הסופרת ורבין נגד החרם על "לילה לבן": "הוויתור הוא כניעה"

מחלוקת בין אנשי תרבות ואמנות סביב הקריאה לא לשתף פעולה עם "עיריית חולדאי" ■ הסופרת והעורכת רנה ורבין: "הכסף שמגיע מהעירייה - לא צריך לוותר עליו" ■ כ-500 איש חתמו על עצומה "מחרימים והופכים את הלילה לשחור"

יולי עוד לא כאן ותל-אביב שוב בוערת. על המוקד: "לילה לבן", שאמור להתקיים מחרתיים (ה'). האירוע הפך מערב שכולו טוב, הקורא לאנשים לצאת לרחובות ולספוג תרבות, לזירת התגוששות בין זרם המחאה החברתית לעיריית תל-אביב והעומד בראשה - רון חולדאי.

עד לכתיבת שורות אלה חתמו כ-500 איש על עצומה שנוסחה "מחרימים והופכים את הלילה לשחור. רון חולדאי לא יכול להשתמש בנו בשביל למנף את העיר ולמתג אותה ואז לירוק בפנים". העצומה כוללת "רשימה לבנה" של הודעות על ביטולי אירועים אך לצד אלה יש עוד רבים שמתלבטים. הקריאות לחרם יצאו בעקבות ההתנגשות האלימה בין המשטרה ופקחי העירייה למפגינים בסוף השבוע.

כמו לתרבות בישראל, גם למחאה החברתית פנים רבות ומוביליה ופעיליה אינם מדברים בקול אחד. לפלורליזם הזה יש מחיר - בעמימות המסרים ובקושי לנסח את הדרישות הקונקרטיות של המוחים; בהתגברות הקולות, בניסיון לבלוט זה מעל זה ולהוביל אג'נדה; וכן בתופעות התסכול והזעם, שמובילים לאלימות פיזית ומילולית.

"לילה לבן" הוא אירוע שהעירייה תומכת בו מתקציבה, אך הוא מאגד פעילויות ויוזמות עצמאיות רבות בתחום התרבות. רוב הביטולים שנרשמו עד כה היו של גופים עצמאיים, חלקם מקבלים מהעירייה תקציב נקודתי להפקת הערב, והחליטו לוותר עליו.

"הלילה לבן אבל העתיד שלנו שחור", כותב העיתונאי והאוצר אבי שניבאום בפייסבוק. "התערוכה 'מתושלח' בגלריה גל-און מצטרפת לחרם על הלילה הלבן של החולדאים, ומקדימה את הפתיחה לשעה 17:00 כדי לאפשר לכולם להגיע להפגנות שייערכו בערב ומוותרת על תמיכת העירייה. פירושו של דבר קנס של כמה אלפי שקלים, שיצטרכו לצאת מכיסנו הפרטי. פוט יור כסף וור יור פה איז ותירמו לנו 10 שקלים בכניסה".

פיליפ ברנדס, בעליה של גלריה קיימא ביפו, הודיע על החלטת הגלריה לא להשתתף בחגיגות לילה לבן המאורגנות על-ידי העירייה, במחאה על היחס למהגרי עבודה ופליטים ולדיכוי הפגנות המחאה.

אנשי האוזן השלישית פרסמו: "לאור ההתרחשויות האחרונות וקולות המחאה (והטיפול בה), שקרו השבוע בתל-אביב, האוזן השלישית מבטלת את השתתפותה בלילה לבן. אנחנו מרגישים שאין כאן שום סיבה לחגוג ומתנצלים בפני האמנים הרבים שהתכוננו למרתון ההופעות אצלנו". עם אלה נמנים מידנייט פיקוקס, נאג' חמאדי ודפנה ארמוני.

דיון מחודש

גם אנשי ספרות כמו אתגר קרת ודב אלפון הודיעו ביום ב' שלא ישתתפו באירועים המתוכננים להם בלילה לבן. "שינויים לרגל לילה לבן/שחור", נכתב בהודעת גלריה אינדי לצילום - גלריה המנוהלת על-ידי קולקטיב אמנים ומציגה אמני צילום. גם גלריה צדיק ביפו פרסמה כי הגלריה "נגעלת מהתנהלותה הבזויה של עיריית תל-אביב והתנערותה מאחריות לבריונות המשטרה ומחרימה את אירועי לילה לבן".

בתגובה אמיצה ולא פופולרית כתבה הסופרת והעורכת רנה ורבין בפייסבוק פסקה שהציתה אש חדשה: "הכסף שמגיע מהעירייה - לא צריך לוותר עליו. על יצירה ותרבות בטח לא צריך לוותר, גם לא בגולאג. על מה אנחנו נלחמים אם לא על זה שהתרבות והערכים שלנו ינצחו? על מחירי גבינה? "ויתור על התרבות והשירה הוא כניעה".

ורבין נקלעה לוויכוח עם פעילי מחאה מתחום התרבות והאמנות, וביניהם גלעד מלצר, מראשי המדרשה לאמנות בבית ברל, שטענותיהם הלכו והחריפו, בעיקר כנגד ראש העיר רון חולדאי, שנקט בשתיקה רועמת לאחר דיכוי המחאה.

גלריה עינגא מסרה, כי לאחר התלבטות קשה הוחלט שלא לבטל את פתיחת "אי המאושרים", תערוכה של אינגה פריס קנטור, שהכנסותיה מיועדות לתרומה לנשים אפריקניות שנפלו קורבן לאלימות בדרכן לארץ. צקי רוזנפלד, בעליה של גלריה רוזנפלד, שגם אליו נשלחה פנייה אישית להימנע מאירוע מיוחד, אמר כי לא יבטל את פתיחת התערוכה "אמריקנה" של האמן אורן לוקץ'. "הגלריה פותחת תערוכה חדשה בכל 6 שבועות, ומשקיעה בכך זמן עבודה ומשאבים רבים, במקרה הפתיחה כעת מצטלבת עם אירועי לילה לבן". כמותם, מרבית הגלריות החליטו לא לבטל אירועים מתוכננים, אך נראה שהתוכן יתפוס כיוון של דיון מחודש במחאה.

מהעירייה נמסר בתגובה: "לילה לבן מאגד בתוכו מאות אירועי תרבות, מוזיקה ואמנות, רובם ללא עלות, במטרה להנגישם לקהל הרחב. העירייה מקווה שהלילה הלבן יהיה לילה של תרבות ומוזיקה לכל המבקרים בו.

"חשוב לציין כי עיריית תל-אביב-יפו מאפשרת שימוש במרחב הציבורי לצורך קיום הפגנות ורואה במחאה החברתית אקט לגיטימי וצודק. עם זאת, המרחב הציבורי נועד לשימוש כלל הציבור והעירייה אמונה על עריכת איזון בין הזכות למחאה לבין שמירת הסדר הציבורי ודאגה לצרכי תושביה".