"הפועל ת"א נמכרה"? חכו רגע

הפועל ת"א בסך הכל תעבור לאחריותו של עו"ד יואב מוזר (אולי). משם, הדרך למכירה עוד ארוכה, ובאופן מעשי טביב עדיין ישמש כבעלים לכל דבר

מי עכשיו הבעלים של הפועל ת"א?

יממה לאחר ההודעה הרשמית שפרסמה הפועל ת"א על יציאתו של אלי טביב מהבעלות על המועדון, והעברת זכויות הניהול של קבוצת הכדורגל לידיו של עו"ד יואב מוזר - עדיין קיימים סימני שאלה רבים סביב המהלך שנרקם בשבוע וחצי האחרון באוקראינה ובגרמניה, שם שהה טביב.

על-פי ההודעה הרשמית שפרסמה הפועל ת"א, ניהול הקבוצה יעבור לידי עו"ד מוזר, שמצדו יפתח במכרז למכירתה עבור 18.5 מיליון שקל, עם כוונה שאוהדי הקבוצה יקחו חלק בעסקה. כך שקודם כל, חשוב להדגיש כי בניגוד לפרסומים אתמול (ב'), לא מדובר כאן על עסקת העברת בעלות: גם לאחר העברת זכויות הניהול, ימשיך טביב לשמש כבעלים הרשום של המועדון בהתאחדות לכדורגל, בדיוק כפי שארקדי גאידמק שימש בשנים האחרונות כבעלים של בית"ר ירושלים, על אף שניהול הקבוצה וזכויות החתימה שלה היו בידיו של איציק קורנפיין. למעשה, תפקידו של מוזר יהיה אך ורק לנהל עבור טביב את מכירת המועדון, ובמידה ולא תתגבש עסקה - להיות אחראי על הניהול השוטף ולעמוד בקדמת הבמה.

ל"גלובס" נודע כי מי שבישל את הסכם "השחרור" הזה של טביב מהמועדון הוא גבי קצרה, יד ימינו במשך שנים ארוכות ומנכ"ל הפועל ת"א לשעבר. מודל דומה של העברת זכויות הניהול של הפועל ת"א, וניהול הליך המכירה שלה מיד לאחר מכן - הציע קצרה בחודשים האחרונים לאיש עסקים ישראלי מוכר, אוהד הפועל ת"א המתגורר באירופה; האחרון דחה את ההצעה.

חשוב לציין כי עדיין לא נחתם באופן רשמי וסופי הסכם העברת זכויות הניהול לידו של מוזר.

מה הסיכוי שהקבוצה תימכר בזמן הקרוב?

קשה כרגע להעריך. הסכום שדורש טביב, 18.5 מיליון שקל, מרתיע בינתיים רוכשים פוטנציאליים. גורמים בקבוצת הרכישה שמוביל עו"ד ניר ענבר הבהירו כי הקבוצה, אליה מגייסים משקיעים חיים רמון ומשה תאומים, לא תזוז מהצעתה הראשונית לקניית המועדון - 12 מיליון שקל במזומן, ועוד 4 מיליון שקל בתשלומים שמחולקים לארבע שנים, כשבמקרה של הפסד בבוררויות ותביעות שעומדות כנגד המועדון - יקוזזו סכומי ההפסד מהתשלומים העתידיים.

כזכור, טביב סרב להצעה זו והודיע כי "אינו מוכן לנהל משא ומתן עם רוכשים אנונימיים". בפועל, הסיבה לסירוב היא מעט שונה. ל"גלובס" נודע כי דווקא מצבה הכלכלי הנוכחי של הפועל ת"א הוא זה שמונע מטביב לקבל את ההצעה: בניגוד להערכות מוקדמות יותר השנה של הבקרה התקציבית, לפיהן האדומים יסיימו את עונת 2011/12 באיזון תפעולי, בפועל המועדון צפוי לסיים עונה עם גירעון של כמה מיליוני שקלים, לאחר שישולמו כל המשכורות והמענקים השונים שעדיין חייבים לשחקנים (הנתונים הסופיים יתבררו בדוחות שיגיש רואה החשבון של הפועל, יצחק זיגדון, בסוף החודש). בהצעתה של קבוצת הרכישה של ניר ענבר, הובהר כי טביב יהיה חייב לעמוד בהתחייבויות אלו. לכן, נכון לעכשיו, מעדיף טביב לנסות לקבל 18.5 מיליון שקל עבור המועדון, שישקפו בעיניו את ערך הפועל ת"א, וגם יסייעו לו לסגור את הגירעון שנוצר.

באשר לאופציה של קבוצת הרכישה אותה הוביל שמעון שבס לגייס 18.5 מיליון שקל - כרגע הסיכויים לכך נראים קלושים. מאידך, נודע שגם אוהדי הקבוצה מנהלים יוזמה משלהם לרכישת הקבוצה מידיו של טביב. מספר אוהדים המעורים בנושא הביעו הבוקר אופטימיות באשר להצלחת מהלך במסגרתו יגייסו משקיעים, וירכשו יחד איתם את המועדון, בתמורה לקבלת אחוזי בעלות משמעותיים בקבוצה. כרגע, גם הסיכויים לקיומו של מהלך כזה נראים קלושים.

מי זה "הרוכש" עו"ד יואב מוזר?

עו"ד יואב מוזר עומד בראש מחלקת הנדל"ן של משרד פלס, מוזר, שרמן ושות'. הוא אב לשלושה, בוגר תואר ראשון במשפטים מאוניברסיטת תל אביב, והיה מעורב במהלך השנים בתיקי בנקאות גדולים. מוזר הוא אוהד מוכר של הפועל ת"א, שיושב שנים ארוכות בתא הכבוד במשחקי הבית של הקבוצה בבלומפילד.

מוזר נחשב למקורבו של ציון קינן, מנכ"ל בנק הפועלים. מה שמוביל לעוד קשר מפתיע: קינן הוא חבר ותיק, בהיכרות שהולכת שלושה עשורים אחורה, של מוני הראל, שותפו לשעבר של טביב בהפועל ת"א ומי שהסתכסך איתו בצורה קשה, לפני פרידת הצדדים בהליך ה"במבי" בקיץ הקודם. גורם המעורה בקהילה העסקית אמר הבוקר כי "הפועל יקרה למוזר, והוא לא אחד שייפול לקומבינות או לתרגילים המוכרים של הכדורגל הישראלי". גורם אחר טען אמש כי "מוזר נחשב לאדם ישר ואמין. קשה להניח שיש לו כוונות נסתרות".

מה יקרה אם לא תתקבל הצעה טובה?

במצב כזה, מוזר יצטרך לנהל את הקבוצה בעונה הקרובה על בסיס ההכנסות שלה, ובמקביל ימשיך לנסות למכור את הקבוצה. מי שיפקיד את הערבויות לעונה הקרובה בבקרה התקציבית (עד ה-31 ביולי) יהיה מן הסתם טביב, שימשיך כאמור לשמש כבעלים לכל דבר, לפחות על הנייר.

מוזר יודע כי על מנת לעמוד בהתחייבויות לשנה הקרובה, ובהנחה שהקבוצה לא תצליח למכור את שחקניה המובילים (כרגע אין הצעות על אף אחד מהכוכבים הבכירים) - הוא יזדקק לתמיכה כלכלית גורפת מצד הקהל. בעונה הקודמת מכרה הפועל ת"א כ-8,800 מנויים, שהניבו למועדון הכנסה של כ-10 מיליון שקל. טביב, מצדו, הבין שכל עוד הוא יעמוד בפרונט של הקבוצה, האוהדים לא ירכשו מנויים, ובהתחשב בהתחייבויות וחוזי השחקנים לעונה הבאה - הוא למעשה יצטרך להשלים סכומים נכבדים מכיסו האישי. מסיבה זו החליט להעמיד בפרונט את מוזר - דמות שלפי הערכות תהיה מקובלת על אוהדי הפועל ת"א.