פסגות על הגירעון: "אין ארוחות חינם; בסוף נשלם עם ריבית"

בבית ההשקעות משחררים תגובה למעורבת להחלטת הממשלה על העלאת יעד הגירעון: "לא ברורה לנו ההתחייבות שלא להעלות מסים; עמידה ביעד עלולה להתברר כבלתי מעשית"

בבית ההשקעות פסגות משחררים היום (ג') תגובה מעורבת להחלטת הממשלה להעלות את היעד הגירעון ל-3% ולא לעלות מסים באופן משמעותי בשנה הבאה. "בכלכלה, כידוע, אין ארוחות חינם, על מה שאנחנו לא משלמים היום, נדרש לשלם בעתיד עם ריבית!", מסכמת את ההחלטה איילת ניר, הכלכלנית והאסטרטגית הראשית של פסגות.

היום, נזכיר, הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו על העלאת יעד הגירעון ל-2013 לרמה של 3% (מיעד גירעון קודם של 1.5%), בנוסף לדחיית העלאת מסים משמעותית בשנה זו.

"בעוד ההחלטה לעדכן את יעד הגירעון לשנת 2013 ל-3% הייתה צפויה, לא ברורה לנו ההתחייבות שלא להעלות מסים", כותבת ניר. "על פי הניתוח שלנו, גם אם יעד הגרעון יעמוד על 3% תוצר שהם כ-27 מיליארד שקל, הרי שעדיין חסרים בקופת המדינה כמה מיליארדי שקלים על מנת שהתקציב יתאזן".

בפסגות מציינים כי באם תתקבל תוספת המס הצפויה משחרורם של "הרווחים הכלואים" של החברות הגדולות במשק, צפוי האוצר לקבל תוספת הכנסה של כ-4-8 מיליארד שקל בשנה הבאה (לפי הערכות האוצר).

"אולם תוספת זו אינה מובטחת, ולפיכך עמידה ביעד הגירעון החדש לשנה הבאה עשויה להתברר כבלתי מעשית. יתר על כן, התבססות על הכנסה חד פעמית בתקציב השוטף, תדחה את הטיפול בגירעון הגדל לשנה שלאחר מכן - לאחר הבחירות", מסכמת ניר.