מנכ"ל תע"א על הלווין עמוס 6: ""ניצחנו בזכות יצירתיות"

יוסי וייס: "הזכייה של התעשייה האווירית במכרז של חברת 'חלל' לפיתוח ולייצור לוויין התקשורת 'עמוס 6' תיתן דחיפה משמעותית לתעשיית החלל הישראלית שדשדשה בשנים האחרונות"

"הזכייה של התעשייה האווירית במכרז של חברת 'חלל' לפיתוח ולייצור לוויין התקשורת 'עמוס 6' תיתן דחיפה משמעותית לתעשיית החלל הישראלית שדשדשה בשנים האחרונות. אנחנו פועלים כדי למנף את הזכייה בפרויקט ולרוץ קדימה - זה יתבטא בשיפור ובפיתוח של יכולות טכניות, התייעלות בכוח העבודה והגברת יכולת התחרותיות שלנו בשוק הבין לאומי", כך יוסי וייס, שייכנס השבוע לתפקידו כמנכ"ל התעשייה האווירית, במקום יצחק ניסן.

וייס, לשעבר מנהל חטיבת הטילים והחלל של תע"א ומנהל מפעל החלל של החברה, מבין היטב את משמעות הזכייה בפרויקט עמוס 6, שמוערך בכ-200 מיליון דולר. מבחינתו, עם קצת תעוזה ונחישות, החלל יוסיף לתרום לתע"א. "כל תוכנית כזאת, כמו לוויין בסדר גודל של עמוס 6, היא נכס אדיר שפותח פתח לעסקאות נוספות בעולם. תעשיית החלל העולמית היא קטר טכנולוגי שאין להמעיט בערכו ואני מקווה שהגדלת יכולותינו בתחום תאפשר לנו להתחרות טוב יותר בעולם", אמר.

הזכייה של תע"א במכרז של חברת חלל הישראלית לא מובנת מאליה. וייס ואנשיו הזיעו קשות עד לרגע שבו חלל הודיעה בראשית השבוע כי ההצעה של תע"א - היא ההצעה המנצחת. במשך חודשים ארוכים ניהלו וייס ואנשיו מלחמת עצבים מול הצעות אטרקטיביות וזולות להפליא שהעלו אנשי המתחרה האמריקנית הגדולה, לוראל.

הלחץ בתע"א היה מובן: בחברה חששו מנזק בלתי הפיך ליכולת העתידית של ישראל לפתח ולייצר לוויינים. אי אפשר להחזיק טכנאים, מהנדסים ומפעל - בלי פעילות. כחברה ישראלית יחידה שעוסקת בלוויינות, היו שם שקיוו שמערכת הביטחון הישראלית תתערב - למען הצלת היכולת העצמאית העתידית שלה בתחום: "זאת הייתה תחרות קשה", אומר וייס על המרוץ האינטנסיבי ומורט העצבים בדרך לעסקת המיליונים: "ניצחנו כי הצלחנו להיות יצירתיים מבחינה עסקית ומבחינה טכנולוגית".

36 אלף קילומטר

החוזה בין תע"א לבין חלל ייחתם בתוך שבועות אחדים ואז תחל מלאכת בניית הלוויין. משקלו יהיה כ-5 טון, יישא אמצעים טכנולוגיים חדישים ופורצי דרך, שיהפכו אותו לתחנת ממסר משוכללת.

על-פי התוכניות, הוא ישוגר לחלל ברבעון הראשון של שנת 2015, יתייצב בנקודה קבועה בגובה של כ-36 אלף קילומטר וישדר לכדור הארץ במשך כ-12 שנה. לטובת ההשוואה, לוויין תצפית לשימושים צבאיים משוגר לגבהים שבין 450 ל-700 קילומטר ובשונה מלוויין תקשורת, הוא חג מסביב לכדור הארץ בצורה של אליפסה. הגובה ה"נמוך" יחסית - קריטי, וזאת בשל הצורך לצלם ברזולוציה טובה עצמים ואתרים על פני כדור הארץ.

כשעמוס 6 ישוגר לחלל, הוא יחליף את עמוס 2 שעתיד "למות" בשנת 2016, אז יקבל הוראה מתחנת הקרקע לעזוב את החגורה שבה הוא שוהה כיום, מעט הדלק שיישאר בו יניע אותו כ-500-600 קילומטרים ממקומו הנוכחי לעבר "בית הקברות ללווייני התקשורת".

עמוס 6 יהיה הלוויין ה-14 במספר מבית היוצר של תע"א, 10 מהם עדיין מבצעיים ומשמשים למשימות של ביון ותקשורת. בתע"א מצפים בכיליון עיניים להזמנה של לוויין ביון חדש, שישמש את איטליה ויכניס לחברה כמיליארד שקל.

בתוך ימים עד שבועות - נציגי מינהל הרכש במשרד הביטחון יחתמו עם מקביליהם האיטלקים על סט של חוזים שקשורים לעסקת הענק. מבחינת יוסי וייס, הכהונה הקרובה שלו כמנכ"ל תע"א, תתאפיין בהרבה מאוד מבטים למעלה, אל החלל.