ה'פד' ירחיב את "אופריישן טוויסט" ב-267 מיליארד דולר

התוכנית, במסגרתה מכר ה'פד' אג"ח קצרות טווח ורכש אג"ח ארוכות טווח, תורחב עד דצמבר והיא אמורה להוריד את שיעורי הריבית ארוכת הטווח ■ מדיניות הריבית הנמוכה תמשך עד שלהי 2014 ■ אירופה שוקלת רכישת אג"ח ממשלתיות

הפדרל ריזרב הודיע היום (ד') כי הוא מתכוון להרחיב את תוכנית "אופריישן טוויסט" ב-267 מיליארד דולר ולהאריך אותה עד דצמבר, מכיוון שהצמיחה בשוק העבודה האטה. ה'פד' הודיע כי התוכנית, במסגרתה מכר אג"ח קצרות טווח ורכש אג"ח ארוכות טווח בהיקף של 400 מיליארד דולר, תפעיל לחץ שיגרום לירידת שיעורי הריבית ארוכת הטווח ויעזור לתנאים הפיננסים.

מדובר באכזבה עבור המשקיעים שציפו להשקה של תוכנית רכישות שלישית (QE3). הציפייה להשקה של תוכנית חדשה שתזרים כסף לכלכלה האמריקנית נמצאת על פני השטח כבר זמן רב, על רקע ההתאוששות האיטית מהמשבר ובעיקר המצב הרעוע של שוק העבודה האמריקני, אשר אינו מוסיף מספיק משרות חדשות על מנת לעמוד ביעדי הכלכלה.

מרבית הכלכלנים מעריכים כי הרחבה של "אופריישן טוויסט" בלבד לא תעשה שינוי מהותי בכלכלה האמריקנית מכפי שהיא נראית כיום.

באירופה, נראה כי מתקרבת רכישת אג"ח ממשלתיות על ידי קרן החילוץ הקבועה של האיחוד האירופי. נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, דוחף את גרמניה להשתמש בקרן החילוץ הקבועה (ESM) על מנת לממן רכישת אג"ח של מדינות בבעיית חוב כמו איטליה, אשר נקטו בצעדים לשיפור הכלכלה שלהן. לטענת הולנד, איטליה שיפרה את הסקטור הפיננסי שלה ועליה לקבל מימון עבור האג"ח שלה בריבית טובה יותר מאשר מדינות שלא ביצעו מאמצים כמוה. קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אמרה בעקבות כך כי "רכישת אג"ח ממשלתיות על ידי קרן החילוץ היא אפשרות".

בנוסף, החליטה ועידת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב להשאיר את הריבית על כנה, ברמה אפסית של 0%-0.25% כפי שעשתה בחודשים האחרונים ובמסגרת ההתחייבות של הבנק לא להעלות את הריבית עד שלהי שנת 2014. ההצבעה עברה ברוב של 11-1.

"הועידה מצפה כי שיעור האבטלה יירד באיטיות לרמות בריאות", צויין בהודעת ועידת השוק הפתוח, שם נכתב גם כי הקשיים בשווקים הפיננסיים הגלובאליים מציבים סיכונים רציניים, וכי האינפלציה תמשיך להיות ברמות נמוכות.

בפגישת ועידת השוק הפתוח בחודש אפריל אמרו כמה בכירים בבנק כי הם לא בטוחים מספיק בנוגע לסימנים להתאוששות כדי לשנות את הנחייתם להשאיר את שיעור הריבית על אפס עד שלהי 2014, ומספר בכירים תמכו בהשקה של תוכנית רכישות אג"ח אם ההתאוששות האיטית של הכלכלה תמשך.