מאבקי כוח בממשלה מאיימים על הרפורמה במשק החלב

שנה לאחר מחאת הקוטג', הממשלה ממשיכה לעכב את הדיון בהמלצות ועדת החלב להורדת המחירים, בגלל מחלוקת על מחיר המטרה לרפתנים

"פארסה גמורה שנמשכת כבר שנה ומגבירה את הספקות בנוגע לסיכוי שפעם ניתן יהיה ליישם רפורמה במשק החלב", כך הגדיר גורם ממשלתי את השתהות הממשלה באישור ההמלצות של הוועדה בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי להורדת מחיר מוצרי החלב. זאת, על רקע הפערים העמוקים בין משרד החקלאות, משרד האוצר ומשרד התמ"ת בנוגע להמלצות השנויות במחלוקת, והחשש שהן לא יזכו לרוב בממשלה בשל לחץ כבד מצד הרפתנים והלובי החקלאי.

בתחילת השבוע הרפתנים היו משוכנעים שהממשלה נחושה לאשר את המלצות ועדת החלב בישיבתה הקרובה, כשעל המדוכה הפחתה ניכרת במחיר המטרה - המחיר של ליטר חלב גולמי שמשלמות המחלבות לרפתות. כיום עומד מחיר המטרה על 2.14 שקל. הרפתנים מזהירים שהפחתת מחיר המטרה בכ-30 אג', כפי שדורש משרד התמ"ת, או בשיעור של 18 אג', כפי שדורש האוצר, יביא לסגירה של לפחות 500 רפתות קטנות בפריפריה. משרד החקלאות מציע פשרה להורדת מחיר המטרה ב-8 אג' בתהליך מדורג שיימשך מספר שנים, לצד מעקב שנתי וסדור לגבי השפעת ההוזלה על הרפתות.

כשברקע לחץ הרפתנים ואיתם מועצת החלב והתאחדות מגדלי הבקר לחלב, סיעות ש"ס וישראל ביתנו מעדיפות בינתיים להתייצב לצדם, ולהבטיח את הרוב שיפיל בממשלה את אישור המלצות ועדת החלב. אלא שהחשש של הרפתנים ממחטף פוליטי או מתופינים סקטוריאליים שיפרקו את חומת ההגנה מצד אותם שרים, מעמידה אותם בשבועות האחרונים במצב של עוררות יתר, מחשש למהלך שנרקם מאחורי גבם. החשש הזה גם מסביר את העובדה שבשבוע האחרון הרפתנים עמלו על הפקת הפגנת ענק מול משרד הממשלה, בהשתתפות אלפים, רובם עובדי רפת ובני משפחותיהם. התכנית להפגנה נדחתה בינתיים, אחרי שהתברר שהמלצות קדמי לא יובאו גם הפעם לאישור השרים.

ניסיונות גישור

גורמים במשרד ראש הממשלה הבהירו היום (ה') כי מלכתחילה לא תוכנן להתקיים דיון על אישור ההמלצות בישיבת המשלה הקרובה. בכל מקרה, מיד בתום הישיבה מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, מתכוון לכנס בלשכתו את נציגי משרדי התמ"ת, החקלאות והאוצר בניסיון לגשר על הפערים. דיון כזה התקיים גם בתחילת השבוע, לא הוביל לפריצת דרך, ועל רקע המבוי הסתום הוחלט על הקמת צוותי עבודה שיישאו ויתנו בעניין במהלך השבוע בתקווה להשיג התקדמות.

לטענת גורמים המקורבים לנושא, גם בתום מפגש של הצוותים לא הושגו הסכמות והפערים נותרו גדולים. גורם אחר דיווח על "תזוזה כלשהי בעמדות", אך היא עדיין רחוקה מהסכמה מפורשת באופן שבו ניתן יהיה להביא את ההמלצות של קדמי בצורה של הצעת החלטה לממשלה.

לקדמי לא בוער לאשר את המלצות ועדת החלב במסגרת הליך נפרד, ובישיבה אצל לוקר בתחילת השבוע הוא הדגיש כי בכוונתו להביאן לאישור הממשלה במסגרת ההמלצות על הרפורמה בכלל שוק המזון. אתמול כבר נערכו שימועים בעניין ההמלצות של ועדת המזון לרשתות שופרסל, אושר-עד ורמי לוי והתאחדות התעשיינים, אמון הציבור, המועצה לצרכנות ועוד גופים ובעלי עניין שעשויים להיות מושפעים מיישום הדו"ח. בתוך כשבוע וחצי ההמלצות יועברו לאישור שרי התמ"ת, האוצר והחקלאות ועם קבלת הערותיהם, יועברו במסגרת הצעת החלטה לאישור הממשלה.

"סיכוי אפסי ליישום ההמלצות"

בכירים במשרד התמ"ת הופתעו כשנחשפו היום לפרסומים שלפיהם לוקר בוחן אפשרות לגנוז לחלוטין את המלצות ועדת החלב של קדמי. לדברי גורמים במשרד, איש לא דיבר על אפשרות כזו, מה גם שלוקר אמר במסגרת דיון סגור כי אין מנוס מיישום ההמלצות למען הוזלת סל מוצרי החלב.

מלשכתו של לוקר נמסר בתגובה, כי "הטענות אינן נכונות. מנכ"ל משרד ראש הממשלה לומד את הדו"ח ובוחן דרכים ליישומו". גורמים ששוחחו עם לוקר על העניין ידעו לספר בימים האחרונים כי הוא נחוש להשיג הסכמה רחבה בין משרדי הממשלה כדי לקדם את אישור המלצות ועדת החלב, אך בכל מקרה, לא מתכוון לתת יד להתמסמסותם. לוקר לא הגדיר לוחות זמנים להידברות שהוא מקיים עם הצדדים, אך הבהיר שאם לא יגיע בזמן הקרוב להבנות מוסכמות - יכריע במחלוקת בעצמו.

גורמים ממשלתיים שמעורבים במחלוקת הממושכת במשק החלב העריכו בימים האחרונים את הסיכוי ליישום המלצות ועדת החלב כאפסיים. זאת, בין השאר, בגלל המשוכות הרבות שיצטרכו לעבור עד הפיכתן לעובדה גמורה בשטח. אחת המשוכות היא הפוליטיקאים. "למי יש ראש בימים האלה להתעסק עם החלטה שבאופן מובהק פוגעת בחלשים כשבצד השני יש חזקים ומובילה לסגירת מאות רפתות בפריפריה?", תהה אחד הגורמים, "מעבר לכך שהסיכוי של רפורמה כזאת לעבור בממשלה, מי הבטיח בכלל שזה יעבור את הכנסת?".

גורם אחר אמר היום כי "למרות שבשנה האחרונה מחיר המטרה ירד ב-4 אג', בעקבות ירידה במחיר התשומות, לא חלה ירידה משמעותית במחיר מוצרי החלב. הפרט הזה רק מחזק את הדעה שלפיה גם אם יורידו את מחיר המטרה, המחיר לצרכן לא ישתנה ושפשוט מחפשים את המטבע מתחת לפנס הלא נכון".