מידרוג ואיגוד החברות הציבוריות, שמתקיים היום במרכז המבקרים של הבורסה, תחת הכותרת "איך מחזירים את המשקיעים לת"א?". אתר "גלובס" העביר את הפורום היום בשידור חי.

"מה שמעניין אותי יותר זה לא איך השוק ייראה עוד חצי שנה, אם המחזורים יעלו או יירד, אלא איך השוק ייראה בעוד 5 שנים", אמר ברונפלד. "ב-25 השנים האחרונות שוק ההון הישראלי הרביץ קפיצה אדירה - הן בשווי והן במחזורים. אפשר לשאול אותי, 'מה אתה דואג? הרי כמו שהוא גדל ב-25 השנים האחרונות הוא ימשיך לגדול ב-25 השנים הבאות'. אבל זה לא ככה. אף מנוע צמיחה חדש לא הוצת ב-5 השנים האחרונות. התפתחות השוק בעבר ניזונה מצעדים כמו הפרטה, כניסת מוסדיים לשוק ועוד. לעומת זאת, בשנים האחרונות קרו דברים שמסכנים את התהליכים שהביאו להתפתחות השוק בעבר".

ברונפלד מתח גם ביקורת על הרגולציה ואמר כי "בכל רגולציה צריך לשקול איך זה ישפיע על השוק בכללותו ולא רק על עמיתי קופות הגמל ורוכשי קרנות הנאמנות. אם לא יהיה לנו בעוד 5-10 שנים שוק הון - כולנו בצרה גדולה. אז המשקיעים יהיו מוגנים עם כובעי פלדה, אבל אם לא יהיה שוק הון נהיה בצרה. אני לא מתכוון לטבע או לכיל, הן יכולות להסתדר. אבל חוץ מ-5-10 חברות בבורסה, אף חברה ישראלית לא תוכל להתפתח ולקבל מימון אם לא יהיה שוק הון. אף חוסך או משקיע ישראלי לא יוכל לקבל את השירותים ומוצרי החיסכון אם לא יהיה שוק הון".

דוד ברוך, מנכ"ל אקסלנס היוצא, דיבר על בעיית הנזילות החריפה בבורסה: "מנהל השקעות רוצה לפגוש שוק נזיל, שוק שהמחירים בו משקפים את הסיכון, מגוון אלטרנטיבות. היום יש לנו שוק לא נזיל. שאלתי את מנהל ההשקעות הראשי שלי כמה זמן ייקח לו למכור 1% מההחזקות של אקסלנס באג"ח הקונצריות. חשבתי שזה ייקח שעות או ימים. הוא אמר שזה ייקח שבועות".