השדולה להצלת החינוך הטכנולוגי: "נצטרך לייבא הנדסאים"

שר הרווחה לשעבר עומד בראש השדולה שתנסה להציל את המכללות הטכנולוגיות להכשרת הנדסאים מקריסה: "החינוך הטכנולוגי הוא כרטיס היציאה של משפחות מעגל העוני"

"החינוך הטכנולוגי נתון לבעיה קשה ומשמעותית ויש מכללות רבות שנמצאות על סף קריסה. חלק ממשרדי הממשלה עדיין לא הפנימו שהחינוך הטכנולוגי הוא העתודה של הצווארון הכחול בתעשיות ההי-טק ובתעשיות הטכנולוגיות שמקנות לנו היום את היתרון שממנו כולנו נהנים. הבעיה הזאת נמשכת כבר שנים, והיא עשויה להוביל להיעלמות החינוך הטכנולוגי בישראל וכמובן שכולנו נשלם את המחיר", מזהיר בשיחה עם "גלובס" שר הרווחה לשעבר, יצחק (בוז'י) הרצוג (העבודה) שעומד בראש שדולה חדשה שייסד בכנסת למען הצלת המכללות הטכנולוגיות להכשרת הנדסאים. אתמול (ב') התכנסה השדולה לדיון ראשון מאז שהוקמה, בהשתתפות תעשיינים, ראשי התאחדות התעשיינים, שר התמ"ת, שלום שמחון, נציגי משרד האוצר ומנהלי מכללות.

השדולה הוקמה בעקבות לחץ של פורום המכללות הטכנולוגיות להכשרת הנדסאים, שמאגד כ- 60 מכללות מכל רחבי הארץ. הפורום מזהיר כי קיצוצים בשיעור של כ- 35% בתקציב המכללות מצד המדינה מאז שנת 2000, והכוונה להחיל קיצוץ נוסף בתקציביהן החל מחודש ספטמבר הקרוב- יעמידו את עתידן בספק.

במהלך הדיון שהתקיים אתמול בכנסת אמר ח"כ הרצוג כי "נהיה שדולה אקטיבית שתפעל בנחישות להשגת מענה לבעיה, ונדרוש תקצוב ראוי להמשך ההכשרה של הנדסאים במדינת ישראל. קריסת המכללות תפגע בכ- 20 אלף סטודנטים שבגמר לימודיהם משמשים בתפקידים טכנולוגיים מרכזיים בכל ענפי המשק, במערכת הביטחון ובצה"ל ולמרות זאת, נמצאים כיום בתחתית רשימת המתוקצבים מבין המוסדות להשכלה גבוהה בישראל. במקרים רבים החינוך הטכנולוגי הוא כרטיס היציאה של משפחות ממעגל העוני".

שר התמ"ת שלום שמחון קרא במסגרת הדיון לרפורמה מקיפה בתחום הכשרת ההנדסאים ואמר כי משרדו מוביל מהלכים בניסיון לפתור את המצוקה בתחום: "לא ברור מדוע צריך 3,000 איש שמסיימים לימודי ביולוגיה בשנה, אבל ברור שנצטרך לייבא הנדסאים מחו"ל", אמר.

יו"ר וועדת ההיגוי של פורום המכללות, הד"ר יוכבד פנחסי אדיב הזהירה מצדה כי שיטת התקצוב הנוכחית מקפחת את המכללות הטכנולוגיות ביחס למוסדות השכלה אחרים. לדבריה, גישה זו תוביל לסגירת מפעלים או למצב שבו המדינה תיאלץ לייבא הנדסאים מחו"ל בניסיון להשלים את הפער במחסור בגורם החשוב והנחוץ ביותר למפעלי התעשייה. גם מנהלת תחום ההכשרה הטכנולוגית בהתאחדות התעשיינים, הד"ר טל לוטן הביעה את חששותיה ממצוקת החינוך הטכנולוגי והמכללות ואמרה כי "אנו צופים מחסור גדול בהנדסאים עם יציאתם לגמלאות של הנדסאים שעלו מחבר העמים ותרמו רבות לקידום התעשייה בישראל. אם לא נפתור את הבעיה בבהילות, נצטרך להעתיק את רצפת הייצור שלנו לחו"ל. לפגיעה במכללות האלה יש משמעות קריטית".

גורמים מקצועיים במשרד התמ"ת דנים בחודשים האחרונים עם בעלי תפקידים באגף התקציבים באוצר, בניסיון לגבש הסדר שלפיו הקצאת הכספים למכללות אלה תורחב וזאת, במסגרת תקציב המדינה הבא.