"אי מלאכותי בים זה לא עסקת נדל"ן; להאיץ את היוזמה"

פרופ' שמאי אסיף, מרצה בפקולטה לאדריכלות בטכניון: "האי בים יגיע, כי זה הכיוון הנכון אם המדינה רוצה להתפתח"

"חייבים להאיץ את היוזמה להקמת איים מלאכותיים למתקני תשתית בים, אחרת נתפוס את הראש בעוד 20 שנה", כך אומר האדריכל שמאי אסיף בעקבות החלטת הממשלה בשבוע שעבר למנות ועדת היגוי בין-משרדית שתקדם את היוזמה. הרעיון מתגלגל במסדרונות הממשלה מאז 2002, ולפני שבע שנים אושר במועצה הארצית לתכנון ובנייה דוח שהמליץ לבחון לעומק את הנושא. אסיף, שעמד אז בראש מינהל התיכנון במש' הפנים, אינו מסתיר את תמיכתו הנלהבת ברעיון.

- מהו אי למתקני תשתית?

"הכוונה לתחנות כוח, מתקני התפלה ומתקני קליטה, טיפול ואחסון של גז, ויש אפשרות למתקנים גדולים יותר - שדה תעופה בינ"ל ונמל. המדינה שלנו קטנה וצפופה ורוצים לשמר בה הרבה ערכים בים וביבשה, אך יש שני מרחבים שעדיין לא נוצלו והם פוטנציאל משמעותי: הים ותת-הקרקע".

שדה תעופה על אי מלאכותי נפוץ באזורים העשירים והצפופים במזרח הרחוק - כמעט כל שדות התעופה שהוקמו באחרונה בהונג קונג, במקאו וביפן הוקמו על איים מלאכותיים. אסיף מציין כי לישראל צורך דחוף בבניית שדה תעופה בינלאומי גדול נוסף, כיון שנתב"ג יגיע למלוא הקיבולת שלו כבר ב-2016.

- מה דעתך על מימון האי במכירת קרקעות שדה דב?

"לא יהיה נכון לקשור בין הדברים. השקעה בהקמת אי זו לא עסקת נדל"ן, זה למען רווחתה ושגשוגה של המדינה".

אי מלאכותי יעלה מיליארדי דולרים. כמה בדיוק? נדע רק כשיחליטו על גודל האי, על טכניקת הבנייה ועל המרחק מהחוף. המיקום שנבחן בזמנו היה מול צומת גלילות, ויוזמה כזו תעורר מן הסתם התנגדויות מצד תושבי צפון תל אביב והרצליה פיתוח המתגוררים על קו החוף, שיתמרמרו על מתקני התשתית הכעורים שמקלקלים להם את הנוף. מי שכבר הקדים והכריז על התנגדותו הייתה - איך לא - "אדם טבע ודין" שהזהירה מפני ההשלכות הסביבתיות שתהיה למהלך כזה על חופי ישראל.

- אין סיבה להתנגדויות?

אסיף: "זה בסדר שיש גופים שמתנגדים אוטומטית, כדי שהדברים יקבלו כיסוי בתקשורת וכדי להקדים מכה לתרופה. טוב שמציפים כבר בהתחלה את הסיכונים לדגה, להסעת החולות, לממצאים ארכיאולוגיים ולחופים. את כל אלה יש לבדוק הבדיקה צריכה לברר אם יש אלטרנטיבה ומהי. האם עדיפה המשך הפגיעה בחופי ישראל? אגב, מי שמאוד תמך ברעיון היה המשרד להגנת הסביבה, מתוך הבנה שזה ימנע פגיעה בסביבה היבשתית בארץ. החוף יקר ונדיר ויש לאזרחים צורך בו, אנחנו מאד לא רוצים לפזר עליו עוד תשתיות".

ואין עוד אלטרנטיבה? "צריך לעשות עוד הרבה בדיקות של הסביבה הימית. ישנה שאלה גדולה, למשל, מהיכן יביאו את החול להקמת האי. וכן, יש פתרונות אחרים: איים צפים וייבוש קטעי ים".

- יש סיכוי שזה יתממש?

"האי בים יגיע, כי זה הכיוון הנכון אם המדינה רוצה להתפתח. טוב נעשה אם נקדים את לוחות הזמנים. זה בבחינת 'יפה שעה אחת - או שנה אחת - קודם'.