שופרסל תשיק תת-רשת חדשה למגזר החרדי

הרשת החדשה, שתיקרא "יש בחסד", תמנה 8 סניפים, כאשר 7 מהם סניפי "יש" שיעברו הסבה וסניף נוסף שייפתח בבני-ברק ■ בתמורה תזכה שופרסל להנחת ספקים ■ ספק גדול ל"גלובס": "בסוף קמעונאי כלשהו ייפול, ואנחנו נאכל אותה"

רשת שופרסל בדרך להחרפת התחרות מול רשת אושר עד ורשתות הדיסקאונט הפועלות במגזר החרדי: ל"גלובס" נודע כי שופרסל מתכננת להשיק תת-רשת חדשה שתיקרא "יש בחסד" ותכוון לאוכלוסייה החרדית. בשלב זה תמנה תת-הרשת 8 סניפים, כאשר 7 מתוכם הם סניפי "יש" שיוסבו לרשת החדשה, ואילו סניף נוסף חדש ייפתח בקרוב בעיר בני-ברק.

השקת הרשת החדשה תזכה את שופרסל בהנחת ספקים לתקופה של 3 עד 6 חודשים, ולפיכך תקל עליה את התחרות. הנחת ספקים היא דבר שמעוגן בחוזה של הרשתות מול כל הספקים, ולפיו, בעת פתיחת סניף חדש או הסבת סניף סופרמרקט, זכאית הרשת להנחה על רכישות המוצרים לתקופה שנקבעה בהסכם.

"שופרסל עושה את המהלך הזה כדי לקבל כסף מהספקים. זה פשוט להכניס את היד לכיס של הספקים, ולא נוכל לעשות שום דבר נגד זה. הם סובלים מחוסר רווחיות, אז ממי הם ייקחו כסף? מהספקים", אומר ספק גדול ל"גלובס".

לדבריו, "שופרסל מוצאת לה דרכים שכאילו קיימים בהסכמים עם ספקים. כמו שהם לקחו כל מיני שמות רחובות והכניסו ל'שופרסל שלי'. זה פשוט לא יאומן".

ספק אחר טוען גם הוא כי המהלך נועד להיטיב את תנאיה המסחריים של שופרסל. "בדיוק כמו שהם לקחו את סניף 'שופרסל שלי' בבן-יהודה, וקראו לו 'שופרסל בן-יהודה שלי' ודרשו הנחה - כך הם עושים עכשיו", הוא אומר.

יתרון בעיר החרדית

במסגרת המהלך תסב שופרסל את הסניפים שיש לה בעיר בני-ברק, בנוסף כאמור, לפתיחת סניף חדש בעיר. אזור בני-ברק נתון היום לתחרות בין אושר עד לרמי לוי, ושופרסל מקווה לייצר לעצמה יתרון בעיר החרדית.

בנוסף, שופרסל צפויה להסב את הסניפים שיש לה בבארות-יצחק, בירושלים, בבית"ר עלית, במודיעין עילית (קריית ספר) ובבית-שמש, עיר שבה היא מנהלת מלחמת מחירים קשה שהחלה לפני 3 שבועות בעקבות פתיחת סניף רשת אושר עד בעיר. שופרסל מוכרת בבית-שמש מוצרים רבים במחירי הפסד, ולפי הערכות בשוק היא פועלת שם עם רווח גולמי שלילי.

"רעיון חכם. הם יבדלו תת-רשת למגזר החרדי ועל הדרך ייקחו את הכסף של פתיחת הסניפים מהספקים. זה אומר שבמגזר החרדי תהיה תחרות הרבה יותר גדולה ממה שהיה עד עכשיו. שופרסל תוכל להחליט שהיא עושה מבצעים רק במגזר החרדי ורק בתת-הרשת החדשה", אומר ל"גלובס" ספק בינוני.

מלחמת המחירים מסמנת את שינוי האסטרטגיה בשופרסל שהחליטה להילחם בכל פתיחת סניף חדש של רשת אושר עד, שפועלת כרשת הבי-דיסקאונט, וכן להילחם ברשת רמי לוי שיווק השקמה. את הקרב מול הרשת של לוי החלה שופרסל בשבועות האחרונים במעלה-אדומים. שם היא מובילה מלחמת מחירים קשה, שבעקבותיה פתח הממונה על ההגבלים העסקיים בבדיקה האם היא נוקטת במדיניות של "מחירים טורפניים" במטרה לדחוק מתחרים מהשוק.

"הספקים ישלמו את המחיר"

חלק מהספקים טוענים כי שופרסל שולחת להם חיובים כספיים מחוץ להסכם, כמו למשל חיובים בגין "תחרות". בד-בבד, חלקם מביעים דאגה מהתחרות המתגברת.

"ככל שאתה קונה יותר בזול, אתה יכול לעשות מה שאתה רוצה - או לשפר את הרווחיות או להוריד מחירים. תחרות היא דבר מצוין, אבל כשהיא עוברת את גבול ההיגיון המסחרי הסביר, אז מישהו בסוף ישלם את המחיר - גם בקרב הספקים וגם בקרב הקמעונאים", אומר ספק גדול ל"גלובס".

לדבריו, "אם רשת נכנסת להפסדים, אז גם הספקים ישלמו את המחיר. אין דרך אחרת. אנחנו מקדשים את התחרות, אבל זה מגיע לאבסורדים. בסוף קמעונאי כלשהו ייפול, ואנחנו נאכל אותה גם", הוא מוסיף.

- אתה באמת מאמין שזה יקרה?

"זה קרה כבר בעבר, אז מי אומר שזה לא יכול לקרות שוב?".

משופרסל נמסר: "שופרסל פועלת בשוק קמעונאות המזון, אשר התחרות בו התעצמה לאחרונה ברחבי הארץ בכלל, ובמתחמים מסוימים בפרט. הרשת פועלת בנחישות מול יצרני המזון למניעת העלאות מחירים ועושה ככל יכולתה להציע לצרכן סל קניות אטרקטיבי, וזאת בהתאם לתנאי התחרות.

"שופרסל תמשיך לפעול באופן זה תוך מתן מענה לציבור לקוחותיה באמצעות חנויות דיסקאונט, ותמשיך בתהליכי ההתייעלות ובהתאמת אסטרטגיית הפעולה שלה לשוק קמעונאות המזון המשתנה ולתחרות הגוברת בענף".