מפכ"ל המשטרה: "לא נזמן את מובילי המחאה לחקירות"

יוחנן דנינו בוועידת הנשיא הרביעית: "ישראל היא מהמדינות הבטוחות בעולם - הסיכוי להישדד בניו-יורק - פי 6 מבישראל" ■ "בישראל תופסים את האלימות באופן חמור, ובצדק"

למרות התחושה ברחוב הישראלי, מדינת ישראל היא מקום פתוח יחסית לחיות בו, כך הפתיע ואמר היום (ד') יוחנן דנינו, מפכ"ל משטרת ישראל. דנינו אמר את הדברים בוועידת הנשיא הרביעית, אשר מתרחשת היום מזה היום השני בירושלים. "כשמישהו אומר את המילה 'אלימות', מיד מסתכלים עלי. מצפים שבאמצעות אכיפה נייצר תחושת ביטחון", הבהיר.

"צריך לדבר על העובדות: בהשוואה בינלאומית, ישראל היא מהמדינות הבטוחות בעולם", המשיך דנינו. "הסיכוי להישדד בניו-יורק גבוה פי 6 מאשר פה בישראל. הסיכוי להיות קורבן לתקיפה הוא פי 4, ויש עוד דוגמאות ממדינות ה-OECD".

"אולם, זה לא צריך להיות המדד שלנו. בישראל תופסים את האלימות באופן חמור, ובצדק. הסטנדרטים שלנו צריכים להיות חמורים ביחס למה שקורה בעולם", המשיך. "אנחנו עדיין רחוקים ממה שאני רוצה לראות בכל הקשור למשאבים ומאמצים לאומיים שמושקעים בנושא".

דנינו הבהיר כי תרבות הבילוי בקרב בני הנוער היא חלק תופעת האלימות הגואה: "תרבות השתייה הגבירה את התופעה. אנחנו צריכים לתת לזה טיפול בפן האכיפה, אבל צריך לחשוב גם על הצדדים המניעתיים".

האם יש קשר בין המצב הביטחוני בישראל להיקף האלימות? לדברי דנינו, התשובה היא כן: "זה בהחלט משפיע, גם על אופי האוכלוסיה וגם על התפקוד של משטרת ישראל. לפעמים אנחנו צריכים למלא תפקידים שהם תפקידים צבאיים פר-אקסלנס. אנחנו נמצאים באזורי נפילות של רקטות אתמול, ומחר מצפים מאיתנו להילחם בפשיעה".

עוד נפנה דנינו להתייחס לבעיות הפרטניות הקיימות בחברה הערבית: "מעורבתם בתאונות דרכים כפולה משיעורם באוכלוסיה, האבטלה גדולה, הנשירה מבתי הספר גבוהה מאד. בראייה לאומית וכלכלית חובה לטפל בבעיות בחברה הזו".

"המחאה החברתית מעסיקה אותנו"

באשר לשאלה אם המחאה החברתית תציג אתגרים חדשים למשטרה, ציין דנינו כי "אין ספק בכך. נושא המחאות החברתיות מעסיק את המשטרות בכל העולם. יש כאן שאלה של איך מצד אחד מאפשרים את חופש הביטוי והמחאה, ואיך מצד שני אתה לא נותן לייצר סבל בלתי הגיוני על האזרח ושגרת חייב במקומות השונים".

"אנו צופים שסוגיית המחאות החברתיות תהיה על הפרק והעסק הזה יתפוס תאוצה", המשיך דנינו. באשר לזימונים של ראשי המחאות החברתיות, ציין דנינו: "אין לנו הכוונה לעשות זאת. אפשר לעשות את זה דרך הפייסבוק או דרכים אחרות. בסך-הכל רוצים להיערך לקראת הקיץ".