שמחון על שטייניץ: "יושב ברומו של עולם ולא מתייעץ"

שר התמ"ת, בתגובה על ההנחות המפליגות לחברות הגדולות: "עכשיו הן מבינות שאפשר לכלוא רווחים עד שמישהו באוצר נשבר. רה"מ צריך להתערב" ■ גורמים באוצר: "שטייניץ לא צריך לשתף את שמחון בכל דיון על מדיניות מס"

"צר לי שאדם אחד בישראל, במסגרת של הוראת שעה, יכול להתעסק בכזאת קלות עם 100 מיליארד שקל. זה מצב דמיוני. אם מנהלי חברות הענק שיושבים בישראל היו יכולים לפתוח את הפה ולהגיד בפומבי את מה שהם באמת חושבים על ההחלטה של שר האוצר, בלי לחשוש מתגובת הבעלים שיושבים בחו"ל, הם היו מספרים את האמת, אומרים שההחלטה הזאת מהווה סיכון גדול למשק. הם פשוט מבינים שמי שיוכל להוציא מכאן את הכסף, יוכל אחר כך לקחת מכאן גם את כל החברה".

כך אומר ל"גלובס" שר התמ"ת, שלום שמחון (העצמאות), בעקבות ההחלטה של שר האוצר, יובל שטייניץ, על הקלות מרחיקות לכת במס של חברות רב-לאומיות על רווחים כלואים.

"אם שר האוצר החליט על הטבות במס לחברות האלה, מדוע הוא לא מתנה אותן בכך שחצי מההון יושקע בכלכלה המקומית? מה המסר שהוא מעביר כאן לחברות הגדולות? זה פשוט מאוד: הן מבינות עכשיו, שאפשר לכלוא כאן רווחים עד שמישהו באוצר נשבר", אומר שר התמ"ת.

"אין הגיון"

שמחון - שזה כמה חודשים נמצא במסלול של התנגשות עם שטייניץ על רקע סוגיות כלכליות שעומדות על סדר היום - מגדיר את החלטת שר האוצר "שגויה", אך מדגיש כי אלמלא היותו עמית לממשלה, היה משתמש בז'רגון בוטה ומשוחרר יותר.

"בנסיבות אחרות, הייתי משתמש במילה יותר קשה, אך אני מעדיף להיות עדין כרגע. צריך להבין, שאין בהחלטה הזאת שום היגיון, מה גם שאפילו הדרג המקצועי באוצר מתנגד לה. דווקא בימים שבהם אנחנו מתמודדים עם עלייה ברמת האבטלה ומנסים לייצר תשובת נגד עם פתיחה של מקומות עבודה חדשים, מתקבלת החלטה כזאת? מדובר במהלכים שהם מתבקשים, בין השאר על רקע חוק טל ויצירת שוויון בנטל - לא רק בצבא, אלא גם בתעסוקה. כיצד ההחלטה של האוצר משרתת את המהלכים האלה?"

- האם לכל המהלך הזה לא קדם דיון רציני?

שמחון: "לא התקיים שום דיון רציני ומעמיק בנושא כל כך חשוב, ועם השלכות כל כך מרחיקות לכת. הן מרחיקות לכת, כי אולי עכשיו החברות ייקחו את הכסף, ואחר כך ייקחו מכאן את המפעלים עצמם, והכול בגלל המסר שמשרד האוצר מעביר להן, שכדאי להוציא את ההון מישראל".

- משרד האוצר שיתף אותך ואת הדרג המקצועי במשרד התמ"ת במהלכים?

"שר האוצר יושב ברומו של עולם; למה שהוא יתייעץ איתי ויעדכן אותי בדברים כאלה? מה, השתגעת? הוא מדבר ומתייעץ עם ראשי ממשלות".

- בסופו של דבר, באוצר מדברים על החלטה שהתקבלה במרחב הסמכות של המשרד.

"החוכמה היא לא להיות מאצ'ו גדול ולנסות להעביר לכולם את המסר: 'הנה, אני זה שקובע כאן דברים ומקבל כאן החלטות'. אני רוצה לשאול במסגרת הדיון הזה את השאלות הפשוטות, כי אם עושים כבר תספורת לחברות הרב-לאומיות - מדוע לא יעשו תספורת כזאת או מדוע לא יתנו הנחה מרחיקת לכת במס לפועל הפשוט בצד השני? מה ההבדל בין חברה רב-לאומית לבין אותו פועל?

"אגיד לך: אותו פועל הוא פראייר. לא מאפשרים לו למשוך את קופת הגמל שלו מוקדם יותר בלי החובה לשלם מס בשמיים, ואין לו אפשרות לפתוח תוכנית חיסכון מוקדם יותר בלי שישלם קנס. למה לחברה גדולה זה מגיע ולך, אזרח מן השורה, זה לא מגיע?"

- תערב את ראש הממשלה בניסיון לטרפד את המהלך הזה?

"רה"מ יצטרך להתערב בנושא. הוא עדיין לא אמר את דברו בעניין, ולא שמעתי בינתיים שיש לשר האוצר את הגיבוי בנושא הזה מצדו. אני לא נגד מתן הטבות ותמריצים; לצערי, במקרה הזה הכסף שייכנס לא יופנה לפיתוח של מקומות עבודה, אלא לסגירת חורים בתקציב. זה יישום של מדיניות שאי אפשר להגדיר אחרת, זולת 'אכול ושתה כי מחר תמות'. אני מקווה מאוד, שבסופו של דבר רה"מ יחליט לפחות שהכסף שייכנס - יופנה למטרות הנכונות".

גורמים באוצר: השר לא החליט בניגוד לעמדת הדרג המקצועי

בלשכת שר האוצר סירבו להתייחס לביקורת האישית שמטיח שלום שמחון ביובל שטייניץ.

עם זאת, גורמים במשרד הבהירו כי אין ממש בטענה ששטייניץ החליט בעניין הרווחים הכלואים בניגוד לעמדת הדרג המקצועי, וכי מלבד החשבת הכללית, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, שהתנגדה למהלך - בעלי תפקידים אחרים תמכו בו.

גורמים אחרים באוצר לא הסתירו את תמיהתם על הציפייה של שמחון ובכירי משרדו, להתעדכן באופן שוטף על מהלכים פנים-משרדיים שמתקיימים באופן מובהק בתחום הסמכות של משרד האוצר. "שמחון לא משתף את שר האוצר בכל דיון שהוא מקיים בענייני תעסוקה, ושר האוצר לא צריך לשתף את שמחון בכל דיון שהוא מקיים בעניינים של מדיניות מס", אמר גורם המעורב בפרטים.

מיליארדים בודדים

לדברי הגורמים, בניגוד לרושם שמתקבל מאמירות שונות של נבחרי ציבור שמתבטאים ביממה האחרונה בעניין החברות הרב-לאומיות ועל אודות היקף ההנחה שיקבלו, מדובר בפטור ממס בהיקף כולל של מיליארדי שקלים בודדים, ובכל מקרה, בכוחו של ההליך להיוון הכסף כדי להפחית את הצורך בהעלאת מסים לציבור.