נחשף ב"גלובס": נחתם ההסכם לפינוי מחנות צה"ל מהמרכז

מחנות צה"ל השלישות הראשית בר"ג, תל השומר מרכז, סירקין, צריפין, והורודצקי בגבעתיים יעברו לנגב, לגליל וללוד ■ על השטחים שיפונו יוקמו יותר מ-25 אלף דירות

נחתם הסכם התכנון בין משרד הביטחון, האוצר, משרד רה"מ ומינהל מקרקעי ישראל - המבטיח את אחריותו של משרד הביטחון לתכנון פינוי 5 מחנות צה"ל ממרכז הארץ.

על שטח המחנות שיפונו בשנים הקרובות מהמרכז, ויעברו לנגב, לגליל וללוד, יוקמו יותר מ-25 אלף דירות במאות אלפי מ"ר של שטחי משרדים. כזכור, כפי שפורסם ב"גלובס" בפברואר, 5 המחנות שאת פינויים יתכנן משהב"ט הם השלישות הראשית בר"ג, תל השומר מרכז, סירקין, צריפין, והורודצקי בגבעתיים.

לפי ההסכם, שהמגעים לחתימתו נמשכו 5 חודשים, משהב"ט יכשיר את אישורן של התב"עות לקראת שיווקם של השטחים שיפונו. בשבוע שעבר במסגרת דיון הוועדה לביקורת המדינה, העריך סמנכ"ל משהב"ט בצלאל טרייבר שניתן יהיה להתחיל לשווק חלק מהמחנות כבר תוך שנתיים.

התכנון האזרחי והפינוי של המחנות יתבצעו בשלבים הבאים: השלישות בר"ג, הורדצקי ותל השומר יפונו תוך 3-5 שנים. צריפין 5-6 שנים, וסירקין כ-7 שנים.

שר הביטחון אהוד ברק אמר: "היציאה ההיסטורית של צה"ל ממרכז הארץ תביא לפיתוח מואץ של הנגב, תתרום לכלכלה, תייצר אלפי מקומות עבודה ותקל על מצוקת הדיור במרכז הארץ".

יצויין, כי נציג משרד הביטחון, תא"ל (במיל') בצלאל טרייבר, סמנכ"ל משרד הביטחון, לא נכח במעמד טקס החתימה.

אטיאס: "כדאי ליזמים להיפטר מהסחורה כבר עכשיו"

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, אמר בטקס החתימה על ההסכם, כי "יזמים מסתכלים על קרקעות כמניות, נכנסים ויוצאים מהן לפי מצב המחירים. כל הזמן אנחנו שומעים קריאות על כך שלממשלה אין קרקעות ואין איפה לשווק. אתמול המינהל הפקיד תוכנית של 23 אלף יח"ד באזור ביקוש - תוכנית תעש השרון. היום אנחנו חותמים על הסכם שיפנה שטח לכ-26 אלף דירות. היזמים צריכים להפנים פעם נוספת - יש לנו קרקעות, המחירים בירידה וימשיכו לרדת, וכדאי ליזמים להיפטר מהסחורה כבר עכשיו".

עוד הוסיף אטיאס: "עבדנו לילות כימים לשחרר קרקעות באזורי ביקוש מחד ולחזק את הדרום מאידך. מדובר בהסכם היסטורי, היו הרבה חסמים מהותיים שהמשמעות שלהם היתה שהיה בלתי אפשרי לשחרר קרקעות, כולל כאלה שאינן בשימוש מהותי מבחינת הצבא. אלה קרקעות באזורי ביקוש שכולם משוועים להן. עכשיו אנחנו לוקחים קרקעות באזורי הביקוש ומתכננים בדגש לזוגות צעירים ומתכננים גם דיור בר השגה, דירות קטנות ודירות שמתאימות להשכרה. הקרקעות האלה הן בערים כמו ר"ג, ת"א, קרית אונו, פתח תקווה, ראשל"צ ובאר יעקב - כלומר הצנטרום של אזור הביקוש".

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, אמר בטקס: "אנחנו משיגים כאן הגדלת ההיצע באזורי הביקוש, ואנחנו מחוייבים להוריד את המחירים באזורי הביקוש ובארץ בכלל. מדובר בעשרות אלפי דירות באזורי הביקוש. ההסכם מאפשר לשחרר 500 מיליון שקל למשרד הביטחון, ולכן יש פה win win situation - הביטחון מקבל כסף, יש דירות באזורי הביקוש והנגב מתפתח".

מנהל מינהל מקרקעי ישראל, בנצי ליברמן: "אנחנו בפתח לתוכניות נוספות, אנחנו מדברים על מו"מ עם עיריות ירושלים, נתניה ובאר שבע, שם תוך חודשים ספורים נייצר אלפי ועשרות אלפי דירות נוספות כדי שנוכל בשנתיים הקרובות להיות עם מלאי תוכניות כדי להוריד את ערך הדירות על ידי הצפת השוק וניהול מושכל של המלאי. אנחנו עוד נבשר לכם על המשך האינטנסיביות של תוכניות במרכז הארץ".

סגן ראש אגף התקציבים באוצר, ראובן קוגן: "כמו שאנחנו רוצים שהרשויות המקומיות יתכננו בתחומן, כאן משרד הביטחון יודע לקדם את התוכניות במוסדות התכנון והעניין הזה הוא מכפיל כוח, נקבל ניצול יעיל יותר של הקרקעות. אנחנו מתקצבים את משרד הביטחון לפי אבני הדרך של ההסכם ויש לו כל התמריצים לעמוד באבני הדרך האלה".