רומני: אני מקבל תדרוכים על המזה"ת מפקידים ישראליים

בין המתדרכים: שגריר ישראל בוושינגטון, מייקל אורן ■ גורם ישראל רשמי ל"גלובס": השיחה בין רומני לשגריר – אינה חריגה ■ רומני דיבר בפגישה עם תורמים גדולים ■ 50 מ-700 הנוכחים היו יהודים

מיט רומני, שיהיה המועמד הרפובליקני בבחירות לנשיאות בנובמבר, אמר אמש, כי הוא מקבל תדרוכים מפי פקידי רשות ישראליים, ובכללם שגריר ישראל בוושינגטון, מייקל אורן.

רומני אמר את הדברים בכנס סגור עם תורמים גדולים לקמפיין שלו, שנערך באתר קיט ביוטה. סוכנות הידיעות היהודית JTA דיווחה על כך בראשונה מפי אחד התורמים שהשתתפו בפגישה. גורם רשמי ישראל אישר ל"גלובס", כי רומני אכן שוחח עם אורן ושמע מפיו על עמדות ישראל בסוגיות שונות במזה"ת.

בכנס השתתפו 500 תורמים ו-70 מהם יהודים. אחת מהפגישות בכנס הוקדשה ליחסי ישראל - ארה"ב. רומני הופיע לקראת סוף הפגישה הזו וסיפר, כי זה עתה קיבל תדרוך מפי השגריר אורן על המצב בסוריה, הבחירות במצרים, המאמצים לבודד את איראן ונושאים אחרים. לדבריו, הוא ניהל שיחות דומות עם פקידי רשות ישראלים אחרים, אך לא נקב בשמם ולא ציין את המועדים שבהם שוחח עימם.

"ניו יורק טיימס" דיווח לפני כמה חודשים, שרומני וראש הממשלה, בנימין נתניהו, הם ידידים ותיקים, עוד מהתקופה שבה נתניהו התגורר בארה"ב ועבד עם רומני בחברת הייעוץ הפיננסי בוסטון קונסאלטינג גרופ. לפי העיתון, כאש רומני היה מושל מדינת מסצ'וסטס, בין 2003 ל-2007, נתהיו נהג להשיא לו עצות כיצד לכווץ את היקף המנגנון הממשלתי במדינה, מסר העיתון. כאשר נתניהו ניסה לעודד קרנות פנסיה אמריקניות למשוך כספים מחברות שקשורות באיראן, רומני יעץ לו עם אלו פקידים אמריקניים הוא צריך לדבר. נתניהו גם תדרך את רומני ביום שבו נערכה הוועידה השנתית של אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון.

בתגובה אמר גורם ישראלי רשמי ל"גלובס", כי השיחה בין רומני לאורן נעשתה לפי בקשת מטה הבחירות של רומני והיא התנהלה במסגרת העבודה השוטפת של השגריר, שאמור להסביר את עמדות ישראל לגורמים שונים בזירה האמריקנית. באותה שיחה עדכן השגריר את רומני לגבי עמדות ישראל בסוגיות השוטפות במזה"ת. הדובר אמר, כי שמירה על עקרון הדו-מפלגתיות (נייטרליות בין שתי המפלגות) הוא נר לרגלי השגרירות. הגורם הישראלי הרשמי אמר שאינו יודע דבר על תדרוכים שרומני מקבל כביכול מפי פקידי ממשלה אחרים. כתב "גלובס" מציין, שגם במסעי בחירות קודמים תדרכו שגרירי ישראל בארה"ב את מועמד המפלגה היריבה שיקרא תיגר על הנשיא המכהן, לאחר שהתברר מעל לכל ספק שאותו אדם הוא אכן המועמד שיתמודד בבחירות.

בפגישה עם התורמים ביוטה אמר עוד רומני, כי הוא היה עושה יותר מהנשיא הנוכחי, ברק אובמה, כדי למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני.

ארה"ב קראה לישראל להימנע מהסלמת איומיה לנקוט פעולה צבאית נגד איראן, אם כי המדיניות הרשמית של ארה"ב היא, שכל האופציות, לרבות האופציה הצבאית, מונחות על השלחן. הרפובליקנים, לעומת זאת, אמרו כי דווקא הדגשת האיום של פעולה צבאית ישראלית הוא הדרך הטובה ביותר להשפיע על איראן לרדת מעץ הנשק הגרעיני.

בפגישה על יחסי ישראל - ארה"ב השתתף גם וויליאם קריסטול, מייסד ארגון שקרוי "ועדת החירום למען ישראל". הארגון פרסם מודעות גדולות שבהן מואשם ממשל אובמה שהוא אינו עושה די כדי לבלום את איראן. כל אחד מהמשתתפים בפגישה היה חייב לתרום 50 אלף דולר או לגייס 250 אלף דולר מתורמים אחרים. בכנס השתתפו כמה מאורות גדולים של המפלגה הרפובליקנית, לרבות קארל רוב, שהיה יועצו של הנשיא לשעבר, ג'ורג' בוש; מושל פלורידה לשעבר, ג'ב בוש (אחיו של ג'ורג'); סנטור ג'ון מקיין ואריק קנטור, מנהיג סיעת הרוב הרפובליקני בבית-הנבחרים. למען הנוכחים היהודים הוכן מזון כשר.