נושי האג"ח של דרהי בקול הולדינגס רגועים, בינתיים

הצעת רכש שהגישה הוט למניותיה בפרמיה של 17% על מחיר השוק, עצרה את מגמת הירידה ושיפרה את מצב הביטחונות של מחזיקי האג"ח בחברת קול הולדינגס

הסערה שפרצה בחודש שעבר בשוק התקשורת המקומי, עם עליית מדרגה בתחרות בענף הסלולר, סחפה עמה מטה את כל מניות הסקטור. ההשלכה המיידית של המתחולל בענף הייתה ירידות חדות בשווי ארבע קבוצות התקשורת הגדולות והחברות המחזיקות בהן.

הירידות שחוו סלקום, פרטנר, בזק והוט העלו חששות כבדים מצד בעלי החוב של בעלות השליטה בהן לגבי יכולתן הפיננסית להתמודד עם מצבת החובות הכבדה.

חששות אלה לא פסחו גם על בעל השליטה בחברת התקשורת הוט - פטריק דרהי (השולט בהוט באמצעות החברה הפרטית קול הולדינגס). ל"גלובס" נודע כי מחזיקי האג"ח שהנפיקה קול (Cool) לפני חצי שנה, בסך של 850 מיליון שקל, צפויים להתכנס הערב ל"דיון על מצב החוב" - כך הגדיר זאת אחד ממחזיקי האג"ח, שהוסיף כי "אנו לא מוטרדים בינתיים ממצב החוב, אבל בהחלט בוחנים את יכולתה של הוט לחלק דיבידנד".

על מנת לממן רכישת מניות הוט מידי שותפיו, נוני מוזס ואליעזר פישמן, גייס דרהי באמצעות קול, בנובמבר 2011 , אג"ח פרטיות בהיקף של 850 מיליון שקל (חלק קטן מהקרן נפרע לאחרונה). מחזיקי האג"ח של קול הם חברות הביטוח מגדל וכלל (235 מיליון ו-210 מיליון שקל בהתאמה), בית ההשקעות אקסלנס והחברה האם שלו הפניקס (כ-180 מיליון שקל בסה"כ), מיטב (30 מיליון שקל), אלטשולר שחם (50 מיליון שקל), מזרחי-טפחות (70 מיליון שקל) וגולדמן זאקס (75 מיליון שקל). ככל הידוע, מזרחי-טפחות יזם את כינוס הישיבה הערב.

ירידה של 8% בלבד בהוט ממאי

הישיבה מתכנסת על רקע כך שמניית הוט לא הצליחה להתחמק מהגל השלילי במניות ענף התקשורת ואף נפלטה ממדד המעו"ף חצי שנה בלבד לאחר שנכנסה אליו. כתוצאה מהירידות (שכבר הגיעו ל-27% בחודש מאי, לפני התיקון האחרון) ירד היחס בין שווי חוב האג"ח לבטוחה (Loan To Value) לסביבות 57% - הרף שמקיים עילת פירעון מיידי של האג"ח. ואולם בעקבות התיקון במניה מאז סוף מאי (ירידה של 8% "בלבד" מאז תחילת מאי) נרגעו מעט חששות המחזיקים.

חלק משמעותי מהתיקון בהוט קשור להצעת הרכש למניותיה שפרסמה החברה בסוף מאי, בהשקעה של 184 מיליון שקל לפי מחיר של 38 שקל למניה - גבוה ב-17% משוויה באותה עת.

ההשקעה בסלולר מכבידה

את החוב המדובר גייס כאמור דרהי כדי לממן השקעת ענק של כ-1 מיליארד שקל ברכישת מניות מידיעות תקשורת, מקבוצת פישמן ומניות בהקצאה פרטית, לפי מחיר מניה הגבוה ב-55%-85% משווי המניה הנוכחי. השקעה זו משקפת לו היום הפסד של כ-350 מיליון שקל על הרכישות (בנטרול דיבידנד שחילקה הוט). בסה"כ השקיע דרהי במניות הוט מ-2009 ועד היום יותר מ-2.2 מיליארד שקל, והגיע להחזקה של כ-65% מהונה, ששוויה היום עומד על קרוב ל-1.8 מיליארד שקל.

סביבת הפעילות הסוערת שבה נמצאת הוט מעלה סימני שאלה לא מעטים לגבי יכולתו של דרהי להניב לעצמו רווחים בעתיד הנראה לעין מהחזקותיו בהוט, וזאת משום התמחור החדש שמעניקים המשקיעים למניות הענף, בשל השינוי בתנאי השוק.

מנגד, יש מי שטוענים כי כשנכנס דרהי להוט הוא הבין שהוא נכנס לשוק שעומד להשתנות, עניין שלא הרתיע אותו משום הניסיון הרב שיש לו בתעשיית התקשורת בעולם וכי גם בתקופה הנוכחית שבה העתיד נצבע בשחור, הוא יידע כיצד להרים אותה לגבהים חדשים.

האנליסט צחי אברהם מכלל פיננסים אומר היום כי "ענף הסלולר מסתמן כנקודה חיובית מבחינת גיוס מנויים, שאם יימשך בקצב הנוכחי ימשוך את הוט לכיוון החיובי. בצד השני של המשקולת יש איום על שוק הטלוויזיה, הלחם והחמאה של הוט, והשאלה היא מה יהיה יותר חזק. בינתיים ההשקעה בסלולר מרעה את מצב החברה מבחינה תזרימית בגלל ההשקעות שהיא דורשת. אבל היא מכניסה אותה לתחום הכי גדול בשוק התקשורת".

לדברי אברהם, "יחס החוב ל-EBITDA של הוט הוא סביר וכשאני מסתכל על הוט אני לא חושב שיש סיכון אמיתי שנמצא בפעילות החברה עצמה. סיכון, אם יכול להגיע הוא מהחברה למעלה, כמו שיש בחברות המתחרות, אבל החברה היא פרטית ולכן קשה לדעת מה מצבה".