ראש לשכת עוה"ד ברזילי מינה לעצמו 30 ועדות מייעצות

עו"ד דורון ברזילי החליט למנות לעצמו 30 ועדות מייעצות בתחומים שונים ולהעמיד בראשן את מקורביו, כולל כמה עו"ד שתרמו לקמפיין הבחירות שלו לראשות הלשכה

שוב זעזועים פנימיים בלשכת עורכי הדין: ראש הלשכה, עו"ד דורון ברזילי, החליט למנות לעצמו 30 ועדות מייעצות בתחומי משפט שונים ולהעמיד בראשן את מקורביו, כולל כמה עורכי דין שתרמו לו במהלך קמפיין הבחירות שלו לראשות הלשכה. זאת, לאחר שנכשל במינוי ראשי ועדות מקצועיות בלשכה באמצעות הגוף הריבוני של הלשכה, הוועד המרכזי, במשך שנה שלמה.

יו"ר ועד מחוז הצפון של הלשכה, עו"ד חאלד חוסני זועבי, טוען במכתב נזעם לברזילי כי ראש הלשכה ניסה להתנות העברת כספים להשלמת בניית בית הלשכה בנצרת, בתמיכתו של זועבי במינוי ראשי ועדות בלשכה.

בהודעה מטעמו של ברזילי נמסר כי בימים האחרונים הוא החל בשורת מינויים לוועדות בתחומים שונים, שיפעלו "לצד ראש הלשכה" ויקדמו נושאים שעל סדר יומה של הלשכה. בין היתר מינה ברזילי את עו"ד ברוך כצמן ליו"ר ועדת סדר דין אזרחי; עו"ד שריג דמארי מונה ליו"ר ועדת איסור הלבנת הון; עו"ד ארז חבר מונה ליו"ר ועדת פירוק ושיקום חברות; עו"ד זכי כמאל מונה ליו"ר ועדת בית המשפט העליון; עו"ד מיכאל דבורין מונה ליו"ר ועדת תובענות ייצוגיות; עו"ד יצחק נטוביץ' מונה ליו"ר ועדת התחדשות עירונית; עו"ד דוד סופר מונה ליו"ר ועדת מוסדות ציבור ממשלתיים; עו"ד גדעון פישר מונה כיו"ר פורום ארגונים בינלאומיים; עו"ד זרי חזן מונה כיו"ר ועדת עובדים זרים; עו"ד שי גלעד מונה ליו"ר ועדת תעבורה; ועו"ד שלמה ולדמן מונה ליו"ר ועדת שלטון מקומי.

בהמשך מתכוון ברזילי למנות לעצמו ועדות מייעצות בתחומים נוספים, ובהם בוררות, איכות הסביבה, דיני עבודה, אנרגיה ותשתיות, בנקאות, מסים עקיפים, משפחה, סטודנטים ומתמחים והוצאה לפועל. בסך-הכול ימנה ראש הלשכה יושבי ראש לכ-30 ועדות. ברזילי הודיע כי מנגנון הלשכה יעמוד לשירותן של הוועדות המייעצות.

אלא שכאמור, החלטתו של ברזילי למנות לעצמו ועדות שיפעלו "לצד ראש הלשכה" באה בעקבות שיתוק של שנה שלמה בפעילות הלשכה, שנבע מכישלונו של ברזילי ליצור רוב בוועד המרכזי, שיאשר מינויים של ראשי ועדות מקצועיות ללשכה, במתכונת שפעלה בקדנציות הקודמות. זאת, בשל היריבות הקשה השוררת בין ברזילי לבין מחנה ראש הלשכה הקודם, עו"ד יורי גיא-רון, ובשל הפיצול שחל במחנהו שלו והעימות בין הפלג של ברזילי לבין הפלג המונהג על-ידי עורכי הדין אפרים נוה, יראון פסטינגר ועמוס ון-אמדן.

בהקשר זה פירסם יו"ר ועד מחוז הצפון, עו"ד חאלד חוסני זועבי, החבר גם בוועדה לבחירת שופטים, גילוי דעת חריף נגד ברזילי. לטענת זועבי, ברזילי עצר המשך העברת תקציבים להשלמת בניית בית הלשכה בנצרת, וזאת במטרה ללחוץ על עורכי דין ממחוז הצפון לתמוך במינויים שביקש להעביר בוועד המרכזי.

"בניית בית הפרקליט בנצרת נעצרה ביום בחירתו של ברזילי לראש הלשכה, והיא נמשכת עד היום", כתב זועבי, "למרות הנזקים העצומים הנגרמים למבנה הנטוש". לדבריו, בחניון המבנה נעשה שימוש כרפת ואורווה, והאודיטוריום הפך לאולם שמחות וסוכת אבלים.

עוד כתב זועבי כי "ראש הלשכה מסרב להביא את הנושא לדיון בוועד המרכזי, וכורך את המשך בניית בית הלשכה בנצרת בעניינים לא רלוונטיים כמו הרכב חברי הוועדות הארציות. הוא יודע שבוועד המרכזי אין לו רוב".

זועבי מאיים בפנייה לבית משפט, אם ברזילי ימשיך למנוע העברת תקציבים להשלמת הבנייה.

מלשכת עורכי הדין נמסר בתגובה, בשמו של ברזילי, כי "על-פי חוק הלשכה, ראש הלשכה הוא אחד ממוסדות הלשכה. חובתו המרכזית של ראש הלשכה היא להפעיל את הלשכה ולקדם את מטרותיה ואת מטרות חבריה, לרבות פעילות להגנת ענייניהם המקצועיים של חברי הלשכה ופעילות שוטפת של איגוד מקצועי. אם ראש הלשכה מעוניין לקבל עמדה בעניין מסוים, אין מניעה שימנה גופים מייעצים, שיעזרו לו להגיע להחלטה בנושא מסוים, וכך גם עשו ראשי הלשכה בעבר".

עוד נמסר מהלשכה כי "הוועדות שמונו יפעלו בתחומים שאינם מטופלים בוועדות הקיימות, והן אינן מחליפות את הוועדות הקיימות בלשכה. המלצה או החלטה מהותית של אחת הוועדות תעלה, אם תידרש, לדיון בוועד המרכזי, וכל נושא שצריך לעלות לדיון בוועד המרכזי ימשיך לעלות בוועד המרכזי. מאז היבחרו של ראש הלשכה, נעשו ניסיונות רבים למנות ראשי ועדות, שטורפדו משיקולים לא ענייניים. ראש הלשכה ימשיך לפעול למינוי ראשי ועדות באמצעות הוועד המרכזי".

באשר לעובדה שחלק מעורכי הדין שמונו לראשי הוועדות המייעצות הם תורמיו של ברזילי, נמסר כי "בין כ-30 ראשי הועדות שמונו, רובם המכריע לא תרם ולו שקל אחד למסע הבחירות של ראש הלשכה. לגופו של עניין, אין כלל הפוסל תורם מלקבל על עצמו תפקיד התנדבותי בוועדה כלשהי, במיוחד כשמדובר במינויים ראויים ובעורכי דין בכירים הפעילים בלשכה תקופה ארוכה".