משרד המשפטים מאשר: הסחר בנשים מוגר

עפ"י דוח מחלקת המדינה בארה"ב, ישראל נמצאת במקום הראשון במאבק בסחר בנשים ■ ואולם, במשרד המשפטים טוענים כי עדיין קיימת בעיה של סחר בבני אדם

משרד המשפטים מאשר לראשונה כי תופעת הסחר בנשים למטרות זנות מוגרה לחלוטין. כך עולה מתגובתה של עו"ד רחל גרשוני, המתאמת הבין-משרדית של המאבק מטעם משרד המשפטים, לדו"ח מחלקת המדינה של ארה"ב, שפורסם בשבוע שעבר ושבו עלתה ישראל לראשונה לדירוג הראשון של המדינות הנאבקות בסחר בבני אדם. במשרד המשפטים מכנים את הדו"ח "הישג היסטורי של מדינת ישראל".

דו"ח מחלקת המדינה מתפרסם מדי שנה, ובו נתונים על מצד הסחר בבני אדם ברחבי העולם. מחלקת המדינה מחלקת את המדינות לשלוש דרגות. מדינות בדירוג הראשון הן מדינות שנאבקות באופן משביע רצון בסחר בבני אדם המתקיים בשטחן. מדינות בדירוג השני נאבקות בסחר באופן חלקי. מדינות בדירוג השלישי אינן מגיבות כלל לסחר.

  1. עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח מציין כי בשנת 2001 ישראל היתה בדירוג השלישי, ואז החל המאבק הישראלי בסחר בנשים למטרות זנות. בין השנים 2002 ל-2005 ישראל היתה בדירוג השני. המלחמה בסחר בנשים נשאה תוצאות, אך למרות זאת הידרדרה ישראל בשנת 2006 לדרגת ביניים, בין השנייה לשלישית, על רקע מחדלה לטפל בסחר בבני אדם למטרות עבודה. החוק תוקן גם בעניין זה, הוקם צוות בין-משרדי ומונתה ממונה על ענייני סחר במשרד המשפטים. ישראל שבה לדירוג השני, ונותרה בו עד הדו"ח החדש, שבו עלתה לראשונה לדירוג הראשון.

פלר ציין עוד, ביחס לעלייתה של ישראל לדירוג הראשון, כי "למעשה לא אירע דבר שהצדיק זאת. נהפוך הוא. ישראל השיבה בשנה האחרונה את כבילת מהגרי העבודה בסיעוד למעסיקיהם באמצעות חקיקה בנוסח נוקשה יותר מזה שהיה בטרם בג"ץ הכריז על הכבילה 'מעין עבדות בגרסה מודרנית'; היא אינה יודעת לטפל בסחר בבני אדם למטרות עבודה, למשל בתחום החקלאות והדיג; והיא נכשלת כישלון חרוץ בטיפול במבקשי מקלט, קורבנות העינויים בסיני".

גרשוני הגיבה לדברים אלה בחריפות. לדבריה, "על פני השנים, המדינה כמעט מיגרה את הסחר למטרות זנות במתכונת האיומה שהיתה קיימת, שכללה אינוס שיטתי, שעבוד חובות, מכירות פומביות, אלימות, כליאה, עיכוב דרכונים וקניית נשים בכסף. בשנות 2009-2010 לא היו מקרים חדשים כלל ובשנת 2011 היה קומץ מקרים במתכונת מרוככת. מידע זה מוסכם על רשויות המדינה וארגוני הסיוע העוסקים בתחום".

לדברי נציגת משרד המשפטים, לצד ההצלחה המלאה במיגור תופעת הסחר בנשים למטרות זנות, קיימת עדיין בישראל תופעה של סחר בבני אדם למטרות עבודה, כלומר "עבדות מודרנית". גרשוני ציינה כי "מדינת ישראל השיגה הרשעה בתיק תקדימי של סחר בבני אדם לנטילת איברים. על סמך מידע מארגונים בינלאומיים, זה המקרה היחיד שבו הורשע אדם על חוקי הסחר בבני אדם בהקשר זה. השנה גם הושגה הרשעה תקדימית בתיק של החזקה בתנאי עבדות של עובדת זרה מהפיליפינים, על אף שהמעשים לא היו מלווים באלימות".

יצוין כי בישראל ביקשו כמה בעלי תפקידים לטשטש, בתגובתיהם לדו"ח מחלקת המדינה, בין נושא הדו"ח סחר בבני אדם לבין תופעת הסחר בנשים למטרות זנות, שכאמור כבר אינה קיימת בישראל. כך, ביקשה ח"כ אורית זוארץ, יו"ר הוועדה למאבק בסחר בנשים, ליטול את הקרדיט על ההצלחה הישראלית. "דו"ח מחלקת המדינה האמריקאית בוחן את תופעת הסחר בבני אדם ולראשונה משקף את המאמצים העילאיים של מדינת ישראל במאבק בתופעה הבזויה", היא אמרה. בארגונים הנאבקים בזנות ביקשו לקשור את הדו"ח לנושא זה, וטענו כי "כעת יש להשלים את חקיקת החוק לאיסור צריכת זנות וטיפול בקהילה".