הופסקה בניית הארובה הרביעית בתחנת חדרה

לא ברור מתי יחודשו העבודות ואם המשבר יביא לעיכוב בפרויקט הסביבתי של חברת החשמל שהיקפו הכולל כ-8 מיליארד שקל

הופסקה בניית הארובה הרביעית בתחנת הכוח אורות רבין של חברת החשמל בחדרה. לא ברור מתי יחודשו העבודות ואם המשבר יביא לעיכוב בפרויקט הסביבתי של חברת החשמל שהיקפו הכולל כ-8 מיליארד שקל. ל"גלובס" נודע כי העבודות הופסקו לפני שבועיים לאחר שפרץ סכסוך בין הקבלן הראשי של העבודות, חברת Commonwealth מבוסטון, לבין קבלן המשנהף חברת סולל בונה. הקמת הארובה הרביעית, בהיקף של כ-60 מיליון דולר, היא מרכיב מרכזי בפרויקט להפחתת פליטת חלקיקים מזהמים בתחנת הכוח הפחמית בחדרה. הקמת הארובה החלה בפברואר השנה. גורמים במשק האנרגיה אמרו ל"גלובס" כי לא היה צורך להביא לפרויקט חברה אמריקנית וכי מדובר בפרויקט פשוט יחסית שקבלנים ישראלים יודעים לבצע.

בנוסף מתברר כי לאחרונה מינה מנכ"ל חברת החשמל אלי גליקמן ועדת בדיקה בראשות סמנכ"ל בעקבות ליקויים שהתגלו באחת משתי יחידות הייצור החדישות ביותר של התחנה. מדובר בתקלה שהתגלתה בציר של טורבינה של יחידה מספר 6 המייצרת כ-560 מגה-ואט. ל"גלובס" נודע כי הנהלת התחנה החליטה להפעיל את הטורבינה מחדש למרות שמומחה מטעם היצרן הזהיר כי הדבר עלול לגרום לה נזק בלתי הפיך. לבסוף נמנעה התקלה בנס. בראש ועדת הבדיקה עומד יצחק בלמס, שהחליף לאחרונה את יעקב יאשה חאין בתפקיד סמנכ"ל פרויקטים הנדסיים בחברה.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "Commonwealth הפסיקה את עבודתו של סולל בונה. החברה פועלת מול Commonwealth על מנת לחדש את העבודה בהקדם. Commonwealth היא חברה מובילה בתחום בניית הארובות ובעלת טכנולוגיה וציוד שאינם קיימים בקרב קבלנים בארץ. הארובה היא חלק מפרויקט הפחתת פליטות ומתאפיינת במורכבות רבה.

"המנכ"ל מינה את סמנכ"ל פרויקטים הנדסיים בחברה לעמוד בראש ועדה לבדיקת אירועים בעת הפסקה מתוכננת לטיפול בתקלות של יחידה 6 בתחנת הכוח אורות רבין. צוות הבדיקה הגיש את מסקנותיו למנכ"ל, אך אלו טרם נדונו בפניו. החברה אינו מוסרת פרטים על דוח שטרם הוצג בפני המנכ"ל.