רשימה מלאה: זינוק של 517% בלוביסטים בכנסת ב-6 שנים

"העמותה לדמוקרטיה מתקדמת" פירסמה את "המדריך לגלקסיית הלוביסטים בשכר בכנסת": נכון ליוני 2012 פועלים בכנסת 238 לוביסטים בשכר, המייצגים 867 לקוחות

נכון לחודש יוני 2012 פועלים בכנסת 238 לוביסטים בשכר, המייצגים 867 לקוחות - כך עולה מ"המדריך לגלקסיית הלוביסטים בשכר בכנסת", שפירסמה היום (ג') "העמותה לדמוקרטיה מתקדמת". מדובר בזינוק של 517% (!) מאז שנת 2006. כמות הלקוחות שמסתייעים בלוביסטים בכנסת זינקה ב-435% מאז 2008.

המדריך המלא שפירסמה העמותה כולל שמות של כל חברות הלובינג שפועלות בכנסת, הלקוחות שהן מייצגות, שמות של הלוביסטים בשכר, ניתוחים וסטטיסטיקות ועוד.

פרסום המדריך בא להגביר את השקיפות לגבי עבודת הלוביסטים בכנסת, ולהפסיק את ההסתרה מעיני הציבור, לטענת העמותה. כן מוסרת העמותה כי אמנם היא מפרסמת את המדריך המלא ללוביסטים בשכר בכנסת, אבל עצם העובדה שהיא היתה צריכה לפרסם מהווה תעודת עניות לכנסת ולעומד בראשה, שמתפקידם היה לדאוג לפרסום כל המידע. לדברי העמותה, הפרסום אינו מרמז כי תהיה מוכנה להתפשר בנושא סילוקם הגורף של לוביסטים ממשכן הכנסת.

להורדת "המדריך לגלקסיית הלוביסטים בשכר בכנסת"

כזכור, יו"ר הכנסת ראובן ריבלין נתן סדרת נהלים מחמירים המגבילים את פעילותם של הלוביסטים בבית המחוקקים. ריבלין הורה להרחיק את הלוביסטים ממזנון חברי הכנסת, מהלשכה המשפטית, ממבואת המליאה, ממרכז המחקר והמידע ומחלק מחדרי הוועדות - הרחקה שהיא מכת מוות לעבודתם השוטפת.

חוק הלוביסטים הוגש ב-2008 ע"י ח"כ שלי יחימוביץ וח"כ גדעון סער. החוק היה מרוכך ובסיסי לטענת העמותה, אבל בכל זאת זכה להתנגדות נחרצת והפעלת לחצים מצד הלוביסטים.

כפי שטוענת העמותה, עמדת הלוביסטים לאורך השנים לא השתנתה - שקיפות=הפסדים כלכליים. "אילו המעורבים היו רוצים בכך - הם יכלו לפרסם את סכומי הכסף המועברים להם והמטרות שלשמן הכספים הוזרמו. בעמותה טוענים כי עבודת הלוביסטים דווקא כן יכולה וצריכה להתנהל בשקיפות "בהתאם למתחייב בדמוקרטיה אמיתית".

משרדי הלובינג: העמותה רוצה הון פוליטי וציבורי על גב השתדלנים

פורום קשרי ממשל, המאגד את משרדי הלובינג בישראל, מסר בתגובה למדריך של העמותה, כי "אותו 'מדריך' שמתיימר לחשוף את מספרם של הלוביסטים הרשומים, מבוסס על חומרים המצויים באתר הכנסת ובאתרים של חברות הלובינג עצמן, חשופים לקהל הרחב, וטוב שכך.

"יתרת המדריך רצופה באי דיוקים ומידע חלקי ומטעה, שניכר שנכתב כלאחר יד. באשר לעלייה לכאורה במספרם של הלוביסטים, הרי שמדובר בתוצר ישיר של חוק הלוביסטים, בו תמכו רוב משרדי הלובינג, ואשר חייב את כל העוסקים במקצוע להצהיר על כך למען הגברת השקיפות. זו הראייה הטובה ביותר לכך שהחוק השיג את מטרתו ואנו מברכים על כך.

"פורום קשרי ממשל הביע פעמים רבות בעבר את תמיכתו בהעמקת השקיפות בעבודת הכנסת והלוביסטים הפועלים בה, ואף פרסם קוד אתי מחמיר. לא ברור לנו במה בדיוק עוסקת 'העמותה לדמוקרטיה מתקדמת', מלבד עשיית הון פוליטי וציבורי וכל זאת על גבם של השתדלנים, העושים את עבודתם בשקיפות ומתוקף החוק".