נתניהו: במקום העלאת מסים - הגירעון יוגדל ב-13.5 מיליארד שקל

(עדכון ) - ראש הממשלה החליט הבוקר לאפשר הכפלת יעד הגירעון לשנת 2013 ל-3% מיעד הגירעון המקורי של 1.5%

ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריע בניגוד לעמדת אגף התקציבים במשרד האוצר כי לא תהיה העלאת מסים אלא הגדלה משמעותית ביעד הגירעון לשנת 2013 לרמה של 3%. כך נודע ל"גלובס".

ההחלטה התקבלה היום (ג') בשעה האחרונה אחרי שאתמול בוטלה פגישה חשאית בין ראש הממשלה לבכירי משרד האוצר.

נזכיר כי יעד הגירעון לשנת 2013 היה צריך לעמוד על 1.5% מהתמ"ג, ונתניהו מגדיל את זה ל-3% קרי מאפשר גידול בגירעון של עוד 1.5% תוצר שהם כ-13.5 מיליארד שקל.

נציין כי בצהריים התקיימה פגישה בין ראש הממשלה ושר האוצר, יובל שטייניץ, בנושא הגרעון לאחר שנתניהו כבר קיבל, כאמור, את ההחלטה.

שר הביטחון אהוד ברק קרא זה מכבר להגדלת יעד הגירעון ב-0.9% על מנת לאפשר מענה לדרישות החברתיות מבלי לקצץ בתוספת לתקציב הביטחון. שאול מופז, יו"ר קדימה שהצטרפה לאחרונה לממשלה, הניף גם כן את הדגל החברתי וקרא לענות לדרישות המוחים. בסוף השבוע התקיימה הפגנה אלימה בת"א במסגרת מאמצי מנהיגי המחאה החברתית להחיות את המחאה.

ראש האופוזיציה ח״כ שלי יחימוביץ׳ אומרת, כי החלטתו של נתניהו לעלות בחצי אחוז את יעד הגירעון היא החלטה בכיוון הנכון אך לחלוטין אינה מספיקה. "כוונתו של נתניהו לקצץ קיצוץ עמוק בתקציב לא השתנתה כלל, והיא תוביל לפגיעה עמוקה בשירותי הבריאות, החינוך וביטחון הפנים, פגיעה אשר תבוא ישירות על חשבון העניים ומעמד הביניים, שיאלץ לשלם מכיסו על שמגיע לו בדין, ותביא לעלייה נוספת ביוקר המחיה".

יחימוביץ' הוסיפה ואמרה כי: "לזאת יש להוסיף את הכוונה לשחוק את קצבאות הלאומי. כל עוד לא ביטל נתניהו את הגזירות המתוכננות, הצעד להגדלת הגירעון עשוי להיות רק אקמול בזמן שנתניהו ימשיך לשעוט קדימה עם מדיניות צנע מגדילת פערים".

"מדובר בצעד שמטרתו לדכא את המחאה החברתית ולא חלק ממדיניות כוללת", אמר ח"כ פרופסור אבישי ברוורמן כתגובה להודעת ראש הממשלה. "המלצנו כבר בעבר להגדיל את הגרעון ולא להעלות מיסים עקיפים.

ברוורמן הוסיף ואמר: "אנחנו רואים שהצמיחה שכביכול היתה אמורה לחלחל למעמד הביניים והמעמדות הנמוכים לא חילחלו אליהם. והעלאת המיסים רק פגעה במעמדות הביניים ואילו כשיש מיתון הם אלו שמשלמים את המחיר".

"אנחנו דורשים כלכלה צודקת והוגנת, לא יכול להיות שמימון המיתון יהיה על חשבון מעמדות הביניים. התנהלות שר האוצר היתה כושלת מדובר במדיניות כיבוי שריפות . עצם ההחלטה הינה נכונה וכבר המלצנו בנושא בעבר מזמן אך ברור לכל שמדובר בצעד שנועד להשתיק את המחאה ולא לפתור את המצוקה הכלכלית של החברה. חוסר האחריות בניהול של האוצר והחשש הוא שעקב הוא שהמימון לתקציב הביטחון שלא מקוצץ יהיה על חשבון הביטחון החברתי. ברור שלא ניתן לדכא את המחאה באמצעות אלימות והצעדים האלו שעל אף שהם נכונים והמלצנו עליהם מטרתם להשתיק את המחאה ולא נובעים ממדיניות רחבה ושלמה שמטרתה לשמור על החוסן החברתי של החברה", דברי ברוורמן.

מתנועת ישראל יקרה לנו נמסר: "לאחרונה הופרכו לאוויר מספר השערות באשר לגזירות כלכליות קשות ביותר אשר יוטלו על הציבור. בעוד שאנו מברכים על הוצאת ה"עז" בדמות העלאת המע"מ מסל הגזירות הכלכליות, אין לנו אלא להשתומם כיצד יתכן ששר האוצר זועק שהקופה ריקה, מאיים בקיצוץ תקציבי שיפגע בכולנו ורק מגזר אחד נותר משוריין. איך ייתכן לתת הכשר לעברייני מס מהמגזר העסקי המדושן ולוותר לו על מיליארדים בזמן שילדנו יצטרכו לשלם את המחיר?! שר האוצר מכניס אותנו לאוברדראפט לאומי שהילדים שלנו ואלה שטרם נולדו יחיו בחיי שעבוד כדי לכסותו. איך יתכן שלא נידונו פתרונות של מיסוי רווחי הון, הוספת מדרגות מס על משכורות עתק, מס רכוש, צמצום הפטורים תחת עידוד השקעות הון? איך תמיד האזרח הקטן משלם בגדול?".