הרשל'ה מפסיק לקנות

נמאס לכם מהכלכלה המודרנית? אל תיכנסו לקניון הקרוב למקום מגוריכם

הנה הצעה למי שמאמין באמת בצדק חברתי: הפסיקו לצרוך. רוצים לגרום לשטייניץ ופישר להזיע? הפסיקו לקנות. נמאס לכם מהכלכלה המודרנית? אל תיכנסו לדיזנגוף סנטר ל"סיבוב".

איך אמר ברי סחרוף, "כולנו עבדים"? אז בואו נסקור במהירות את חייו של הרשל'ה. הרש'לה היה פעם חקלאי חביב וטוב לב. כל בוקר היה מעבד את שדותיו ובערב מחליף את תבואתו תמורת ביצים וחלב משכניו, איתם היה עושה קומזיצים חביבים ושר שירי "הופה היי".

יום אחד הרשל'ה קם וראה שסללו על השדה שלו מסילת רכבת. "טוב", הוא חשב, "עכשיו אוכל להגיע מהר יותר למקומות אחרים" - אף כי לפני כן הרשל'ה לא הרגיש צורך להגיע לשום מקום אחר.

אז הוא החל לנסוע כל בוקר לעבודתו בעיר, והיה חוזר עייף - אבל עם הרבה כסף. והרשל'ה יכול היה להחליף כסף בביצים וחלב, אך לא רק זה: בעיר הוא ראה המוני אנשים עם כל מיני דברים חדשים; בגדים, שעונים וכל מיני מכשירים משונים עם מסכים ואורות. אשתו מאוד רצתה מכשיר נוצץ עם אורות, אז הוא ביקש מהבנק עוד קצת כסף.

היום, כך נדמה, רוב האנשים כבר מבינים שאף פעם לא נוכל להשיג את הדבר הכי משוכלל, הכי חדש, הכי יפה - ושאנחנו רודפים, למעשה, אחרי הזנב של עצמנו. אלא שנכנסנו לסחרור וכדי לעצור צריך כוח. במקביל, הרצון לשנות את העולם נתפס נאיבי. הכלכלה המודרנית, המבוססת בעצם על סוג של חוב תמידי, נטועה עמוק מדי בלב של הרש'לה.

אבל, כדי לעשות צדק חברתי אמיתי, אפשר להתחיל גם בקטן. אפשר לנסות לחזור לקונספט של "קהילה". זה לא אומר לנסוע להתבודד בערבה, אלא לחזור לקטן, לאישי.

בני אדם לא בנויים להתמודד עם חברה של מיליארדי בני אדם. אם הרש'לה יפסיק לקנות ביצים וחלב מהחנויות החדשות בעיר ויחזור לקנות משכניו, הוא ירוויח כמה דברים. למשל, את יחסי האנוש שאיבד במרוצת השנים, בין מונית לתור בבנק. הוא גם ירוויח ידיעה ממי הוא קונה - ומי מרוויח מזה.

הרשל'ה עשוי לגרום כך סדק זעיר ומיקרוסקופי בחומת הכלכלה המודרנית. אם יצטרפו אליו עוד אנשים, תוכלו כבר לראות את שטייניץ מנגב טיפות זיעה קטנות מהמצח, כי השוק בנוי על צריכה. בנק ישראל והממשלה רוצים שתקנו דברים, גם דברים שאף אחד לא צריך, כדי שהכלכלה תצמח. ואם הרשל'ה וחבריו ימשיכו לעשות סיבובים בקניונים כבילוי לשעת ערב, אף מפגין או מפגינה לא יעשו שינוי- ולא משנה כמה מכות הם יחטפו מהמשטרה.

תושבי העיר היוונית ואלוס, לדוגמה, משתמשים במטבע חלופי שנקרא TEM, שאינו נתון ללחצים חיצוניים. הרשל'ה היווני יכול להציע למכירה משהו שייצר או שירות שהוא מציע, והוא מקבל עבורו TEM, איתו הוא יכול לרכוש ביצים וחלב משכניו. זה תמים, זה אוטיסטי לחלוטין ומתעלם מכל הכלכלה העולמית - אבל זאת הדרך. לא חסר לנו הרבה, באמת שלא. עוד יש מים, עצים, בעלי חיים, אדמה ואוויר. רק חסר לנו קצת מהדבר הזה, נו, כסף.