הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי יגיע מחר לשימוע נוסף אצל המבקר

לינדנשטראוס: "אני די שבע-רצון שמאפשרים לנו 3 חודשים נוספים לכתיבת דוחות. אנו זקוקים להם, כי אחרת דוחות כמו פרשת הרפז היו נדחים לתקופה ארוכה"

"אני די שבע-רצון שמאפשרים לנו את 3 החודשים הנוספים לכתיבת דוחות. אנו זקוקים להם, כי אחרת דוחות היו נדחים לתקופה ארוכה מאוד. אנו מדברים על תיקים מסוימים שהסתיימו בשיגור הטיוטות לצדדים, עמדנו לקבל את התשובות, ואז היה תהליך ממושך של בג"ץ שהוגש, והתהליך הותיר ימים ספורים לסיים את התיק - אני מדבר על פרשת הרפז".

כך אמר הערב (ג') מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, על רקע אישור הצעת החוק להארכת זמן הגשת דוחות מבקר המדינה ב-3 חודשים נוספים לאחר תום כהונת המבקר, במליאת הכנסת לפני זמן קצר בקריאה שנייה ושלישית.

לינדנשטראוס הבהיר כי "3 החודשים הללו חשובים במיוחד בתקופתנו זו, כשאנו מצויים בעיצומם של 2-3 תיקים שבהם שלחנו את הטיוטות למבוקרים. אנו צריכים לנסח את התשובות ולהגיש את הדוחות לכנסת".

"בעייתיות מסוימת"

לינדנשטראוס השיב גם לטענות כי החוק שעבר הערב מהווה חקיקה פרסונלית על מנת לאפשר לו לפרסם את דוח פרשת הרפז. לדבריו, "חקיקה פרסונלית היא בעייתית, והפניתי את תשומת-לב החברים הנוגעים בדבר לכך שהדבר בעייתי. תיקון לחוק יסוד גם הוא יש בו בעייתיות מסוימת, ולא בטוח שבמקרה זה צריך להגיע לכך. מצד שני, אינני יכול להתעלם מכך שאותם 3 החודשים יאפשרו לנו לכתוב החלטות בצורה יסודית ומעמיקה. לא ניכנס לסד זמנים לחוץ, ובסבירות גבוהה גם הדוח הזה יעמוד בציפיות שלנו ושל הציבור".

לדבריו, במסגרת בדיקת פרשת הרפז, בכוונתו להיפגש מחר (ד') "עם אחד המבוקרים המרכזיים בתיק" - ככל הידוע, הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי - "ולאחר מכן עם השני" (אל"מ ארז וינר), והוא אף הבטיח כי הדוח יצא בקרוב.

כשנשאל על ממצאיו בדוח הצפוי בפרשת הרפז, השיב לינדנשטראוס כי "צריך לראות את הדברים בפרופורציה הנכונה. עסקנו במערכות יחסים בעייתיות של האנשים המושכים בעול הביטחון - שר הביטחון והרמטכ"ל דאז. זה הנושא המרכזי. זה נושא שהטריד את צה"ל וביטחון המדינה. מערכות יחסים בין מספר אנשים שהיו צריכים להוביל אותנו למלחמה. היה צריך להיות שיתוף-פעולה, הבנה הדדית ורצון לקדם יחד דברים. זה אחד מתחומי הבדיקה המרכזיים שלנו".

"ביטוי הזוי"

בהמשך נשאל המבקר היוצא על התבטאויותיו של שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, בעקבות פרסום דוח אסון השריפה בכרמל - ובעיקר האמירה כי הדוח "הזוי" - והשיב: "אני מצטער על הביטוי הזה. הוא איננו במקומו. לא אהבתי את העובדה ששר בכיר בממשלה משתמש בביטוי הזוי. זה איננו דוח הזוי אלא דוח שמתבסס על פרטים, עובדות ומסקנות שהוסקו כתוצאה משיחות עם אנשי המקצוע המעולים בנושאים הללו".

לדברי לינדנשטראוס, "זו פרשה נוראה, ולקרוא לו שוב דוח הזוי זו מילה שאינה במקומה, והייתי מציע למי שאמר אותה למחוק אותה ולא להשתמש בה יותר".

לבדוק את שוק הסלולר

באשר לטענות שהופנו כלפיו על כך שהוא חרג מהמנד"ט של תפקיד מבקר המדינה, אמר המבקר היוצא: "אני חושב שהושמעו כלפיי וכלפי משרד המבקר טענות שהתרחבנו יתר על המדינה. אמרו 'אתה עסקת בכל', ואני חושב שטוב שעסקנו בכל. פעלנו בכך בדיוק לפי הסמכות שהוקנתה לנו בחוק.

"יחד עם זאת, הדרישה שלי הייתה שנבדוק כל דבר בצורה יסודית ומעמיקה, רק אם זה נושא שמצוי במסגרת תפקידנו; ויש נושאים שאני חשבתי שלא נכון שנעסוק בהם, וזה לא תפקידנו.

"למשל בנושא של מחירי מוצרים. אני לא מדבר על מחירי המים. בנושא זה הכנסת הטילה את הבדיקה עלינו, ועשינו את זה מתוך מחשבה על המשפחות הרבות שמחיר המים פגע בהם קשות. אבל נושאים שקשורים למחירים של מוצרים אחרים. זה לא תפקידנו. יש לצורך זה כתובות אחרות".

עם זאת אמר המבקר כי הירידה החדה במחירי התקשורת הסלולרית היא נושא הראוי לבדיקה.

"מלאכתי לא הושלמה"

לינדנשטראוס הוסיף כי מלאכתו לא הושלמה. "הגעתי לעקור את השחיתות ועשבים שוטים. עשיתי כל מאמץ ב-7 שנים האחרונות כדי לעקור את אותם עשבים שוטים שעדיין קיימים, אבל אני לא יכול להגיד שהמלאכה הושלמה, ואני לא יכול לומר שמצב הדברים שונה. הקטנו את המידות, צמצמנו אותן, אבל לא עקרנו מן השורש באופן סופי את הבעיות, ובעניין הזה מלאכתי לא הושלמה".