הנוער הישראלי: מחובר למסך הטלוויזיה, למחשב ולסלולר

רבע מהם לא יודעים למי היו מצביעים, ורבע נוסף מסבירים שזה בכלל לא מעניין אותם - סקר פאנלס עבור "גלובס" מגלה מה כן מעסיק את בני הנוער ■ לספרים אין להם זמן, אבל עם ההורים רובם ביחסים תקינים

הם אוהבים לצפות בטלוויזיה, אבל המחשב עבורם הוא הכול; ממעטים לקרוא וקונים הרבה בגדים; מסתדרים עם ההורים, פחות או יותר - אבל אין להם מושג למי היו מצביעים בבחירות. כמה מנתוני הסקר החדש שערך מכון "פאנלס" עבור "גלובס" יפתיעו את מי שמכיר מקרוב בני עשרה? גם אם את חלקם יכולנו אולי לחזות, על סמך הכרות כזו או אחרת עם בני הנוער, הרי שהתמונה הכוללת עשויה להפתיע - לעתים אף להדאיג.

הסקר נערך במהלך השבוע האחרון, בקרב 300 בני 12-17 המהווים מדגם מייצג של אוכלוסייה זו ביישובים היהודיים במדינת ישראל - באמצעות פאנל המשיבים האינטרנטי Panel4all.

פוליטיקה: נוטים ימינה

המודעות הפוליטית הנמוכה למדי מדאיגה. לשאלה ההיפותטית "לאיזו מפלגה היית מצביע" לא יודעים מחצית מהנשאלים לענות - 28% "לא יודעים" ו-23% מודים: "זה לא מעניין אותנו".

בקרב אלו שכן היו מממשים את זכותם, מוביל הליכוד (11% מכלל הנשאלים), ולאחריו יאיר לפיד (7%), ש"ס (5%), העבודה וקדימה (4% לכל אחת). כ-12% מתפזרים בין מפלגות נוספות.

מחשב וטלוויזיה: מדלגים ממסך למסך

קרוב לשעתיים בממוצע צופים בני הנוער בכל יום בטלוויזיה: 23% מהם מקדישים לכך בין שעה לשעתיים, ושיעור זהה - בין שעתיים לשלוש. חמישית מבני הנוער צופים עד שעה - ושיעור דומה מעל שלוש שעות, מתוך מעט הזמן הפנוי שנותר בין בית הספר לבין היום הבא. כשיגדלו, אם לסמוך על ממצאי מדיה מטרי העולמית שפרסם "גלובס" השבוע, מצבם רק ילך ויחמיר - שכן ממוצע הצפייה בארץ עומד כיום על 3 שעות ו-52 דקות.

מקומה של הטלוויזיה אינו שולי בחיי בני הנוער - אך הוא אינו הראשון: את הבכורה קוטפות הרשתות החברתיות, בהן גולשים 27% מהנשאלים מעל 3 שעות ביום. כחמישית משוטטים בפייסבוק וחלופותיו פחות משעה, ושיעור כפול - עד 3 שעות. רק 7% כלל לא גולשים ברשתות חברתיות. זמן הגלישה הממוצע, מתברר, זהה בקרב חתכי הגיל השונים - מ-12 ועד 17.

מעניינת לא פחות מטרת הגלישה: 45% העידו כי מטרתם העיקרית היא להתעדכן במה שקורה עם חבריהם, 30% רוצים פשוט "להעביר את הזמן כשמשעמם" ורק מעטים יחסית מבקשים להיחשף לתופעות והתרחשויות בעולם (9%), לבטא את עצמם (7%) או להכיר חברים חדשים (3%) - מטרה נפוצה פי 3 בקרב הבנים בחבורה, שגם מבקשים לבטא את עצמם יותר באמצעות הרשתות.

מה הכי יחסר להם אם יעלם מהעולם? התשובה מסתבר היא מחשב: 56% יתקשו לשרוד בלעדיו, ל-27% יחסר יותר מכל הטלפון הנייד ול-8% - טלוויזיה. בקרב הבנות נרשמה הטיה גדולה יותר במובהק (פי 2 מהבנים) למכשיר הסלולר, ובקרב הבנים - למחשב (63% לעומת 49%).

סלולר: הפונקציה השימושית ביותר היא השיחות

הסלולר הוא, אולי, ידידו הטוב ביותר של האדם כיום - כבר מגיל העשרה. 23% הכתירו את שיחות הטלפון כפונקציה שבה הם עושים את מרבית השימוש במכשיר. 21% מרבים בעיקר לסמס, ועבור 16% הגלישה באינטרנט היא השימוש העיקרי. מקום דומה ממלאת האזנה למוזיקה, 9% מרבים לשחק ורק מעטים רואים בצילום שימוש עיקרי.

ספרים: על קצה המזלג

לא ממש מפתיע לגלות כי קריאת ספרים, בעולם הדיגיטלי, תופסת מקום זניח. 30% מבני הנוער קראו בין ספר לשלושה ספרים בשנה החולפת, שיעור דומה קרא 4 עד 10 ספרים ורק חמישית מהנשאלים צלחו את רף ה-10 ספרים (14% - מעל 20 ספרים בשנה). 15% למרבה הצער לא קראו כלל. בנות, בממוצע, קוראת יותר - 6.8 ספרים בשנה לעומת 5.5 בקרב הבנים.

יחסים עם ההורים

חמישית מבני הנוער מגדירים את הוריהם כחברים טובים שלהם, ורק 7% העידו כי היחסים המשפחתיים עלו על שרטון - מה שנע בין "יחסים קרים" (5%) ל"כסאח כל הזמן" (2%).

כל היתר באמצע - כמעט מחצית סיפרו ש'הם יודעים מה קורה איתי ואני יודע מה קורה איתם', וקרוב לחמישית אמרו שהוריהם "מנסים להיות 'בסדר', אבל לא תמיד מצליחים". 8% הגדירו את היחסים "ענייניים".

דמי כיס: הרוב לא מקבלים באופן קבוע

אחת מאבני היסוד של חינוך לחיסכון ולהתנהלות כלכלית נבונה, אומרים המומחים, הוא מתן דמי כיס באופן קבוע לילד. בפועל, מעיד הרוב המוחלט מבני הנוער כי הכלל אינו מיושם: 65% לא מקבלים דמי כיס קבועים. 18% מקבלים עד 50 שקל בשבוע, 8% בין 50 ל-150 שקל ו-3% - סכומים גדולים יותר.

כשנשאלו מה ההוצאה העיקרית עליה הם מוציאים את כספם, בחרו 25% בבגדים; 18% מממנים בעיקר אוכל בחוץ ו-12% חוסכים את כספם. גם תחביבים, מסיבות וסרטים מצוינים בהמשך - ורק 3% מוציאים את מיטב כספם על חשבון הטלפון הנייד.

הבדלים מובהקים נמצאו בין בנים לבנות בכמה סעיפים: 38% מהבנות בחרו ברכישת בגדים כהוצאה עיקרית, לעומת 10% מהבנים. הבנות מוציאות יותר על אוכל בחוץ (21% לעומת 14%) - ואילו בנים בוחרים יותר בגאדג'טים (11% לעומת פחות מאחוז) ובסרטים (9% לעומת 2%).