ברק: עדיף שאסד יפול, גם אם נשק כימי יזלוג לחיזבאללה

בראיון למגזין המקוון "סלייט" אומר שר הביטחון: מבחינה טכנית, ארה"ב מתכוונת לכך שכל האופציות נגד איראן על השולחן; אבל אין זה סוד שהיא מעדיפה דיפלומטיה ■ "ממשל אובמה עושה יותר מקודמיו למען ביטחון ישראל"

שר הביטחון אהוד ברק אומר כי מבחינת ישראל עדיף ששליט סוריה, בשאר אסד, יפול, למרות שנפילתו עלולה לגרום לזליגת נשק כימי, ממאגרי הצבא הסורי, לידי חיזבאללה. בראיון למגזין המקוון "סלייט", מקבוצת "וושינגטון פוסט", אמר עוד ברק, כי "מבחינה טכנית" ארה"ב אכן מתכוונת לכך שכל האופציות נגד איראן מונחות על השולחן, אך אין זה סוד שהיא מעדיפה פיתרון דיפלומטי.

בתשובה להערת המראיינת, לאלי וויימות, כי פקידי ממשל אמריקנים מודאגים מאוד מהכמויות הגדולות של נשק כימי שבידי צבא סוריה, אמר שר הביטחון: "גם אנחנו. אסד זוכה עתה בתמיכה של חיזבאללה ואיראן... כאשר אסד ייפול, ייווצר סיכון מסוים שחיבאללה ינסה להניח ידיו על חלק ממערכות הנשק, מערכות נ.מ. וטילים ארוכי טווח של המשטר בסוריה. יש אפילו אנשים שחוששים שחיזבאללה ינסה לחפון חומרים כימיים. אנו עדיין מעדיפים שאסד יפול, למרות כל הסיכונים האלה. אנו עוקבים אחר המצב בזהירות".

חלק ניכר מהראיון הוקדש לבעיית מאמצי איראן לפתח נשק גרעיני. "האם ישראל יכולה להנחית מהלומה צבאית על איראן, והאם מאמץ זה יוכתר בהצלחה?", נשאל ברק. תשובתו הייתה: "אינך יכולה לצפות ממני להשיב על כך ישירות. ארה"ב וישראל משתמשות באותה רטוריקה. אנחנו והם אומרים שכולנו נחושים בדעתנו למנוע הפיכתה של איראן למעצמה עם יכולת גרעינית צבאית. אנחנו והאמריקנים גם אומרים שכל האופציות נמצאות על השולחן. אנחנו מתכוונים לכך ואנו ממליצים (לאמריקניים) שגם הם יתכוונו לכך".

כאשר נשאל והאם ארה"ב אכן מתכוונת לכך, ענה: "לפחות ברמה הטכנית, ויש הרבה הכנות. אבל אין זה סוד שארה"ב מעדיפה להגיע לפיתרון באמצעות דיפלומטיה. כולנו מקווים שהדיפלומטיה תצלח, אך הזמן אינו בלתי מוגבל מבחינה זו. איראן אינה אתגר רק לישראל. היא אתגר לכל מי שמוכן להביט למציאות בעיניים... דברי עם מנהיגי מדינות המפרץ. הם חרדים מהאפשרות שאיראן תיהפך למדינה גרעינית. זה יהיה סוף משטר אי ההפצה (של נשק להשמדה המונית). סעודיה תהפוך למדינה גרעינית מיד. טורקיה בתוך כמה שנים וקרוב לוודאי שמצרים החדשה תתחיל לנוע בכיוון זה. שלא לדבר על האפשרות שחומרים עם פוטנציאל להיות רכיבי נשק גרעיני יזלגו לידי ארגוני טרור מאיראן".

ברק נשאל גם האם ישראל תהיה מסוגלת לבלום את איראן ואמר כי "... כאשר אנו אומרים שאנו נחושים למנוע (הפיכת איראן למעצמה גרעינית), ואנו כולנו צריכים להיות נחושים, לרבות הנהגת ארה"ב, ההנהגה באירופה, הרוסים, הסינים, אנו מתכוונים למה שאנו אומרים...".

ברק הביע פסימיות מהמאמצים הדיפלומטיים של חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון וגרמניה, שמנסות לשכנע את איראן לזנוח את מאמצי הגרעין שלה. "הסנקציות יעילות יותר משבעבר. הדיפלומטיה נחושה יותר. אבל אם אני שואל את עצמי האם כל אלה ישכנעו את האייתאללות לשבת סביב השולחן ולהחליט שהגיע הזמן לשים קץ לתכנית הגרעין הצבאית שלהם, ובכן, אינני חושב שזה יקרה. האיראנים חשים שעדין יש מקום לתמרון...".

שר הביטחון אמר, כי צריך להדק עוד יותר את הסנקציות ולהעצים את הדרישות מהאיראנים: להפסיק את העשרת האוראניום, להוציא את האוראניום שהועשר מהמדינה ולסגור ולפרק את המתקן הגרעיני בפורדו. "איננו יכולים להרשות לעצמנו לבזבז זמן על עוד שלושה סבבי שיחות רק כדי להותיר לאיראנים עוד מרחב תמרון", הוא הוסיף. ".... לא מדובר בשבועות, אבל גם לא בשנים".

ברק הביע הוקרה לתמיכת ממשל אובמה בישראל: "אנו אסירי תודה במידה קיצונית לממשל הזה. הוא עושה יותר למען ביטחון ישראל מאשר קודמיו... הוא מעניק לנו תמיכה ומסייע לשמור על היתרון האיכותי של צה"ל, למרות הלחצים הכלכליים בארה"ב. הוא מסייע לנו בפיתוח מערכת ההגנה מפני טילים ורקטות, החל בכיפת ברזל וכלה בחץ. אך אנו מבינים שאנו חייבים להיות מסוגלים להגן על עצמנו".

לדבריו, ממשל אובמה מבין את ההחלטה הקשה לגבי איראן שעמה צריכה להתמודד ממשלת ישראל. "יש דיונים ישירים וגלויי לב (בין ישראל לארה"ב) עם הבנות ברורות של ההבדלים בין ההשקפות שלנו לבין ההשקפות שלהם לגבי איראן. אנו יכולים להבין לגמרי שאנו בוחנים את הדברים באופן שונה. אני מאמין שהפנטגון, הסטייט דיפרטמנט והבית הלבן מבינים, שכאשר מדובר באינטרסים החיוניים של ישראל, רק ממשלת ישראל יכולה לקבל החלטות".